Cieľom príspevku je čitateľovi priblížiť funkciu pokladničného limitu, ako aj dodržanie zákonných usmernení, ktoré s ním súvisia. Odporúčania, ktoré sa v texte nachádzajú, slúžia na dodržanie zásady očakávania a účelnosti pri disponovaní s verejnými prostriedkami v oblasti subjektov územnej samosprávy.
Limit pokladničnej hotovosti subjektov územnej samosprávy toho času nestanovuje žiaden normatívny právny akt. Jeho výška, ktorá sa odvíja od skutočných pohybov v pokladnici, ako aj možného predvídania v prípade potrieb dostatku finančnej hotovosti, je stanovená na základe interného aktu, ktorý v podmienkach územnej samosprávy tvorí smernica o pokladničnej agende, prípadne príkaz štatutára (starostu obce, riaditeľa rozpočtovej/príspevkovej organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti obce) o tomto limite.
Maximálna výška sa môže meniť vzhľadom na plánované (rozpočtované) príjmy alebo v prípade vopred očakávaných alebo pripravovaných udalostí (volieb či referend, cestovných náhrad alebo výplat odmien alebo požitkov). Subjektom územnej samosprávy, ktoré nemajú stanovené maximálne výšky pokladničných príjmov, sa odporúča ich špecifikovanie, ktoré zabez