Zákonnosť reprezentačných výdavkov a ich účtovanie v praxi

Vydáno: 7 minút čítania

Príspevok je venovaný charakteristike reprezentačných (propagačných) nákladov z pohľadu účtovania vybraných prípadov z praxe a právneho rámca, s ktorým sa použitie verejných prostriedkov na reprezentáciu spája. Reprezentačné náklady je možné voľne charakterizovať ako snahu (potrebu) subjektu verejnej správy prezentovať svoju obec, rozpočtovú alebo príspevkovú organizáciu špecifikovanej alebo nešpecifikovanej tretej strane (vonkajšie pôsobenie) či v podmienkach organizácie (vnútorné pôsobenie).

Náklady na reprezentáciu organizácie sú často využívaným prostriedkom, pričom upozorňujem na jeho rozpočtové krytie a dodržanie účelnosti a hospodárnosti použitia. V zmysle zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) je povinnosťou organizácie pri používaní verejných prostriedkov zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia.

V súlade s ustanovením § 34 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy subjekt verejnej správy je oprávnený uhrádzať zo svojho rozpočtu v nevyhnutnom rozsahu aj výdavky na reprezentačné a propagačné účely.

V prípade obcí treba uviesť, že v zmysle zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých predpisov v znení neskorších zákonov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) sa pri úhradách výdavkov z rozpočtu nespomínajú náklady na reprezentáciu. Podľa ust. § 7 ods. 1 písm. i) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy sa z

Související dokumenty

Súvisiace články

Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Pravidlá rozpočtového hospodárenia pri použití nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov
Pokladničný limit obcí, rozpočtových a príspevkových organizácií
Príprava obcí na zostavenie rozpočtu na roky 2016 až 2018
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Poskytovanie dotácií z rozpočtu obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly bezhotovostných výdavkových finančných operácií
Povinnosť zúčtovania finančných vzťahov
Účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Príspevok poskytnutý na chod Spoločného stavebného úradu a Spoločného sociálneho úradu
Právne úkony s majetkom v správe rozpočtových a príspevkových organizácií
Zostavenie a schvaľovanie rozpočtu obce na roky 2018 – 2020
Poskytovanie finančných prostriedkov z rozpočtu obcí
Zostavenie a tvorba rozpočtu obce

Súvisiace otázky a odpovede

Prenájom automobilu do spoločnosti
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie
Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj elektriny výnosový účet
N.o. a technické zhodnotenie majetku
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Výber dividend
Predaj nehnuteľnosti
Banková záruka účtovanie
Zdaňovanie nepeňažného príjmu konateľa
Predaj nehnuteľnosti
Tvorba rezervy na nevyfakturované dodávky
Daň z príjmov fyzických osôb