Otázky a odpovede
Počet vyhľadaných dokumentov: 4315
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 4315
Zoradiť podľa:
Manželka otca dieťaťa sa stará o dieťa, ktorého matka zomrela, má nárok na materské podľa § 49 ods. 3 písm. f) zákona o sociálnom poistení. Má takáto žena nárok na materskú, resp. rodičovskú dovolenku v zmysle § 166 Zákonníka práce (dieťa neprevzala do starostlivosti na základe rozhodnutia súdu)? Ak nie, ako má zamestnávateľ vykazovať neprítomnosť v zamestnaní tejto zamestnankyne počas starostlivosti o manželove dieťa? Ako neplatené voľno?
Obec dala do likvidácie obecnú s.r.o., v ktorej má 100 % - tný podiel. Obec musela z rozpočtu obce dať zábezpeku vo výške 1500 eur pre likvidátora, ktorým je starosta. Po zlikvidovaní s.r.o. bude zábezpeka vrátená späť do obce. Ako toto správne zaúčtovať v obci? Akú rozpočtovú klasifikáciu použiť? S.r.o. mala zostatok finančných prostriedkov, ktoré prešli na obec - ako toto zaúčtovať? Akú rozpočtovú klasifikáciu použiť?
Ak ide učiteľ strednej školy so žiakmi do zahraničia ako sprevádzajúca osoba v januári 2025 (Erasmus), nemá nárok na daňový bonus počas celého roka 2025 podľa platných predpisov od 1. 1. 2025? Je jednou z možností presunúť poberanie daňového bonusu na manželku?
Sme obec, ktorá poskytuje transfer spoločnému stavebnému úradu na výkon stavebného a vyvlastňovacieho konania a výkon pozemných komunikácií. Každoročne poskytujeme transfer na základe oznámenia zo spoločného úradu. Na konci roka je transfer zúčtovaný. Chcem sa spýtať na správnu RK, Ing. Urbanová v Účtovných súvzťažnostiach uvádza RK 641 009, no v Metodickom usmernení MFSR k ek.klasifikácii sa pod položkou 641 009 uvádza, že: "Obci okrem transferu na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy - napr. na zriadenie spoločného obecného úradu (ak sa v zmluve dohodne spôsob financovania formou zúčtovacieho preddavku patrí to pod 637 030)" .
Škola s právnou subjektivitou dostala dotáciu z environmentálneho fondu v decembri 2024 zaúčtovala si to na účet 359 a aj do príjmov v roku 2024. V roku 2025 si škola zaúčtuje na účet rozp. položka 453, keď začne čerpať dotáciu. Má si to mesto nejako predpísať túto dotáciu v roku 2024? Ako to mesto zaúčtuje, keď jej škola v roku 2025 pošle dotáciu, ktorú čerpá len na 359? Škola má príjmy a aj výdavky tejto dotácie.
Ako postupovať v prípade, že k 31.12.2024 nám ostala na účte 211 suma 114 Eur? Viem, že v RO nemôže byť na účte 211 zostatok, preto prosím o radu, kam to môžeme preúčtovať.
