Obec zostavuje svoj rozpočet v súlade s platnou legislatívou – so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“), ktorý je základným finančným zákonom verejnej správy a zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“), ktorý je základným finančným zákonom územnej samosprávy a ktorý má vo vzťahu k zákonu o rozpočtových pravidlách verejnej správy postavenie osobitného zákona.
K legislatívnym východiskám rozpočtu obce na roky 2014 – 2016 ďalej patrí:
- ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti,
- zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 564/2004 Z. z.“),
- zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p.,
- nariadenie vlády SR č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve.
Obec pri zostavovaní rozpočtu na roky 2014 – 2016 zohľadňuje: návrh rozpočtu verejnej správy na toto obdobie, ktorého súčasťou je aj rozpočet obcí na rok 2014 – 2016, návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2014, novely zákonov, ktoré majú vplyv na financovanie obcí (napr. novela zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.), ako aj kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa, ktorá má vplyv na výšku výdavkov na platy zamestnancov obcí a rozpočtových a príspevkových organizácií zriadených obcou.
Viacročný rozpočet obce
Rozpočet obce predstavuje strednodobý ekonomický nástroj finančnej politiky obce, prostredníctvom ktorého sa realizujú základné úlohy a funkcie obce; rozpočet vyjadruje samostatnosť hospodárenia obce.
Jeho základnou úlohou je zabezpečovanie financovania obce, a to nielen v príslušnom rozpočtovom roku, ale najmenej v troch po sebe nasledujúcich rozpočtových rokoch. Rozpočet obce sa zostavuje ako viacročný rozpočet.
Viacročný rozpočet obce sa zostavuje ako rozpočet obce na:
- príslušný rozpočtový rok,
- rok nasledujúci po príslušnom rozpočtovom roku,
- ďalší rok nasledujúci po roku, na ktorý sa zostavuje rozpočet po príslušnom rozpočtovom roku.
Základnou súčasťou viacročného rozpočtu je rozpočet obce na aktuálny (príslušný) rozpočtový rok. Rozpočet aktuálneho rozpočtového roka vychádza z vývoja hospodárenia predchádzajúcich rokov a najmä z výsledku hospodárenia predchádzajúceho rozpočtového roka, ktorého dosiahnuté ukazovatele sú východiskom pre rozpočet aktuálneho rozpočtového roka. Ďalšou súčasťou viacročného rozpočtu sú rozpočty obce na dva rozpočtové roky bezprostredne nasledujúce po aktuálnom rozpočtovom období, s priamou nadväznosťou na aktuálny rozpočtový rok so zohľadnením nielen predchádzajúceho vývoja hospodárenia, ale najmä so zakomponovaním zámerov a cieľov zo strednodobých programov, koncepcií a stratégií rozvoja obce.
Záväzný je rozpočet obce na príslušný rozpočtový rok, čo v praxi znamená, že len tento rozpočet schvaľuje príslušný orgán obce, ktorým je zastupiteľstvo obce.
Rozpočet obce na ďalšie dva rozpočtové roky nasledujúce po rozpočtovom roku, na ktorý sa predkladá záväzný rozpočet obce, je orientačný, nemá záväzný charakter. V praxi obcí to znamená, že sa v zastupiteľstvách neschvaľuje, ale ho príslušný orgán obce (zastupiteľstvo) berie na vedomie.