Zostavenie rozpočtu obce na roky 2014 až 2016

Vydáno: 25 minút čítania

Obec zostavuje svoj rozpočet v súlade s platnou legislatívou – so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“), ktorý je základným finančným zákonom verejnej správy a zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“), ktorý je základným finančným zákonom územnej samosprávy a ktorý má vo vzťahu k zákonu o rozpočtových pravidlách verejnej správy postavenie osobitného zákona.

K legislatívnym východiskám rozpočtu obce na roky 2014 – 2016 ďalej patrí:

  • ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti,
  • zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 564/2004 Z. z.“),
  • zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p.,
  • nariadenie vlády SR č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve.

Obec pri zostavovaní rozpočtu na roky 2014 – 2016 zohľadňuje: návrh rozpočtu verejnej správy na toto obdobie, ktorého súčasťou je aj rozpočet obcí na rok 2014 – 2016, návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2014, novely zákonov, ktoré majú vplyv na financovanie obcí (napr. novela zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.), ako aj kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa, ktorá má vplyv na výšku výdavkov na platy zamestnancov obcí a rozpočtových a príspevkových organizácií zriadených obcou.

Viacročný rozpočet obce

Rozpočet obce predstavuje strednodobý ekonomický nástroj finančnej politiky obce, prostredníctvom ktorého sa realizujú základné úlohy a funkcie obce; rozpočet vyjadruje samostatnosť hospodárenia obce.

Jeho základnou úlohou je zabezpečovanie financovania obce, a to nielen v príslušnom rozpočtovom roku, ale najmenej v troch po sebe nasledujúcich rozpočtových rokoch. Rozpočet obce sa zostavuje ako viacročný rozpočet.

Viacročný rozpočet obce sa zostavuje ako rozpočet obce na:

  • príslušný rozpočtový rok,
  • rok nasledujúci po príslušnom rozpočtovom roku,
  • ďalší rok nasledujúci po roku, na ktorý sa zostavuje rozpočet po príslušnom rozpočtovom roku.

Základnou súčasťou viacročného rozpočtu je rozpočet obce na aktuálny (príslušný) rozpočtový rok. Rozpočet aktuálneho rozpočtového roka vychádza z vývoja hospodárenia predchádzajúcich rokov a najmä z výsledku hospodárenia predchádzajúceho rozpočtového roka, ktorého dosiahnuté ukazovatele sú východiskom pre rozpočet aktuálneho rozpočtového roka. Ďalšou súčasťou viacročného rozpočtu sú rozpočty obce na dva rozpočtové roky bezprostredne nasledujúce po aktuálnom rozpočtovom období, s priamou nadväznosťou na aktuálny rozpočtový rok so zohľadnením nielen predchádzajúceho vývoja hospodárenia, ale najmä so zakomponovaním zámerov a cieľov zo strednodobých programov, koncepcií a stratégií rozvoja obce.

Záväzný je rozpočet obce na príslušný rozpočtový rok, čo v praxi znamená, že len tento rozpočet schvaľuje príslušný orgán obce, ktorým je zastupiteľstvo obce.

Rozpočet obce na ďalšie dva rozpočtové roky nasledujúce po rozpočtovom roku, na ktorý sa predkladá záväzný rozpočet obce, je orientačný, nemá záväzný charakter. V praxi obcí to znamená, že sa v zastupiteľstvách neschvaľuje, ale ho príslušný orgán obce (zastupiteľstvo) berie na vedomie.

Související dokumenty

Súvisiace články

Voľby do orgánov samosprávy obcí a zostavenie rozpočtu obce na roky 2015 až 2017
Ozdravný režim a nútená správa obce
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly bezhotovostných výdavkových finančných operácií
Výsledok rozpočtového hospodárenia obce
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Povinnosť zúčtovania finančných vzťahov
Ako hospodária malé obce – výsledky kontroly hospodárenia obcí s  menej ako 1  000 obyvateľmi
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Preverenie plnení povinností obce pri overovaní jej účtovnej závierky audítorom
Spracovanie záverečného účtu obce
Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Pravidlá rozpočtového hospodárenia pri použití nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj nehnuteľnosti
Jednorazová náhrada
Vysporiadanie prebytku hospodárenia obce
Budovanie kanalizácie
Tvorba rezervného fondu
Úprava rozpočtu
Úprava rozpočtu
Výpočet výšky rezervného fondu za rok 2009
Výdavky na ročný prístup k vzdelávacím materiálom
Financovanie výdavkov na opatrovateľskú činnosť
Prenájom automobilu do spoločnosti
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie
Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné