Voľby do orgánov samosprávy obcí a zostavenie rozpočtu obce na roky 2015 až 2017

Vydáno: 20 minút čítania

Obce zostavujú svoj rozpočet a predkladajú ho na schválenie v období konania volieb do orgánov samosprávy obcí. Voľby do orgánov samosprávy obcí sa konajú 15. novembra 2014. Podľa § 11 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) sa funkčné obdobie obecného zastupiteľstva končí zložením sľubu poslancov novozvoleného obecného zastupiteľstva.

Podľa § 4 ods. 3 zákona o obecnom zriadení obec pri výkone samosprávy zostavuje a schvaľuje rozpočet obce. Oprávneným orgánom, ktorý rozpočet obce schvaľuje je obecné zastupiteľstvo.

Ak je záujem na obci schváliť rozpočet do termínu konania volieb do orgánov samosprávy obcí, vedenie obce musí zabezpečiť riadenie rozpočtového procesu tak, aby si splnilo svoje povinnosti pri zostavení a schválení rozpočtu obce v zákonom stanovených termínoch.

Ak sa rozpočet obce nepodarí do termínu konania volieb do orgánov samosprávy obcí schváliť, je ešte stále možnosť predložiť ho na schválenie „starému“ obecnému zastupiteľstvu, s tým, že obecné zastupiteľstvo je oprávnené uznášať sa na uzneseniach a vykonávať všetky svoje kompetencie až do zloženia sľubu novozvolených poslancov obecného zastupiteľstva.

Rovnako je zákonné rozpočet obce predložiť na schválenie už „novému“ obecnému zastupiteľstvu, t. j. v zákonom stanovenom termíne novozvolení poslanci obecného zastupiteľstva zložia poslanecký sľub a následne na zasadnutí obecného zastupiteľstva schvália rozpočet obce s tým, že rozpočet obce musí byť podľa § 9 ods. 2 zákona o obecnom zriadení pred jeho schválením zverejnený najmenej na 15 dní spôsobom v obci obvyklým.

Obec v rozpočtovom provizóriu

Ak rozpočet obce nebude do 31. decembra 2014 schválený, obec bude v roku 2015 hospodáriť podľa rozpočtového provizória.

Hospodárenie obce podľa rozpočtového provizória upravuje zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“).

Podľa § 11 cit. právneho predpisu, ak do 31. decembra bežného rozpočtového roka nedôjde k schváleniu rozpočtu na nasledujúci rozpočtový rok, obec bude hospodáriť od 1. januára nasledujúceho rozpočtového roka podľa schváleného rozpočtu predchádzajúceho rozpočtového roka s tou podmienkou, že limit výdavkov uskutočnených počas rozpočtového provizória v každom mesiaci nebude môcť prekročiť 1/12 celkových výdavkov schváleného rozpočtu ob­ce predchádzajúceho rozpočtového roka, t. j. prvého schváleného rozpočtu na príslušný rozpočtový rok bez zmien vykonaných rozpočtovými opatreniami počas príslušného rozpočtového roka.

! UPOZORNENIE: Počas trvania rozpočtového provizória obec hospodári podľa schváleného rozpočtu predchádzajúceho rozpočtového roka – limit výdavkov uskutočnených počas rozpočtového provizória v každom mesiaci nesmie prekročiť 1/12 celkových výdavkov schváleného rozpočtu obce.

Související dokumenty

Súvisiace články

Kompetencie obcí a ich oprávnenie vydávať všeobecne záväzné nariadenia
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Zostavenie rozpočtu obce na roky 2014 až 2016
Výsledok rozpočtového hospodárenia obce
Ozdravný režim a nútená správa obce
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2019
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly bezhotovostných výdavkových finančných operácií
Zostavovanie rozpočtov miest a obcí na rok 2015 po aktualizácii výšky dlhu verejnej správy za rok 2013
Vykonávanie kontrolnej činnosť poslancami
Účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Spracovanie administratívy obecného zastupiteľstva, obecnej rady a komisií obecného zastupiteľstva
Fond prevádzky, údržby a opráv – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Usmernenie obcí pri výkone dozoru v oblasti hazardných hier

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Odklad platenia dane a zriadenie záložného práva
Dodatok k všeobecne záväznému nariadeniu (VZN)
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Posúdenie žiadosti poplatníka o zníženie alebo odpustenie poplatku
Poplatok za komunálny odpad
Daň z nehnuteľnosti - protest proti rozhodnutiu
Účtovanie miestneho poplatku za rozvoj
Bola uložená pokuta nezákonná?
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Doručovanie rozhodnutia
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Smetné nádoby
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Výška poplatku za určené obdobie
Určenie výšky poplatku
Účtovanie pokút