Príspevok venovaný vykonávaniu predbežnej finančnej kontroly som sa rozhodol napísať po množiacich sa otázkach a nejasnostiach zo strany zamestnancov v územnej samospráve, no najmä po často sa vyskytujúcich nedostatkoch zistených Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky v subjektoch územnej samosprávy.
Pojem „právny úkon“ zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite“) nedefinuje, a ani na neho iným osobitným predpisom neodkazuje, čo dôvodne vyvoláva nejasnosti a pochybenia zo strany subjektov verejnej správy.
Zámerom prvej časti príspevku je taxatívne uviesť vybrané najčastejšie pripravované finančné operácie, s ktorými obce, rozpočtové a príspevkové organizácie prichádzajú do styku, a taktiež špecifikovať formu vyhotovenia predbežnej finančnej kontroly s odporúčaniami. Príspevok sa skladá z častí, ktoré definujú právne úkony a schémy vykonávania finančnej operácie pri najčastejších, no najmä problémových operáciách v subjektoch územnej samosprávy.
Povinnosť vykonávať predbežnú finančnú kontrolu je zadefinovaná zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite. Táto povinnosť sa vzťahuje na orgány verejnej správy, ktoré zákon definuje v ustanovení § 2 ods. 2 písm. c) zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite.
V súlade s týmto zákonom majú povinnosť vykonávať predbežnú finančnú kontrolu subjekty vymenované v zákone č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v z. n. p., medzi ktoré patria aj subjekty ústrednej správy a územnej samosprávy a nimi zriadené príspevkové a rozpočtové organizácie. Zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite ustanovuje, že povinnosť vykonávať predbežnú finančnú kontrolu majú aj právnic