Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly bezhotovostných výdavkových finančných operácií

Vydáno: 7 minút čítania

V seriáli príspevkov o vykonávaní predbežnej finančnej kontroly v prostredí územnej samosprávy sa v poslednej časti zameriavam na výdavkové finančné operácie s bezhotovostným charakterom. Tieto finančné operácie nepochybne tvoria najvyšší objem z množstva finančných operácií v prostredí obcí, rozpočtových či príspevkových organizácií. Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly tohto typu finančných operácií je obligatórnym ustanovením zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite“). V zmysle ust. § 6 ods. 1 tohto zákona orgán verejnej správy vykonáva predbežnú finančnú kontrolu v pripravovanej fáze finančnej operácie (pri jej výdavku).

Docieliť pripravenosť a predbežnosť finančných operácií výdavkových bezhotovostných operácií nie je problémom, keďže samotný zámer použitia verejných finančných prostriedkov je na vôli orgánu územnej samosprávy.

V porovnaní s príjmovými finančnými operáciami, ktorých pripravenosť a predbežnosť je často diskutabilná a aj ťažšie zachytenia schopná, sa výdavkové finančné operácie javia ako bezproblémové.

Predbežná finančná kontrola týchto finančných operácií sa ale z dôvodu ich početnosti stáva náročnou a jej vykonanie pri každom výdavku je pre orgán územnej samosprávy zaťažujúce.

Z dôvodu ozrejmenia spôsobu vykonania predbežnej finančnej kontroly v zmysle ust. § 9 zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite, sa v ďalšej časti zameriavam na jej spracovanie aj pomocou vybraných príkladoch z praxe.

Orgán verejnej správy teda po zámere uskutočniť výdavkovú finančnú operáciu alebo po zmluvne či zákonne stanovenom termíne úhrady realizuje predbežnú finančnú kontrolu.

Overuje si ňou najmä jej súlad s:

  • platným rozpočtom výdavkov na príslušný rozpočtový rok,
  • uzatvorenou zmluvou (ak tento výdavkov s ňou súvisí),
  • osobitným predpisom (interným aktom alebo normatívnym právnym aktom),
  • rozhodnutím vydaným na základe osobitného predpisu alebo interným aktom o hospodárení s verejnými prostriedkami.

Související dokumenty

Súvisiace články

Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Spracovanie záverečného účtu obce
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Pravidlá rozpočtového hospodárenia pri použití nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov
Nedostatky v hospodárení tzv. malých obcí
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Povinnosť zúčtovania finančných vzťahov
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Podnikateľská činnosť obce
Právne úkony s majetkom v správe rozpočtových a príspevkových organizácií
Práva a povinnosti rozpočtových organizácií
Ozdravný režim a nútená správa obce
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Voľby do orgánov samosprávy obcí a zostavenie rozpočtu obce na roky 2015 až 2017
Vykonávanie kontrolnej činnosť poslancami
Zostavenie rozpočtu obce na roky 2014 až 2016

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj nehnuteľnosti
Automobil v podnikaní
Odpisovanie majetku
Vstupná cena vozidla
Automobil v obchodnom majetku
Zahrňovanie dotácie do základu dane
Uplatnenie daňových odpisov
Nezdaniteľná časť základu dane na manželku na materskej dovolenke
Odpisy slnečných kolektorov
Motorové vozidlo vyradené z podnikania
Účtovanie náhrady škody
Zaúčtovanie a zaradenie daru do obchodného majetku
Povinnosti dedičov voči daňovému úradu
Predaj garáže s pozemkom a daň z príjmov
Zaúčtovanie materiálu
Požičovňa náradia
Cena pozemku
Majetok obstaraný darovaním
Nehmotný majetok alebo služba