S pojmom dotácia sa stretávame v zákone č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“) a v zákone č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.). V zákone č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. sa tento pojem nevyskytuje.
V opatrení Ministerstva financií SR, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. sa používa pojem transfer. Pojem transfer sa stotožňuje s pojmom dotácie. Nejednotnosť pojmov vyplýva z podmienok, za ktorých môžu byť poskytované a podľa toho, kto ich poskytuje, komu boli poskytnuté. Transfery sa rôzne klasifikujú ako transfery v sektore verejnej správy, transfery poskytnuté jednotlivcom, právnickým osobám a neziskovým právnickým osobám, transfery do/zo zahraničia, pri klasifikácii príjmov zo štátneho rozpočtu alebo z iného rozpočtu, tuzemské transfery, kapitálové transfery, zahraničné transfery, bežné transfery, rozpočtové alebo mimorozpočtové transfery.
Transfer je prevod, prenos peňažných tokov zo štátneho rozpočtu, rozpočtu obce, vyšších územných celkov (ďalej len „VÚC“), Európskej únie na obyvateľstvo medzi subjektmi verejnej správy. Transfer môže mať peňažnú alebo vo výnimočných prípadoch i naturálnu podobu. Metodické usmernenie k ekonomickej klasifikácii rozpočtovej klasifikácie obsahuje rôzne pojmy ako transfery, granty v príjmovej časti a vo výdavkovej časti používa pojmy ako transfery, príspevky, dotácie.
V praxi sa stretávame s účelovou dotáciou, ktorá je buď bez spoluúčasti prijímateľa, alebo ako podmienená dotácia so spoluúčasťou prijímateľa dotácie. Dotácia s podmienenou spoluúčasťou prijímateľa môže mať charakter otvorenej dotácie (výška dotácie závisí od činnosti príjemcu dotácie) alebo uzatvorenej dotácie (spoluúčasť príjemcu je určená %). Dotácie sú často časovo limitované a sú nenárokovateľné (viažu sa na špecifickú situáciu, napr. povodne, živelné pohromy). Obec môže odmietnuť prijatie dotácie bez uvedenia dôvodu.
V článku sa zameriavanie na dotácie, ktoré sú poskytované obci zo štátneho rozpočtu subjektom verejnej správy, a na obec, ktoré dotácie poskytuje zo svojho rozpočtu.
Dotácia poskytovaná obci zo štátneho rozpočtu – výdavok zo štátneho rozpočtu
Obec môže byť prijímateľom dotácie zo štátneho rozpočtu. Dotáciu zo štátneho rozpočtu poskytuje subjekt ústrednej správy (ďalej len „poskytovateľ dotácie zo štátneho rozpočtu“) zo schváleného štátneho rozpočtu na príslušný rozpočtový rok. Subjekt ústrednej správy postupuje podľa § 8a zákona č. 523/2004 Z. z. a podľa vlastnej právnej legislatívy, ktorá obsahuje podrobnejšie údaje o poskytovaní dotácie zo štátneho rozpočtu. Obec ako príjemca dotácie zo štátneho rozpočtu je povinný dodržať právnu legislatívu poskytovateľa dotácie zo štátneho rozpočtu.
Poskytovateľ dotácie zo štátneho rozpočtu má určité povinnosti pred poskytnutím dotácie zo štátneho rozpočtu, napr.:
- preveriť, či poskytnutie dotácie je v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a všeobecným právnym záväzným predpisom, ktorým sa vykonáva poskytovanie dotácií. Všeobecný právny predpis môže obsahovať podrobnejšie podmienky poskytovania dotácií z dôvodu zabezpečenia hospodárnosti, efektívnosti použitia dotácie;
- písomne v zmluve vymedziť účel použitia dotácie, na ktorý sa dotácia poskytuje;
- určiť termín príjemcovi dotácie na odvod výnosov z prostriedkov štátneho rozpočtu, a to najneskôr k termínu povinného zúčtovania so štátnym rozpočtom (termín môže byť štvrťročný, polročný, do 10. januára nasledujúceho rozpočtového roka alebo najneskôr k termínu povinného zúčtovania finančných vzťahov so štátnym rozpočtom);
- preveriť si splnenie podmienok príjemcu, ktorým môže byť fyzická alebo právnická osoba, dotácie zo štátneho rozpočtu podľa § 8a ods. 4, 5 zákona č. 523/2004 Z. z. pred samotným poskytnutím dotácie (pred prevodom finančných prostriedkov zo svojho účtu v štátnej pokladnici SR);
- uplatňovať rozpočtovú klasifikáciu;
- vykonávať finančnú kontrolu podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“) pri poskytovaní a vyúčtovaní dotácie;
- zverejniť zmluvu o poskytnutí dotácie;
- preveriť vyúčtovanie dotácie príjemcom, či dotáciu použil na určený účel v dohodnutom rozsahu a podľa dohodnutých podmienok;
- konať v prípade, keď príjemca nedodržal podmienky poskytnutia dotácie z výdavkov štátneho rozpočtu, a následne uplatniť sankcie;
- vykonať zmenu podmienok čerpania dotácie zo svojho rozhodnutia alebo na základe žiadosti príjemcu dotácie. Zmena podmienok čerpania dotácie môže byť vykonaná výlučne písomne;
- požadovať o prijímateľa dotácie vrátenie časti dotácie, ktorú si prijímateľ dotácie zo štátneho rozpočtu uplatnil ako platiteľ dane z pridanej hodnoty (ďalej len „DPH“). Obec vykonáva podnikateľskú činnosť. DPH nie je u platiteľa DPH považovaná za oprávnený výdavok. Ide o vypočítanú sumu DPH zo základu dane pre uvedenú daň. Podľa § 22 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. sa do základu DPH pri dodaní tovaru a služieb zahrnie aj poskytnutá dotácia, ktorú príjemca prijal alebo mal prijať.
Dotácia obci môže byť poskytnutá aj zo štátnych finančných aktív, z rozpočtových rezerv, zo zahraničných prostriedkov Európskej únie a Európskeho spoločenstva, z verejných prostriedkov cudzích krajín alebo granty poskytnuté podľa osobitných predpisov.
Dotácia, ktorá sa poskytuje obci na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy, a dotácia, ktorá sa poskytuje z kapitoly Všeobecná pokladničná správa, sa považuje za výdavok štátneho rozpočtu z hľadiska poskytovateľa dotácie zo štátneho rozpočtu.
Ministerstvo financií SR môže meniť iba tie podmienky, ktoré samo určilo alebo na zmenu, ktorých má splnomocnenie zákonom alebo Vládou SR. Na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správe môže obci, VÚC poskytnúť preddavok. Obec môže prijať aj ďalšiu dotáciu zo štátn