Viaceré otázky z praxe smerujú práve k spôsobu tvorby, vedenia, používania a účtovania sociálneho fondu. Príspevok sa venuje predmetným skutočnostiam z pohľadu zákonného, a to najmä v zmysle rozpočtových pravidiel a účtovného hľadiska. Samotný sociálny fond predstavuje povinnú zložku bežného rozpočtu subjektu územnej samosprávy (Pozn. autora: rovnako ako v prípade ostatných zamestnávateľov vykonávajúcich podnikateľskú činnosť, pričom prístup zamestnancov k fondu má byť zaručený).
Strohý zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnom fonde“) definuje základné práva a povinnosti spojené s užívaním prostriedkov sociálneho fondu. V príspevku sa ďalej pozrieme na jednotlivé zložky sociálneho fondu pre jeho komplexné pochopenie a praktickú aplikáciu.
Sociálny fond ako verejné prostriedky
Prostriedky sociálneho fondu, ktoré smerujú do jednotného „balíka“ sa transformujú z prostriedkov zamestnávateľa (ako povinný prídel alebo ako dobrovoľný príspevok či dary) a zamestnancov.
Tieto prostriedky sa stávajú teda verejným prostriedkami, pričom zachovávanie zásady hospodárnosti, ako aj účelnosti musí byť dodržané. Účel použitia prostriedkov sociálneho fondu sa viaže na zákonnú dikciu, pričom tú bližšie upravuje platná kolektívna zmluva organizácie (ak je v účinnosti).
Sociálny fond teda má nadväznosť na ustanovenia zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“).
Bližšie sa pojmu verejnosť sociálneho fondu venujem v časti, ktorá sa dotýka výkonu predbežnej finančnej kontroly v prípade výdavkov spojených so sociálnym fondom, ako aj dotovaní predmetného fondu.
Sociálny fond ako osobitný fond
V zákone o rozpočtových pravidlách verejnej správy sa uvádza, že subjekt verejnej správy môže tvoriť osobitné fondy, len ak tak ustanovuje tento alebo osobitný zákon. Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy sa venuje fondom najmä v oblasti príspevkových organizácií, kde je povinnosť tvorby rezervného fondu.
Spája sa táto povinnosť aj so sociálnym fondom? Okrem rezervného fondu (ktorý neplatí pre rozpočtové organizácie) je povinnosťou subjektu verejnej správy mať aktívny sociálny fond. Na to nadväzuje aj predošlý odsek, ktorý definuje, že sociálny fond sú prostriedky verejné a verejné prostriedky možno použiť na účely, ktoré sú v súlade s osobitnými predpismi (Pozn. autora: najmä zákon o sociálnom fonde v nadväznosti na zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy a zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy).
V prostredí územnej samosprávy definuje fondy zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtový