Nevyčerpané účelovo určené prostriedky a ich použitie v nasledujúcich rozpočtových rokoch

Vydáno: 19 minút čítania

V príspevku sa rieši vysporiadanie nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov pri výpočte prebytku rozpočtu v rámci záverečného účtu obce a ich následné použitie v nasledujúcich rozpočtových rokoch.

Podľa § 16 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“), ak možno použiť v rozpočtovom roku v súlade s osobitným predpisom nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo štátneho rozpočtu (ŠR), z rozpočtu Európskej únie (EÚ) alebo na základe osobitného predpisu, tieto nevyčerpané prostriedky sa na účely tvorby peňažných fondov pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce alebo rozpočtu vyššieho územného celku (VÚC) podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) cit. zákona z tohto prebytku vylučujú. Takto zistený prebytok rozpočtu obce/VÚC je zdrojom rezervného fondu, prípadne ďalších peňažných fondov.

Poznámka: Podľa odkazu pod čiarou, osobitným predpisom je zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“), konkrétne podľa § 8 ods. 4 kapitálové výdavky možno použiť na určený účel aj v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch po rozpočtovom roku, na ktorý boli rozpočtované. Prostriedky EÚ, ŠR určené na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a EÚ a prostriedky ŠR určené na financovanie účelov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi Slovenskou republikou a inými štátmi možno použiť aj v nasledujúcich rozpočtových rokoch až do ich vyčerpania na určený účel. Rovnako v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch po rozpočtovom roku, na ktorý boli rozpočtované, možno použiť aj bežné výdavky na úhradu dane z pridanej hodnoty podľa osobitného zákona. Podľa § 8 ods. 5 cit. predpisu bežné výdavky s výnimkou miezd, platov, služobných príjmov a ostatných osobných vyrovnaní a odmien vyplácaných na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, ktoré boli poskytnuté právnickej osobe alebo fyzickej osobe príslušným správcom kapitoly ako bežný transfer po 1. októbri rozpočtového roka a ktoré nebolo možné použiť do konca príslušného rozpočtového roka, možno použiť do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka.

? Otázka č. 1:

Obec dosiahla v roku 2013 prebytok rozpočtu vo výške 665 000 €, ktorý sa skladá z prebytku bežného rozpočtu, ako aj z prebytku kapitálového rozpočtu. V prebytku bežného rozpočtu je zahrnutý zostatok nevyčerpaných účelovo určených finančných prostriedkov zo ŠR vo výške 5 000 €. V prebytku kapitálového rozpočtu je zahrnutý zostatok nevyčerpaných účelovo určených finančných prostriedkov zo ŠR na kapitálové výdavky vo výške 60 000 € a tiež nevyčerpané kapitálové výdavky z rozpočtu obce vo výške 300 000 €, ktoré mali byť použité v roku 2013 na rekonštrukciu domu smútku na základe schváleného uznesenia obecného zastupiteľstva z roku 2013 – finančné prostriedky na tento účel obec získala predajom prebytočného majetku (pozemkov a budovy bývalej materskej školy).

Môže obec pri rozdeľovaní prebytku rozpočtu postupovať tak, že zo zisteného prebytku rozpočtu vylúči nevyčerpané účelovo určené finančné prostriedky, 10 % z dosiahnutého prebytku prevedie do rezervného fondu a 90 % prebytku rozpočtu sa zapojí do rozpočtu obce na strane príjmov a použije sa na bežné a kapitálové výdavky? Je možný postup tak ako je uvedený v tabuľke?

Prebytok rozpočtu:

665 000

• nevyčerpané účelové prostriedky z bežného transferu zo ŠR,

• nevyčerpané účelové prostriedky z kapitálového transferu zo ŠR,

• nevyčerpané účelové prostriedky rozpočtu obce na rekonštrukciu domu smútku

5 000

60 000

300 000

Prebytok rozpočtu po vylúčení nevyčerpaných účelových prostriedkov

300 000

Rozdelenie prebytku rozpočtu:

 

• 10 % do rezervného fondu

• 90 % do rozpočtu

30 000

270 000

Podľa § 2 písm. a) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy prebytok rozpočtu obce je kladný rozdiel medzi príjmami rozpočtu obce a jej výdavkami zistený podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) cit. predpisu. Do príjmov rozpočtu obce a výdavkov rozpočtu obce sa pre zistenie prebytku či schodku rozpočtu obce nezapočítavajú finančné operácie obce.

Podľa § 16 ods. 6 prvej vety zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, ak možno použiť v rozpočtovom roku v súlade s osobitným predpisom nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo ŠR, z rozpočtu EÚ alebo na základe osobitného predpisu, tieto nevyčerpané prostriedky sa na účely tvorby peňažných fondov pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce/VÚC podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) cit. zákona z tohto prebytku vylučujú.

Obec nemôže z prebytku rozpočtu vylúčiť v roku 2013 nevyčerpané kapitálové výdavky rozpočtu obce účelovo určené na rekonštrukciu domu smútku; tento postup obce nemá oporu v žiadnom osobitnom predpise, na ktorý sa odvoláva cit. ustanovenie. Tieto nevyčerpané finančné prostriedky sú súčasťou prebytku rozpočtu obce (obec ich získala ako vlastné kapitálové príjmy z predaja obecného majetku).

Podľa § 16 ods. 6 druhej vety zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy prebytok rozpočtu obce je zdrojom rezervného fondu, prípadne ďalších peňažných fondov.

Z uvedených ustanovení cit. predpisu vyplýva, že prebytok rozpočtu obce je zdrojom rezervného fondu, prípadne ďalších peňažných fondov, pričom z § 15 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách územnej

Související dokumenty

Súvisiace články

Účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Osobitosti rozpočtového hospodárenia a účtovania v školách a školských zariadeniach
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Záverečný účet obce – účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Rezervný fond, zákonný rezervný fond, rezervy
Zostavenie výročných správ v samospráve II.
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Spracovanie záverečného účtu obce
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Povinnosť zúčtovania finančných vzťahov
Dotácie zo štátneho rozpočtu a z rozpočtov obcí
Peňažné fondy obce – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Zúčtovanie dotácií a finančných vzťahov so štátnym rozpočtom
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Rôznorodosť subjektov verejnej správy z hľadiska účtovníctva a daní
Revitalizácia obecného domu

Súvisiace otázky a odpovede

Zriadenie Infocentra a Multifunkčnej miestnosti
Čerpanie kapitálových príjmov na bežné výdavky
Predaj akcií a kúpa dlhopisov
Dotácia z rozpočtu mesta pre vlastnú obchodnú spoločnosť
Účtovanie spoločného stavebného úradu u správcu združenia
Obstaranie dochádzkového systému
Správne zaúčtovanie záväzku obce
Zaokrúhľovanie platieb v hotovosti a účtovníctvo ROPO
Darovanie prebytočného hnuteľného majetku štátu /tabletový počítač/ obci
Obstaranie dochádzkového systému rozpočtovou organizáciou
Vrátenie nevyčerpaných prostriedkov
Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi, resp. osobitný príjemca
Účtovanie vývozu komunálneho odpadu
Prenájom alebo služba
Spotreba elektrickej energie - zariadenie poskytovateľa internetu
Účtovanie úveru
Vysporiadanie prebytku hospodárenia obce
Obstaranie dopravného prostriedku
Účtovanie obstarania predmetov múzejnej a galerijnej hodnoty