Pravidlá rozpočtového hospodárenia pri použití nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov

Vydáno: 21 minút čítania

Obsah článku nadväzuje na problematiku, ktorá sa riešila v niektorom z predchádzajúcich čísel časopisu – išlo o vysporiadanie nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov pri výpočte prebytku rozpočtu v rámci záverečného účtu obce a ich následné použitie v nasledujúcich rozpočtových rokoch. Cieľom tohto príspevku je upozorniť na dodržiavanie pravidiel rozpočtového hospodárenia, najmä zásady časovosti pri použití nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov v rozpočte nasledujúceho roka a priniesť praktické poznatky z aplikácie týchto zásad v praxi subjektov územnej samosprávy.

Pravidlá rozpočtového hospodárenia upravuje zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“), tento ich definuje ako základné pravidlá, ktoré sa uplatňujú pri hospodárení s verejnými prostriedkami všetkých subjektov verejnej správy.

Subjekty územnej samosprávy – obce, vyššie územné celky (VÚC), rozpočtové a príspevkové organizácie, ktoré zriadili, majú povinnosť pri nakladaní a hospodárení s verejnými prostriedkami dodržiavať:

  • pravidlá rozpočtového hospodárenia, ktoré sú ustanovené v piatej časti § 19 zákona č. 523/2004 Z. z.,
  • pravidlá hospodárenia a nakladania s verejnými prostriedkami pre rozpočtové a príspevkové organizácie, ktoré sú ustanovené v siedmej časti, § 21 až § 28 zákona č. 523/2004 Z. z.

! Upozornenie: Vzhľadom na osobitnú právnu úpravu obce a VÚC sú povinné pri hospodárení a nakladaní s verejnými prostriedkami dodržiavať okrem základných, všeobecných pravidiel rozpočtového hospodárenia ustanovené zákonom č. 523/2004 Z. z. aj osobitné pravidlá ustanovené zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“).

K tým najzákladnejším a najcharakteristickejším pravidlám rozpočtového hospodárenia patrí zásada:

  • účelovosti použitia verejných prostriedkov,
  • časovosti použitia verejných prostriedkov,
  • hospodárenia podľa schváleného rozpočtu, resp. podľa rozpočtu po schválených zmenách.

Zásada účelovosti použitia verejných prostriedkov

Štatutárny orgán subjektu územnej samosprávy má povinnosť použiť verejné prostriedky na účely, na ktoré boli určené poskytovateľom týchto prostriedkov, na účely ustanovené zákonom č. 523/2004 Z. z. a zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok alebo na účely, ktoré vyplývajú z osobitných predpisov (osobitným predpisom je aj zákon č. 583/2004 Z. z.).

Táto zásada je upravená v ust.:

  • § 19 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z., podľa ktorého: „Verejné prostriedky možno použiť na účely, ktoré sú v súlade s osobitnými predpismi. Prostriedky štátneho rozpočtu možno použiť len na účely, na ktoré boli ustanovené zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok alebo ustanovené podľa tohto zákona. Prostriedky štátneho rozpočtu nemožno použiť na úhradu nájomného podľa zmluvy o nájme veci s právom kúpy prenajatej veci okrem úhrady tohto nájomného z prostriedkov štátneho rozpočtu určených na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie.“
  • § 13 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z. z., podľa ktorého: „Rozpočtové prostriedky možno použiť len na účely, na ktoré boli v rozpočte obce alebo rozpočte vyššieho územného celku schválené“.

Z cit. ustanovení vyplýva pre subjekty verejnej správy povinnosť:

  • použiť verejné prostriedky na účely určené osobitnými predpismi,
  • použiť prostriedky štátneho rozpočtu (ŠR) len na účely, na ktoré boli ustanovené zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok alebo podľa zákona č. 523/2004 Z. z.,
  • zákaz použitia prostriedkov ŠR na úhradu nájomného podľa zmluvy o nájme veci s právom kúpy prenajatej veci,
  • použiť prostriedky rozpočtu obce len na účely, na ktoré boli v rozpočte schválené.

Zásada časovosti použitia verejných prostriedkov

Zásadu časovosti možno definovať ako povinnosť použiť verejné prostriedky v rozpočtovom roku, v ktorom boli poskytnuté.

Táto všeobecne platná zásada je zakotvená v ust.:

  • § 19 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z., podľa ktorého: „Verejné prostriedky rozpočtované na príslušný rozpočtový rok možno použiť do konca rozpočtového roka s výnimkou tých verejných prostriedkov, ktorých nevyčerpané zostatky v súlade s týmto alebo osobitným zákonom možno použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku“.
  • § 13 ods. 1 a 3 zákona č. 583/2004 Z. z., podľa ktorého: „Do plnenia rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku sa zahrňujú len tie príjmy, výdavky a finančné operácie, ktoré sa uskutočnili v príslušnom rozpočtovom roku. Na zaradenie príjmu alebo výdavku do plnenia rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku v rozpočtovom roku je rozhodujúci deň pripísania alebo odpísania prostriedkov z príslušného účtu obce alebo účtu vyššieho územného celku. Obec alebo vyšší územný celok môže na základe odôvodnenej žiadosti povoliť výni

Související dokumenty

Súvisiace články

Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly bezhotovostných výdavkových finančných operácií
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Pokladničný limit obcí, rozpočtových a príspevkových organizácií
Príprava obcí na zostavenie rozpočtu na roky 2016 až 2018
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Poskytovanie dotácií z rozpočtu obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Zriadenie, hospodárenie a zrušenie rozpočtovej a príspevkovej organizácie
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (I.)
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
K novele zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite
Zákonnosť reprezentačných výdavkov a ich účtovanie v praxi
Spracovanie záverečného účtu obce
Povinnosť zúčtovania finančných vzťahov
Účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj nehnuteľnosti
Jednorazová náhrada
Použitie kódu zdroja 43
Čerpanie rezervného fondu na bežné výdavky
Financovanie výdavkov na opatrovateľskú činnosť
Vysporiadanie prebytku hospodárenia obce
Budovanie kanalizácie
Tvorba rezervného fondu
Úprava rozpočtu
Úprava rozpočtu
Výpočet výšky rezervného fondu za rok 2009
Účtovanie pôžičky v obci
Dotácie obce právnickej osobe
Postup pri započítaní pohľadávky v bežnom rozpočte
Pracovná pozícia manželky starostu
Paušalizácia cestovných náhrad
Odmena starostu
Financovanie vytvorenia stavebných pozemkov
Odmena starostke