Finančná kontrola
Počet vyhľadaných dokumentov: 72
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 72
Zoradiť podľa:
- Článek
Administratívnu finančnú kontrolu ako súčasť finančnej kontroly orgán verejnej správy musí vykonávať, ak poskytuje alebo poskytol verejné financie inej právnickej osobe alebo fyzickej osobe. Príspevok sa venuje jej spôsobu vykonania s ohľadom na pojmy použitia a poskytnutia verejných prostriedkov.
Zásady/Smernica č. ...... o výkone finančnej kontroly na mieste v obci/meste ...... Štatutárny orgán ................. (upraví sa interne) schvaľuje na zabezpečenie kontrolnej činnosti v podmienkach subjektu verejnej správy/územnej samosprávy/verejnoprávnej organizácie ....... (upraví sa...
- Článek
V októbrovom a novembrovom čísle časopisu sme sa venovali základnej finančnej kontrole a administratívnej finančnej kontrole. V tomto vydaní prinášame záverečnú časť nášho seriálu o finančnej kontrole a tentokrát sa zameriame na finančnú kontrolu na mieste.
- Článek
V októbrovom čísle časopisu sme priniesli 1. časť článku o finančnej kontrole, v ktorom sme sa zamerali na základnú finančnú kontrolu. V nasledujúcom článku sa venujeme administratívnej finančnej kontrole.
- Článek
Finančná kontrola je súhrn činností zabezpečujúcich overovanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti finančných operácií alebo ich častí pred ich uskutočnením, v ich priebehu a až do ich konečného vysporiadania, zúčtovania, dosiahnutia a udržania výsledkov a cieľov finančných operácií alebo ich častí. V príspevku si rozoberieme pojem finančná operácia a základnú finančnú kontrolu.
Smernica pre výkon finančnej kontroly je spracovaná podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v nadväznosti na poslednú novelizáciu zákona č. 357/2015 Z. z. – zákonom č. 39/2022 Z. z. s účinnosťou od 1. 3. 2022 (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“) a metodického usmernenia sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií SR k finančnej kontrole a pomôcky pre tvorbu smernice MF/013837/2020-1411 k finančnej kontrole vykonávanej podľa zákona o finančnej kontrole a audite v platnom znení pre podmienky orgánu územnej samosprávy, ktorým je ..................... .
- Článek
Poskytovanie preddavkov (záloh) z verejných prostriedkov upravujú rozpočtové pravidlá verejnej správy v ustanovení § 19 ods. 8 až 10 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“). V prípade preddavkov z rozpočtu organizácie ide o poskytnutie verejných prostriedkov, pričom takéto poskytnutie sa overí len základnou finančnou kontrolou. V súlade s novelizovaným zákonom č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov finančnou operáciou je príjem, poskytnutie alebo použitie verejných prostriedkov v hotovosti alebo bezhotovostne, právny úkon alebo iný úkon majetkovej povahy.
- Článek
V príspevku upozorňujeme na novelu zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“), ktorá bola vykonaná zákonom č. 39/2022 Z. z. a nadobudla účinnosť 1. marca 2022. Príspevok poukazuje na zmeny, ktoré sa dotknú výkonu finančnej kontroly v podmienkach územnej samosprávy.
- Článek
Príspevok upozorňuje na novelu zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 357/2015 Z. z.“), ktorá bola vykonaná zákonom č. 39/2022 Z. z. a nadobudla účinnosť 1. marca 2022. Zameriava sa na elektronický výkon základnej finančnej kontroly, ktorý súvisí s elektronizáciou verejnej správy a ktorého cieľom je zefektívnenie výkonu základnej finančnej kontroly.
Cieľom príspevku je objasnenie povinností pri výkone základnej finančnej kontroly v prostredí materských škôl v zmysle zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“).
V príspevku sa venujeme spracovaniu častých otázok z praxe vzhľadom na vykonávanie základnej finančnej kontroly podľa ustanovení § 7 ods. 2 a 3 v nadväznosti na § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Otázky sa venujú najmä náležitostiam základnej finančnej kontroly a aj čitateľovi prezentujú časté finančné operácie, ktoré musia v praxi byť overené základnou finančnou kontrolou aj vzhľadom na dikciu osobitných predpisov.
- Článek
V príspevku sa zameriame na problematiku kontroly základných umeleckých škôl, jazykových škôl, materských škôl a školských zariadení, ktorých zriaďovateľom je štátom uznaná cirkev a náboženská spoločnosť alebo iná právnická a fyzická osoba (ďalej len „súkromné a cirkevné školy a školské zariadenia“). Príspevok tiež upozorňuje na legislatívne zmeny v súvislosti s charakterom finančných prostriedkov, ktoré obce poskytujú zriaďovateľom súkromných a cirkevných škôl a školských zariadení.
Povinnosť vyhotoviť Správu o kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra obce upravuje zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov v ustanovení § 18f ods. 1 písm. e) a treba uviesť, že takáto Správa nemá súvis s výročnou správou obce za rok 2021 a nie je ani jej súčasťou. Správa o kontrolnej činnosti za rok 2021 je spracovaná výlučne hlavným kontrolórom obce, mesta alebo vyššieho územného celku, a to bez ohľadu na veľkosť obce, rozsah kontrolnej činnosti, personálny aparát pri výkon kontroly a podobne.
Základné pravidlá, ciele a spôsob vykonávania finančnej kontroly upravuje zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a metodické usmernenie sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií SR č. MF/008005/2019-1411 k finančnej kontrole vykonávanej podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „metodické usmernenie“).
Môže zamestnávateľ odložiť výber medzi stravovacou poukážkou a finančným príspevkom až na čas po skončení skúšobnej doby zamestnanca?
- Článek
V príspevku sa bližšie venujeme problematickej stránke kritérií finančnej operácie – súladu s osobitnými predpismi a nariadeniami, ktoré sú často preverované vonkajšími kontrolnými mechanizmami v zmysle zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „ zákon o finančnej kontrole a audite“).
Príspevok sa zaoberá praktickými otázkami z oblasti obehu účtovných dokladov v rámci overovania finančných operácií a ich častí základnou finančnou kontrolou. Odpovede na predmetné otázky sú vypracované v zmysle aktuálneho zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon o finančnej kontrole a audite). Otázky sa venujú najmä náležitostiam základnej finančnej kontroly, obehu dokladov i správnosti overovania finančných operácií alebo ich častí.
- Článek
Podľa našej vnútornej smernice o finančnej kontrole vykonávajú finančnú kontrolu dvaja zamestnanci obce na základe písomného poverenia. Hlavný kontrolór tvrdí, že ak má kontrolu popri ňom robiť iný zamestnanec obecného úradu, musí mať poverenie od obecného zastupiteľstva. Je to naozaj nevyhnutné?
Téma práv, kompetencií a povinností hlavného kontrolóra obce je často diskutovanou témou, a to najmä vzhľadom na novelizovaný zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Bližšie sa venujeme najmä praktickému pohľadu na situácie, ktoré sa môžu spájať s výkonom funkcie hlavného kontrolóra obce ako riadneho zamestnanca v pracovnom pomere k obci (ostatného vedúceho zamestnanca). Venovať sa budeme výkonu podnikateľskej činnosti hlavného kontrolóra obce, kompetencii výkonu kontroly za účasti poslancov obecného zastupiteľstva, výstupom z kontroly, ako aj prešetrovaniu oznámenia o protispoločenskej činnosti a pod.
Pre hlavných kontrolórov obcí a miest je pripravený vzor Správy o kontrolnej činnosti za kalendárny rok 2020 vzhľadom na zákonné ustanovenie § 18f ods. 1 písm. e) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. Príspevok je vhodný najmä pre nových kontrolórov, ktorí spracúvajú Správu o kontrolnej činnosti za minulý rok aj v prípade, že neboli kontrolórmi počas celého minulého roka. Je potrebné dodať, že predmetná Správa o kontrolnej činnosti sa vždy spracúva za celok (t. j. za celý kalendárny rok 2020 bez ohľadu, či súčasný hlavný kontrolór obce bol alebo nebol kontrolórom počas celého minulého kalendárneho roka). V prípade, že sú dokončované kontroly hlavným kontrolórom obce ešte z roku 2020 (t. j. zostali nedokončené alebo sa ešte len dokončujú), je vhodné uviesť túto skutočnosť v Správe o kontrolnej činnosti za rok 2020. Zároveň formou kurzívy sú uvedené poznámky autora, resp. alternatívny text alebo príklady z vlastnej praxe.