V príspevku upozorňujeme na novelu zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“), ktorá bola vykonaná zákonom č. 39/2022 Z. z. a nadobudla účinnosť 1. marca 2022. Príspevok poukazuje na zmeny, ktoré sa dotknú výkonu finančnej kontroly v podmienkach územnej samosprávy.
Zákon o finančnej kontrole a audite upravuje výkon finančnej kontroly v orgánoch verejnej správy, ktorými sú aj subjekty územnej samosprávy, t. j. obce, samosprávne kraje a nimi zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie.
Podľa § 5 ods. 1 a nového ods. 3 zákona o finančnej kontrole a audite subjekty územnej samosprávy sú povinné vytvoriť, zachovávať a rozvíjať finančné riadenie a po noveletohto zákona
je za zabezpečenie finančného riadenia zodpovedný štatutárny orgán.
Okrem uvedenej povinnosti je orgán verejnej správy podľa § 5 ods. 2 zákona o finančnej kontrole a audite povinný určiť pri poskytovaní a použití verejných financií také podmienky, aby bolo zabezpečené hospodárne, efektívne, účinné a účelné hospodárenie s verejnými financiami.? Otázka č. 1:
Podľa zákona o finančnej kontrole a audite je za zabezpečenie finančného riadenia zodpovedný štatutárny orgán obce, teda starosta. Ako má starosta, ktorý zodpovedá za chod celej obce, vytvoriť, zachovávať a rozvíjať finančné riadenie?
Štatutárny orgán obce, t.j. starosta, je povinný zabezpečiť vytvorenie, zachovávanie a rozvíjanie finančného riadenia na obci. Predpokladá sa, že tieto činnosti nebude zabezpečovať samotný starosta, ale že využije svoje oprávnenie určiť konkrétnu osobu (osoby), ktorá bude v rámci obce zodpovedať za vytváranie, zachovávanie a rozvíjanie finančného riadenia (v obci je to obvykle ekonóm/ekonómka obce). V meste alebo v samosprávnom kraji si štatutárny orgán môže určiť viac osôb, resp. celý organizačný útvar, ktorý bude zodpovedať za