Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku

Vydáno: 9 minút čítania

Primárnymi orgánmi obce sú starosta obce a obecné zastupiteľstvo, ktoré sú volené v priamych, tajných voľbách obyvateľmi obce na štyri roky.

Starostu obce považujeme za najvyšší výkonný a štatutárny orgán obce vystupujúci v jej mene v pracovnoprávnych, administratívno­právnych, majetkovoprávnych vzťahoch. V mestách je zaužívané pomenovanie primátor. Zastupuje obec voči štátnym orgánom, fyzickým a právnickým osobám, ako aj zvoláva zasadnutie obecného zastupiteľstva a obecnej rady.

Obecné zastupiteľstvo tvorí zastupiteľský zbor zložený z poslancov. Jeho úlohou je predovšetkým rozhodovanie o základných otázkach života a rozvoja obce. Schvaľuje rozpočet obce, program rozvoja, územný plán, nakladanie s majetkom, rozhoduje o zavedení miestnych daní, o zriadení obecných podnikov, o prijatí úveru, o vytvorení orgánov a organizácií obce, vyhlasuje hlasovanie obyvateľov obce, uznáša sa na nariadeniach. Medzi ďalšie orgány obce patria obecná rada, komisie, obecný úrad, prednosta obecného úradu, hlavný kontrolór a obecná polícia. Podrobná organizačná štruktúra obce je znázornená v obrázku č. 1.

Obrázok č. 1: Orgány a usporiadanie obce

Zdroj: ŽÁRSKA, E. a kol. 2010. Verejná správa 1. Bratislava : Ekonóm, 2010. s. 133.

Cieľom fiškálnej decentralizácie je:

  • posilniť štát ako celok a posilniť pozíciu centrálnej vlády a
  • posilniť postavenie územnej samosprávy.

Odovzdanie právomoci na miestnu úroveň (proces decentralizácie) a podpora občianskej spoločnosti by mala umožniť lepšiu spoluprácu občanov, ich volených zástupcov a podnikateľov na miestnej úrovni a umožniť občanom priamu kontrolu plnenia verejných úloh.

Související dokumenty

Súvisiace články

Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Kompetencie obcí a ich oprávnenie vydávať všeobecne záväzné nariadenia
Voľby do orgánov samosprávy obcí a zostavenie rozpočtu obce na roky 2015 až 2017
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve (II.)
Účtovanie v centrách voľného času
Novely opatrení pre samosprávu
Rôznorodosť subjektov verejnej správy z hľadiska účtovníctva a daní
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Vplyv turizmu na výber miestnych daní v obci Podhájska
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2020 (2. časť)
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Fond prevádzky, údržby a opráv – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)
Účtová trieda 5 – Náklady (III.)
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2011 (II.)
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Účtovné a daňové odpisy (I.)

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Bola uložená pokuta nezákonná?
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Kde sa platia miestne dane?
Nesprávne uvedené poučenie v rozhodnutí
Doručenie písomnosti uložením
Uloženie pokuty za oneskorené podanie daňového priznania
Vyrubenie sankčného úroku
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Úrok z omeškania
Počet dní omeškania
Zaradenie nehnuteľnosti do majetku
Daň za nevýherné hracie prístroje
Procesný postup správcu dane
Pohľadávky obce (daňové aj nedaňové)
Zmluva o prevzatí dlhu
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Odklad platenia dane
Dodatočné daňové priznanie
Doručovanie rozhodnutia