Smernica pre výkon finančnej kontroly je spracovaná podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v nadväznosti na poslednú novelizáciu zákona č. 357/2015 Z. z. – zákonom č. 39/2022 Z. z. s účinnosťou od 1. 3. 2022 (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“) a metodického usmernenia sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií SR k finančnej kontrole a pomôcky pre tvorbu smernice MF/013837/2020-1411 k finančnej kontrole vykonávanej podľa zákona o finančnej kontrole a audite v platnom znení pre podmienky orgánu územnej samosprávy, ktorým je ..................... .
- Vzor
Článok I.
Definovanie základných pojmov
1. Finančným riadením sa rozumie súhrn postupov orgánu verejnej správy pri riadení rizík, zodpovednom plánovaní, rozpočtovaní, použití, poskytovaní, účtovaní, výkazníctve verejných financií, finančnej kontrole a audite, ktorého cieľom je hospodárne, efektívne, účinné a účelné využívanie verejných financií.
2. Finančnou kontrolou sa rozumie súhrn činností zabezpečujúcich overovanie dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov a overovanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti finančných operácií alebo ich častí pred ich uskutočnením, v ich priebehu a až do ich konečného vysporiadania, zúčtovania, dosiahnutia a udržania výsledkov a cieľov finančných operácií alebo ich častí.
3. Finančnou operáciou alebo jej časťou je výlučne príjem, poskytnutie alebo použitie verejných financií hotovostne alebo bezhotovostne, právny úkon alebo iný úkon majetkovej povahy.
4. Časťou finančnej operácie je súvisiaca operácia, ktorá nadväzuje na predošlú finančnú operáciu s charakterom podľa Čl. I. ods. 3 tejto smernice.
5. Verejnými financiami sú:
- finančné prostriedky podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“),
- finančné prostriedky zo zahraničia poskytnuté na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná,
- finančné prostriedky z rozpočtov členských štátov Európskej únie,
- finančné prostriedky z rozpočtov iných ako členských štátov Európskej únie určené na financovanie alebo spolufinancovanie programov Európskej únie,
- vlastné finančné prostriedky osoby určené na financovanie spoločných programov realizovaných na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná alebo určené na spolufinancovanie programov Európskej únie.
6. Povinnou osobou sa rozumie:
- orgán verejnej správy, jeho vnútorný organizačný útvar a osoba, ak sa u nich vykonáva alebo sa má vykonať administratívna finančná kontrola, finančná kontrola na mieste, vnútorný audit alebo vládny audit.
7. Prizvanou osobou je zamestnanec iného orgánu verejnej správy, zamestnanec právnickej osoby, iná fyzická osoba, ak ich orgán verejnej správy prizval na vykonanie administratívnej finančnej kontroly alebo finančnej kontroly na mieste.
8. Zamestnancom je fyzická osoba v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu definovaná v Organizačnom poriadku alebo osoba vykonávajúca prácu mimo pracovného pomeru (teda dohodár).
9. Hospodárnosťou sa rozumie vynaloženie verejných financií na vykonanie činnosti alebo obstaranie tovarov, prác a služieb v správnom čase, vo vhodnom množstve a kvalite za najlepšiu cenu.
10. Efektívnosťou sa rozumie najvýhodnejší vzájomný pomer medzi použitými verejnými financiami a dosiahnutými výsledkami.
11. Účinnosťou sa rozumie plnenie určených cieľov a dosahovanie plánovaných výsledkov vzhľadom na použité verejné financie.
12. Účelnosťou sa rozumie vzťah medzi určeným účelom použitia verejných financií a skutočným účelom ich použitia.
Čl. II.
Cieľ finančnej kontroly
1. Cieľom smernice je objasniť proces vykonávania finančnej kontroly na všetkých finančných operáciách alebo ich častiach vo všetkých stupňoch riadenia podľa Organizačného poriadku ........, resp. kompetenčného poriadku/podpisového poriadku (ak sú k dispozícii).
2. Cieľom finančnej kontroly (pozn.: ciele sú priamo definované v § 6 ods. 3 zákona č. 357/2015 Z. z.) je zabezpečiť najmä:
- dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti pri hospodárení s verejnými financiami a realizácii finančnej operácie alebo jej časti,
- dodržiavanie rozpočtu orgánu verejnej správy,
- dodržiavanie zákona č. 357/2015 Z. z., všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho vykonanie, osobitných predpisov, medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná a na základe ktorých sa Slovenskej republike poskytujú finančné prostriedky zo zahraničia, rozhodnutí vydaných na základe osobitných predpisov alebo vnútorných predpisov,
- dodržiavanie uzatvorených zmlúv orgánom verejnej správy,
- dodržiavanie podmienok na poskytnutie a použitie verejných financií,
- správnosť a preukázateľnosť vykonávania finančnej operácie alebo jej časti, spoľahlivosť výkazníctva,
- ochranu majetku v správe alebo vo vlastníctve orgánu verejnej správy,
- predchádzanie podvodom a nezrovnalostiam,
- včasné a spoľahlivé informovanie štatutárneho orgánu verejnej správy o úrovni hospodárenia s verejnými financiami a o vykonávaných finančných operáciách alebo ich častiach,
- overovať plnenie opatrení prijatých na nápravu nedostatkov zistených administratívnou finančnou kontrolu alebo finančnou kontrolou na mieste a na odstránenie príčin ich vzniku,
- overovať ďalšie skutočnosti súvisiace s finančnou operáciou alebo jej časťou a finančným riadením.
Čl. III.
Finančné operácie
1. V našom subjekte územnej samosprávy ..................... sa najčastejšie vyskytujú tieto finančné operácie alebo ich časti, a to (pozn.: uvedené sú ako príklad):
- Príjem prostriedkov v hotovosti a bezhotovostne:
Administratívny príjem, poplatok do pokladnice,
Dobropis, odberateľská faktúra hradená bezhotovostne,
.....................
.....................
.....................,
- Výdavky hotovostné a bezhotovostné:
.....................
.....................
.....................
- Poskytnutie verejných prostriedkov:
Dotácie právnickým osobám,
Dotácie fyzickým osobám – podnikateľom,
Finančné výpomoci,
Návratné zdroje financovania,
.....................
- Právny úkon a jeho zmeny a dodatky:
Pracovná zmluva,
Nájomná zmluva,
Odberateľská zmluva,
Dodávateľská zmluva,
Kolektívna zmluva,
Kúpna zmluva,
Cestovný príkaz,
.....................
- Iné úkony majetkovej povahy:
Vyhlásenie verejného obstarávania,
Náhrady škody,
Zaradenie a vyradenie majetku,
Vecné bremeno,
.....................
2. Predmetné finančné operácie sa overujú finančnou kontrolou podľa Čl. IV. ods. 1 tejto smernice.
Čl. IV
Finančná kontrola
1. Finančná kontrola sa vykonáva ako:
- základná finančná kontrola,
- administratívna finančná kontrola a
- finančná kontrola na mieste.
2. Za výkon finančnej kontroly vnútri organizácie zodpovedá štatutárny orgán .................. .
3. Finančná kontrola sa zameriava na ciele, ktoré stanovuje Čl. II. tejto smernice. Za ciele finančnej kontroly zodpovedajú v rámci základnej finančnej kontroly a administratívnej finančnej kontroly zamestnanci zodpovední za príslušný charakter finančnej operácie alebo jej časti.
4. Za výkon finančnej kontroly na mieste zodpovedajú zamestnanci poverení štatutárom v zmysle písomného poverenia (pozn. môže byť súčasťou prílohy).
Čl. V
Základná finančná kontrola
1. Základná finančná kontrola je vykonávaná zodpovednými zamestnancami a vedúcim zamestnancom podľa charakteru finančnej operácie alebo jej časti s náležitosťami podľa § 7 ods. 3 zákona č. 357/2015 Z. z. Výstupom je vzorový list pre výkon základnej finančnej kontroly, ktorým je:
- platobný poukaz (v prípade faktúr, pokladničných dokladov),
- krycí list (objednávky, žiadanky, iné úkony majetkovej povahy, zmluvy a dodatky),
- likvidačný list,
- .................
- ................. .
2. Základná finančná kontrola sa interne vykonáva na nasledujúcich vybraných finančných operáciách a ich častiach v nadväznosti na podpisové vzory podľa Prílohy č. 2 tejto smernice:
Finančná operácia alebo jej časť |
Zodpovedný úsek organizácie |
Zodpovedný zamestnanec |
Vedúci zamestnanec (pozn.: nižšie sú pozície uvedené orientačne) |
Úhrada faktúry |
Ekonomické oddelenie |
Rozpočtár, zamestnanec učtárne |
xxxxxx |
Realizovanie objednávok |
Každé oddelenie podľa Organizačného poriadku na základe schválenia vedúcim zamestnancom |
Rozpočtár a zamestnanec zadávajúci objednávku |
Vedúci zamestnanec príslušného orgánu |
Nákup v hotovosti |
Ekonomické oddelenie |
Rozpočtár a pokladník |
Vedúci ekonomického oddelenia |
Príjem v hotovosti |
Ekonomické oddelenie |
Rozpočtár, pokladník |
Vedúci ekonomického oddelenia |
Poskytnutie preddavku |
Ekonomické oddelenie |
Rozpočtár, ekonóm |
Vedúci ekonomického oddelenia |
Nájomná zmluva |
Zodpovedné oddelenie |
Rozpočtár, zodpovedný zamestnanec |
Zodpovedný vedúci |
Pracovná zmluva |
Úsek personalistiky, ekonomické oddelenie |
Rozpočtár, zamestnanec mzdovej učtárne |
Vedúci ekonomického oddelenia/štatutár organizácie |
Dodávateľská zmluva |
Ekonomické oddelenie |
Rozpočtár, ekonóm |
Vedúci ekonomického oddelenia |
Vyradenie majetku |
Príslušné oddelenie |
Zamestnanec zodpovedný za vyradenie majetku |
Príslušný vedúci zamestnanec |
Vyhlásenie výberového konania |
Úsek personalistiky |
Rozpočtár a zamestnanec mzdovej učtárne |
Vedúci úseku personalistiky/štatutár organizácie |
Verejné obstarávanie |
Ekonomické oddelenie |
Rozpočtár, zamestnanec zadávajúci obstarávanie |
Vedúci ekonomického oddelenia |
Žiadanka |
Príslušné oddelenie |
Pokladník, Rozpočtár/Ekonóm /Príslušný zamestnanec na základe smernice č. ............... |
Vedúci príslušného oddelenia |
Pracovná cesta |
Príslušné oddelenie |
Pokladník, Rozpočtár, zamestnanec mzdovej učtárne |
Vedúci ekonomického oddelenia |
3. Základnou finančnou kontrolou sa overí vždy súlad každej finančnej operácie alebo jej časti s kritériami súladu podľa Čl. VI. ods. 3 tejto smernice podľa Prílohy č. 1, resp. 2 k tejto smernici.
4. Každá finančná operácia alebo jej časť sa overí s relevantným kritériom, a to s:
- rozpočtom orgánu verejnej správy na príslušný rozpočtový rok,
- rozpočtom orgánu verejnej správy na dva rozpočtové roky nasledujúce po rozpočtovom roku podľa písmena a) – ak financovanie finančnej operácie alebo jej časti neskončí v príslušnom rozpočtovom roku a ide o realizáciu verejného obstarávania; to platí, ak je orgánom verejnej správy štátna rozpočtová organizácia (pozn. autora: výlučne v štátnej rozpočtovej organizácii),
- osobitnými predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a na základe ktorých sa Slovenskej republike poskytujú finančné prostriedky zo zahraničia,
- zmluvami uzatvorenými orgánom verejnej správy,
- rozhodnutiami vydanými na základe osobitných predpisov,
- vnútornými predpismi alebo
- inými podmienkami poskytnutia alebo použitia verejných financií neuvedenými v písmenách a) až f) (pozn.: v praxi najmä uznesenia obecného zastupiteľstva).
5. Základná finančná kontrola je vykonávaná zamestnancami podľa Organizačného poriadku (Organizačnej štruktúry) a podľa Prílohy č. 1, resp. 2 k tejto smernici. Cieľom finančnej kontroly je i zabezpečenie overenia zodpovednými zamestnancami za príslušný charakter finančnej operácie alebo jej časti a príslušným nadriadeným vedúcim zamestnancom alebo štatutárom.
6. Osoby vykonávajúce základnú finančnú kontrolu potvrdzujú na doklade súvisiacom s finančnou operáciou alebo jej časťou súlad so skutočnosťami s uvedením:
- svojho celého mena a priezviska, vlastnoručného (pozn.: alebo elektronického, či iného relevantného) podpisu,
- dátumu vykonania základnej finančnej kontroly a
- vyjadrenia, či je alebo nie je možné finančnú operáciu alebo jej časť vykonať, v nej pokračovať alebo je potrebné/nie je potrebné vymáhať poskytnuté plnenie, ak sa finančná operácia alebo jej časť už vykonala.
7. Takýto súhlas/vyjadrenie uvádza vždy vedúci zamestnanec a zodpovedný zamestnanec, a to každý za seba.
ALTERNATÍVA DO PRAXE – ods. 4
4.Osoby uvedením svojho mena a priezviska, podpisu (v prípade elektronickej formy je podpis nahradený nezameniteľnou identifikáciou zamestnanca, ktorá je zabezpečená pridelením osobného účtu s heslom v jednotlivých schvaľovacích systémoch), dátumu vykonania základnej finančnej kontroly a uvedením vyjadrenia, či
a) finančnú operáciu alebo jej časť možno vykonať alebo nemožno vykonať,
b) vo finančnej operácii alebo jej časti možno pokračovať alebo nemožno pokračovať alebo
c) poskytnuté plnenie treba vymáhať alebo poskytnuté plnenie nie je potrebné vymáhať, ak sa finančná operácia alebo jej časť už vykonala.
8. Ak je predmetom základnej finančnej kontroly zmluva alebo faktúra či objednávka, za jej následné zverejnenie v zákonnom termíne[1]) na webovom sídle zodpovedá .................. (postačí funkcia).
9. Ak sa základnou finančnou kontrolou zistia rozpory s kritériami súladu pri overení finančnej operácie alebo jej časti, zodpovedný zamestnanec informuje ..... v lehote .... dní o tejto skutočnosti.
10. Možnosť/nemožnosť vykonať finančnú operáciu, pokračovať vo finančnej operácii a vymáhať poskytnuté plnenie sa dá vyjadriť nielen použitím slovného spojenia tohto článku, ale aj formuláciou „je/nie je možné vykonať/pokračovať“ a „je/nie je potrebné vymáhať“.
11. Podľa charakteru finančnej operácie sa pri každej finančnej operácii uvedie jedno z uvedených vyjadrení tohto článku (v jeho pozitívnom alebo negatívnom variante), resp. sa môžu na krycom liste uviesť všetky vyjadrenia a vyškrtnú sa tie, ktoré sa na danú finančnú operáciu nevzťahujú alebo sa uvedie iba jedno vyjadrenie (v jeho pozitívnom alebo negatívnom variante), ktoré je pre danú finančnú operáciu relevantné.
12. Podpis je vlastnoručný podpis alebo kvalifikovaný elektronický podpis, alebo obdobný preukázateľný podpisový záznam (napr. heslo, kód, číslo zamestnanca, pričom musí umožňovať jednoznačnú preukázateľnú identifikáciu osoby, ktorá podpísala výkon základnej finančnej kontroly).
13. V podmienkach nášho subjektu verejnej správy sa dátum môže uviesť vlastnoručne, dátumovkou, pečiatkou, technicky iným spôsobom ... .
14. V podmienkach nášho subjektu verejnej správy sa meno a priezvisko vždy uvedie v plnom znení (nepostačí funkcia), a to vlastnoručne, pečiatkou mena a priezviska alebo predtlačene, či inak ...... . (vhodné doplniť).
15. Ak sú finančné operácie obsahovo a časovo totožné (viacero objednávok, rozhodnutí, dodatkov a podobne v rovnakom dni jedným zamestnancom), možno ich overiť súhrnným krycím listom (príloha č. 3 k tejto smernici).
Čl. VI.
Administratívna finančná kontrola
1. Administratívna finančná kontrola sa vykoná pri finančných operáciách s charakterom poskytnutia verejných prostriedkov podľa overenia súladu podľa Čl. 5 ods. 3 tejto smernice. V organizácii ................... ide najčastejšie o poskytovanie:
- dotácií z rozpočtu,
- výpomocí či grantov z rozpočtu,
- ...............................