Zástupca starostu obce pripravuje o.i. program zasadnutí obecného zastupiteľstva, vypracúva a rozposiela poslancom OZ, podklady k bodom programu a takisto rozposiela aj pozvánky na zasadnutia OZ. Tieto činnosti sú v súlade s písomným poverením zástupcu starostu obce. Lenže program, podklady k bodom programu a pozvánky na zasadnutia OZ neposiela vo svojom mene, ale v mene starostu obce. A to zo služobnej e-mailovej adresy starostu obce, t.j. zástupca starostu má prístup k služ.e-mailovej adrese starostu obce. Zástupca starostu obce vyslovene v rozpore so svojim poverením, ale s tichým súhlasom starostu obce riadi obecný úrad, dáva ústne príkazy pracovníkom a pracovníčkam obecného úradu. Posledný prípad, keď sa prac. obecného úradu ohradil, že nie je povinný sa riadiť jeho príkazmi, lebo nie je jeho nadriadený, mu zástupca starostu oznámil že mu zo starostovského e-mailu pošle písomný príkaz a aj tak to bude musieť urobiť tak, ako mu to on prikázal, lebo navonok sa bude zdať, že mu to prikázal starosta. Starosta obce sa pre svoju neschopnosť riadiť úrad úplne spolieha na zástupcu starostu a všetko mu prehliada. Otázka: Neporušuje starosta zákon, keď dal svojmu zástupcovi prístup k svojej e-mailovej adrese, alebo neporušuje zákon zástupca starostu, keď vystupuje v mene starostu obce ( používaním jeho e-mailovej adresy)? Vykonávajú poslanci OZ a hlavný kontrolór obce svoju činnosť v súlade so zákonom, keď nepodnikli žiadne kroky k náprave?
Ak starosta obce nepredloží hlavnému kontrolórovi doklady ku kontrole, napríklad faktúry, pokladničné doklady, účtovné doklady, aký postup, prípadne na koho sa môže kontrolór obrátiť, aby mohol vykonať kontrolu, ktorú má schválenú zastupiteľstvom /plán kontrolnej činnosti v roku 2024/, resp. kto môže starostovi dať pokyn na vydanie dokladov?
Je potrebné zverejňovať v CRZ napríklad dohody o hmotnej zodpovednosti a dohody o zrážkach zo mzdy zamestnanca?
Chcela by som sa spýtať ako účtovať výmenu starého plynového kotla na ústrednom kúrení v budove obecného úradu za nový - výkonnejší, či je to oprava alebo technické zhodnotenie. Starý kotol bol nainštalovaný v r.2001, ktorého oprava už nebola možná. Namontoval sa nový výkonnejší kondenzačný kotol, ktorý by mal zabezpečiť aj úsporu plynu. Môžeme to považovať za technické zhodnotenie?
Ako je to s prijatými faktúrami v obci? Používame program, ktorý nám robí krycie listy (záväzky a platobné poukazy) úhrady. Je potrebné tlačiť oba listy k faktúre? Je tam dosť podpisov, tak sa preto pýtame? Čo má byť vytlačené v obci ako príloha k faktúre a aký účtovací predpis - aj záväzok, aj úhrada musia byť vytlačené pri faktúre?
Obec vyberá dane z nehnuteľností, poplatky za komunálny odpad. Suma pre daňovníka, ktorú má napríklad zaplatiť, je 23,83 eura. Ako správne vyberať daň? Ako správne daňovníkovi vydať? (lebo zákon o cenách sa netýka výberu daní).
Obec, ktorá je jediným spoločníkom s. r. o., na základe rozhodnutia valného zhromaždenia uhradila vykázanú stratu tejto s. r. o. Ako zaúčtovať predpis záväzku úhradu straty v obci a akú výdavkovú rozpočtovú položku použiť?
Konateľ si uplatňuje cestovné náhrady z miesta trvalého bydliska do iných miest za účelom zháňania zákazok a jednaní za celý rok 2024 súkromným vozidlom požičaným od svokra základnú náhradu na km. Tieto náhrady si účtuje. Nemá žiadne doklady z tankovania PHL, použije sa priemer podľa štatistického úradu. Je to v poriadku, alebo musí odkladať doklady z tankovania a tak ich podložiť? Za PHL si náhradu neúčtuje. Účtuje si stravné.
Opravujem moju otázku ohľadom dotácií pre poľovnícke združenia (5465). Poľovnícke združenia sú registrované MV SR v Registri poľovníckych organizácií. Stačí táto registrácia s prideleným IČO na poskytovanie dotácie z rozpočtu obce, alebo sa musí poľovnícke združenie registrovať zároveň aj v registri mimovládnych neziskových organizácií podľa zákona č. 346/2018? (V pôvodnej otázke bol omylom uvedený zákon č. 83/1990 Zb.).
