Rezervný fond, zákonný rezervný fond, rezervy

Vydáno: 22 minút čítania

V slovníku cudzích slov pojem rezerva predstavuje zásobu, zálohu, prostriedky na mimoriadne účely, náhradné koleso s pneumatikou, zdržanlivosť, opatrnosť, výhradu. V územnej samospráve sa používa pojem rezervný fond (peňažný fond), zákonný rezervný fond, rezervy. V nasledujúcom texte sa budeme zaoberať týmto pojmami.

A. Peňažné fondy – ­Rezervný fond – mimorozpočtové ­peňažné prostriedky

V rámci rozpočtových pravidiel platných pre územnú samosprávu sa s pojmom rezervný fond stretávame pri schvaľovaní záverečného účtu, ktorý obec vytvára vo výške schválenej obecným zastupiteľstvom, a to najmenej vo výške 10 % z prebytku rozpočtu, ktorý sa zistí pri záverečnom účte obce. Ide o tvorbu rezervného fondu, o ktorom rozhoduje obecné zastupiteľstvo pri schvaľovaní záverečného účtu.

Obecné zastupiteľstvo sa môže súbežne pri schvaľovaní záverečného účtu rozhodnúť, načo sa v priebehu rozpočtového roka peňažné prostriedky z rezervného fondu použijú. Tieto rozhodnutia obecného zastupiteľstva sa uvádzajú v schválených uzneseniach obecného zastupiteľstva.

Ak sa obecné zastupiteľstvo pri schvaľovaní záverečného účtu nerozhodne o použití peňažných pro­striedkov z rezervného fondu, môže to urobiť počas rozpočtového roka podľa potreby a vykonať zmenu rozpočtu. Napríklad, ak nastane výnimočná situácia pri nedostatku peňažnej hotovosti na vyrovnanie časového nesúladu a odsúhlasí starostovi alebo primátorovi uskutočniť túto operáciu. Po preklenutí časového nesúladu sa peňažné prostriedky opätovne poukážu na bankový účet rezervného fondu.

Uložené peňažné prostriedky z rezervného fondu sa môžu výnimočne použiť aj na úhradu bežných výdavkov v prípade odstránenia havarijného stavu na majetku obce alebo na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami, ktoré v rozpočte neboli rozpočtované a kryté príjmami bežného rozpočtu. Tieto zdroje sa môžu použiť aj na úhradu záväzkov bežného rozpočtu, ktoré vznikli v predchádzajúcich rozpočtových rokoch, maximálne v sume prebytku bežného rozpočtu vykázaného za predchádzajúci rozpočtový rok. Ide o výnimočnú situáciu, keďže obec by mala uložené peňažné prostriedky na bankovom účte rezervného fondu používať na kapitálové výdavky z dôvodu obnovy a udržiavania svojho majetku v nezmenenej ­výške.

Ide o povinnosť obce mať vyrov­naný, resp. prebytkový ­rozpočet podľa § 10 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“), t. j., že výdavky bežného rozpočtu musia byť minimálne kryté príjmami bežného rozpočtu. Obec môže použiť peňažné prostriedky z rezervného fondu iba na kapitálové výdavky, resp. výdavkové finančné operácie (splátky návratných zdrojov, účasť na majetku založenej obchodnej spoločnosti obcou). Pri použití prostriedkov rezervného fondu počas roka sú v zákone o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy upravené v § 10 ods. 9 v spojitosti s § 12 ods. 3 tohto zákona. O takto použité prostriedky rezervného fondu možno na konci rozpočtového roka vykázať v rámci bežného rozpočtu schodok (§ 12 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy).

Zostatky peňažných prostriedkov rezervného fondu neprepadajú. Zdrojom rezervného fondu sú nevyčerpané peňažné prostriedky aj z predchádzajúcich rokov, ktoré neprepadávajú, prebytok z rozpočtu, zisk z podnikateľskej činnosti obce po zdanení.

Peňažné prostriedky rezervného fondu sú uložené na samostatnom bankovom účte, ktorý si obec zriadila v bankovom dome. Na uvedenom účte sa na základe bankových výpisov sleduje stav a pohyb peňažných prostriedkov rezervného fondu v účtovej skupine 22 – Účty v bankách. V tejto účtovnej skupine 22 – Účty v bankách si vytvorí analytický účet pre rezervný fond v účtovnom rozvrhu, ktorý zohľadňuje požiadavky kladené pre rezervný fond a požiadavky bankového domu, kde má obec tento účet otvorený.

Konečné zostatky peňažných pros­triedkov rezervného fondu v individuálnej účtovnej závierke účtovnej jednotke verejnej správy sa v súvahe vykazujú na strane aktív v obežnom majetku v položkách finančných účtov 221 – Bankové účty na riadku 88.

Tvorba rezervného fondu – mimorozpočtové prostriedky obce

Po schválení záverečného účtu obecným zastupiteľstvom sa schválená suma určená na tvorbu rezervného fondu účtuje ako prevod peňažných prostriedkov z bankových účtov na ťarchu účtu 261 AÚ – Peniaze na ceste so súvzťažným zápisom v prospech účtu 221 AÚ – Bankové účty (bežné bankové účty z hlavnej činnosti obce).

Následný príjem peňažných prostriedkov na bankový účet rezervného fondu sa účtuje na ťarchu účtu 221 AÚ – Bankové účty – Rezervný fond so súvzťažným zápisom v pros­pech účtu 261 AÚ – Peniaze na ceste.

