Základná právna úprava rozpočtu je v zákone č. 523/2004 o rozpočtových pravidlách verejnej správy a zákone č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Cieľom príspevku je stručne uviesť najdôležitejšie zmeny týkajúce sa rozpočtového hospodárenia jednotiek územnej samosprávy, t. j. obcí, miest a vyšších územných celkov.
Charakteristika a obsah najdôležitejších zmien
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“) podrobne definuje a upravuje:
- rozpočet sektora verejnej správy, osobitne štátny rozpočet, vzájomné finančné a s nimi súvisiace vzťahy v rámci verejnej správy a tieto vzťahy k ostatným subjektom,
- rozpočtový proces, pravidlá rozpočtového hospodárenia, funkciu a zostavovanie záverečného účtu verejnej správy a štátneho záverečného účtu,
- postavenie Ministerstva financií SR, ďalších ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy a iných právnických osôb verejnej správy v rozpočtovom procese,
- zriaďovanie rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií a ich hospodárenie.
Údaje na účely zostavenia návrhu rozpočtu verejnej správy budú obce/vyššie územné celky (VÚC) musieť poskytovať prostredníctvom rozpočtového informačného systému pre samosprávu RIS.SAM v správe ministerstva financií. Pre obce/mestá sa rozširuje okruh záväzkových vzťahov o investičné dodávateľské úvery a záväzky z koncesných zmlúv projektov verejno-súkromného partnerstva v podmienkach územnej samosprávy, ktoré sa premietajú v novej definícii dlhu obce/VÚC, ako aj v regulácii splátok návratných zdrojov financovania. Zároveň sa najnovšie zamedzuje subjektom územnej samosprávy priame prevzatie záväzkov z úverov, pôžičiek alebo iných dlhov od právnických alebo fyzických osôb.
Zmeny v rozpočtovom hospodárení nadväzujú a berú do úvahy aktuálny ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti, ktorý sprísňuje podmienky pri zvyšovaní zadlžovania obcí/VÚC a súčasne navrhuje opatrenia na zníženie tohto dlhu v prípade, ak dosiahne výšku 50 % a viac skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka. Súčasne sa rozširujú možnosti prijímania návratných zdrojov financovania pre zabezpečenie predfinancovania nielen spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, ale aj ďalších programov v rámci medzinárodnej spoluprác