Obec v roku 2024 kúpila nehnuteľnosť s pozemkom za 165 000 €. V roku 2025 plánuje predať túto nehnuteľnosť aj s pozemkov za cenu 200 000 €. V akej výške bude platiť daň z príjmu za tento predaj?
Poľovnícke združenia sú registrované MV SR v Registri poľovníckych organizácií. Stačí táto registrácia s prideleným IČO na poskytovanie dotácie z rozpočtu obce, alebo sa musí poľovnícke združenie registrovať zároveň aj v registri OZ podľa zákona č. 83/1990 Zb.?
Je daná jedna s. r. o., ktorá chce upraviť svoju zakladateľskú listinu tak (spoločníkom je 1 maďarská nezisková Kft.), aby v ňom bolo vymedzené, aby výber dividend zo spoločnosti nebol prípustný. Je toto možné alebo je to v rozpore s právnymi predpismi?
Sme obec. Obstarali sme nový dochádzkový systém, je vystavená 1 dodávateľská faktúra s rozpisom . Celková OC je 4527,24 €,pozostáva z ceny za 1. licencia na používanie - 934,80 € 2. dochádzkový terminál v tablete 441,60 € 3. dochádzkový terminál 3 ks, JC 706,80 € 4. čipové karty 100 ks - JC 2,70 € 5. injektor pre doch. terminál 3 ks, JC 39,60 € 6. webserver - 202,80 € 7. podpora pre system a terminály na jeden rok - 438,84 € Ako o tom máme účtovať z hľadiska účtovníctva, aj rozpočtovníctva?
Zamestnanec má namiesto funkčného platu priznaný osobný plat v zmysle § 7a zákona č. 553/2003 Z.z. Podľa ust. § 4 ods. 5 z.č. 553/2003 Z.z., funkčný plat na účely tohto zákona je aj osobný plat určený zamestnancovi podľa § 7a. Podľa § 4 ods. 4 z.č. 553/2003 Z.z, funkčný plat na účely tohto zákona je súčet tarifného platu, zvýšenia tarifného platu podľa § 7 ods. 6 až 9, rozdielu podľa § 32f ods. 13 a príplatkov určených mesačnou sumou podľa odseku 1 písm. c) až j), l), u), v) a x). Funkčný plat je aj plat pri vykonávaní inej práce alebo funkčný plat poskytovaný podľa § 30 ods. 3, § 32a ods. 1 a § 32b ods. 1 a 2. Správne pristupujeme k výkladu § 4 ods. 5 z. č. 553/2003 Z.z, ak osobný plat zamestnanca považujeme akoby za funkčný plat, a teda osobný plat v sebe zahŕňa aj príplatky v zmysle § 4 ods. 1 písm. c) až j), l), u), v) a x) (napr. ak zamestnanec s priznaným osobným platom vykonáva aj vedúcu pozíciu, zložkou osobného platu je aj mesačne daný príplatok za riadenie) ? A v prípade, ak takýto zamestnanec s priznaným osobným platom vykonáva prácu nadčas alebo prácu vo sviatok, v sobotu alebo v nedeľu, vzniká mu nárok za príplatok za prácu nadčas, za prácu vo sviatok a za prácu v sobotu, v nedeľu nad rámec priznaného osobného platu? Alebo osobný plat priznaný podľa § 7a má povahu výnimočnosti a takýto zamestnanec nemá nárok na príplatky za prácu nadčas, vo sviatok..., teda tým, že bol zamestnancovi priznaný osobný plat z určitého dôvodu (napr. plnenie špecifických úloh v rámci časovo ohraničeného projektu), počíta sa s tým, že úlohou zamestnanca je plnenie úloh v rámci projektu bez ohľadu na to či bude pracovať nadčas, vo sviatok, v sobotu, nedeľu...?