Prvotný doklad je bankový výpis bežných bankových účtov, bankový výpis rezervného fondu a uznesenie obecného zastupiteľstva. Tento prevod peňažných prostriedkov sa nerozpočtuje.

Čerpanie peňažných prostriedkov z rezervného fondu

Pri schválení účelu a čerpania peňažných prostriedkov obecným zastupiteľstvom z rezervného fondu sa účtuje prevod peňažných prostriedkov na ťarchu účtu 261 AÚ – Peniaze na ceste so súvzťažným zápisom v prospech účtu 221 AÚ – Bankové účty – Rezervný fond. Prvotným dokladom je bankový výpis bankového účtu rezervného fondu a uznesenie obecného zastupiteľstva.

Príjem peňažných prostriedkov sa účtuje na ťarchu účtu 221 AÚ – Bankové účty so súvzťažným zápisom v prospech účtu 261 AÚ – Peniaze na ceste. Použije sa ekonomická klasifikácia 454001 z rezervného fondu obce a zdroj 46 Iné zdroje.

Pri schválení obecným zastupiteľstvom sa použitie peňažných pros­triedkov z rezervného fondu na prekrytie časového nesúladu účtuje prevod peňažných prostriedkoch na ťarchu účtu 261 AÚ – Peniaze na ceste so súvzťažným zápisom v prospech účtu 221 AÚ – Bankové účty – Rezervný fond. Prvotným dokladom je bankový výpis bankového účtu rezervného fondu a uznesenie obecného zastupiteľstva.

Príjem peňažných prostriedkov na vyrovnanie časového nesúladu sa účtuje na ťarchu účtu 221 AÚ – Bankové účty so súvzťažným zápisom v prospech účtu 261 AÚ – Peniaze na ceste.

Vrátenie peňažných prostriedkov, ktoré sa použili z rezervného fondu na prekonanie časového nesúladu sa účtuje na ťarchu účtu 261 AÚ – Peniaze na ceste so súvzťažným zápisom v prospech účtu 221 AÚ – Bankové účty. Prvotný doklad bankový výpis bežného účtu a následne sa účtuje na ťarchu účtu 221 AÚ – Bankové účty – Rezervný fond so súvzťažným zápisom v prospech účtu 261 AÚ – Peniaze na ceste.

V tabuľke 1 vo forme finančného výkazu FIN 1 – 12 sa uvádzajú príklady čerpania peňažných prostriedkov z rezervného fondu obce.

Tabuľka 1 Príklady zapojenia peňažných prostriedkov z rezervného fondu do rozpočtu obce vo finančnom výkaze FIN 1 – 12

Časť I. Príjmy a výdavky rozpočtu subjektu verejnej správy

1.1. Bežné príjmy

1.2. Bežné výdavky

 

Zdroj: 46

Ekonomická klasifikácia:

635 Rutinná a štandardná údržba v sume 15 000 €

1.1. Kapitálové príjmy

1.2. Kapitálové výdavky

 

Zdroj: 46

Ekonomická klasifikácia:

717 Realizácia stavieb a ich technické zhodnotenie v sume 20 000 €

 

Zdroj: 46

Ekonomická klasifikácia:

718 Rekonštrukcia a modernizácia v sume 15 000 €

Časť II. Finančné operácie subjektu verejnej správy a pohyby na mimorozpočtovom účte

2.1. Príjmové účty

2.2. Výdavkové účty

Zdroj : 46

Ekonomická klasifikácia: 454 Prevod peňažných prostriedkov z peňažných fondov v sume 100 000 €

 

Zdroj: 46

Ekonomická klasifikácia:

814 Účasť na majetku v sume 25 000 €

Zdroj: 46

Ekonomická klasifikácia:

820 Splácanie istín (napríklad 821, 822) v sume 25 000 €

Úhrn:

Zapojenie peňažných pr

Související dokumenty

Súvisiace články

Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Spracovanie záverečného účtu obce
Ako sa vyhýbať chybám v účtovníctve (II.)
Povinnosti obcí na konci roka
Účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Preddavky z verejných prostriedkov v obciach a ROPO
Zúčtovanie dotácií a finančných vzťahov so štátnym rozpočtom
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Právne úkony s majetkom v správe rozpočtových a príspevkových organizácií
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve
Vlastné imanie – účtová trieda 4
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (II.)
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky obce – praktický príklad
Rámcová účtová osnova pre ROPO, podnikateľov a ich rozdiely v kontexte konsolidovanej účtovnej závierky zostavenej obcou
Účtová trieda 4 – Vlastné imanie a dlhodobé záväzky (II.)
Nevyčerpané prostriedky z predchádzajúcich rokov použité v roku 2021
Predbežná finančná kontrola a pokladnica

Súvisiace otázky a odpovede

Spotrebná daň z uhlia
Účtovná závierka a daňové priznanie k dani z príjmov novovzniknutej spoločnosti
Audit a závierka
Tvorba rezervy na nevyfakturované dodávky
Tvorba rezerv na odpredaj podniku
Likvidácia spoločnosti a účtovná závierka
Strata z minulých období
Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia - nedoplatok
Dohoda o splátkach
Likvidácia akciovej spoločnosti
Certifikácia ISO, účtovanie a daňový výdavok
Zákonné rezervy
Nevyfakturovaná položka na účte 326 - zostatok z roku 2016
Zrušenie OZ a s tým spojené povinnosti
Dodatočné DPPO
Zmena právnej formy z komanditnej spoločnosti na s.r.o.
Tvorba rezervy na nevyčerpanú dovolenku
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)