2. Administratívna finančná kontrola sa nevzťahuje na poskytovanie dotácií subjektu v zriaďovateľskej pôsobnosti a na poskytovanie verejných prostriedkov súvisiacich s prevádzkovým chodom organizácie. Rovnako sa nevzťahuje na poskytovanie rozpočtovaných prostriedkov v súdnom či správnom konaní (pozn. autora: taktiež subjekty, ktoré pracujú v sociálnej oblasti, nevykonávajú administratívnu finančnú kontrolu pri poskytovaní prostriedkov).
3. Pre výkon administratívnej kontroly sa vzťahujú novelizované ustanovenia pravidiel finančnej kontroly.
4. Administratívnu finančnú kontrolu možno vykonať zamestnancami/prizvanou osobou alebo inou osobou, či subjektom verejnej správy (ktorú poverí orgán verejnej správy) pred poskytnutím prostriedkov z rozpočtu alebo po ich poskytnutí. Administratívna finančná kontrola sa vykonáva bez poverenia štatutára, v prípade poskytnutia dotácie/transferu obsahuje zmluva o poskytnutí podmienku podrobenia sa výkonu administratívnej finančnej kontroly povinnou osobou. Zodpovedným úsekom/zamestnancom za zmluvné zabezpečenie podľa predošlej vety je ....... .
5. Výkonu administratívnej finančnej kontroly pri poskytovaní verejných prostriedkov predchádza výkon základnej finančnej kontroly.
6. Bez vykonania základnej finančnej kontroly nemožno administratívnu finančnú kontrolu realizovať.
7. Za výkon administratívnej finančnej kontroly zodpovedajú zamestnanci a vedúci zamestnanec podľa Čl. V. tejto smernice.
8. Výstupom z administratívnej finančnej kontroly je, pri zistení konkrétnych a odôvodnených nedostatkoch, návrh správy a následne správa. Jej náležitosťami sú:
- označenie oprávnenej osoby pre výkon kontroly a povinnej osoby,
- mená a priezviská a podpisové vzory zodpovedných zamestnancov,
- označenie cieľu administratívnej finančnej kontroly,
- opis konkrétnych nedostatkov spolu s ich odôvodnením plynúcich z overenia súladu podľa Čl. 5 ods. 3 tejto smernice s ich odôvodnením a uvedenie odporúčaní k nim formou návrhu,
- zoznam podkladov preukazujúcich nedostatky,
- dátum vyhotovenia návrhu správy,
- lehotu na podanie námietok k nedostatkom (v návrhu správy, nesmie byť kratšia ako 5 pracovných dní odo dňa doručenia Návrhu správy),
- lehotu na predloženie prijatých opatrení,
- lehotu na predloženie písomného zoznamu splnených opatrení (v správe vyhotovenej po spracovaní návrhu správy).
9. Návrh správy vyhotovia zodpovední zamestnanci a vedúci zamestnanec v prípade, že sa zistia nedostatky. Cieľom spracovania návrhu správy je oboznámenie povinnej osoby s nedostatkami pri výkone administratívnej finančnej kontroly s cieľom stanovenia lehoty na predloženie námietok.
10. Následne po predložení námietok je zodpovednými zamestnancami spracovaná správa s vyhodnotením pripomienok.
11. V prípade porušení osobitných predpisov pri výkone administratívnej finančnej kontroly zodpovední zamestnanci navrhnú i spôsob riešenia a odporúčanie na odstránenie nezákonného stavu.
12. Na výkon administratívnej finančnej kontroly sa vzťahujú ustanovenia novelizovaného § 8, § 20, § 21 a § 22 až § 27 zákona č. 357/2015 Z. z.
13. V prípade nezistenia nedostatkov zodpovednými zamestnancami je vyhotovená z administratívnej finančnej kontroly správa.
Čl. VII.
Finančná kontrola na mieste
1. Finančná kontrola na mieste sa vykonáva v subjekte .................. na základe poverenia štatutárneho orgánu .................., a to najmenej dvoma zamestnancami či prizvanými osobami (pozn. autora: možno špecifikovať, že sa vyhotovuje finančná kontrola na mieste, ak ide o finančnú operáciu – poskytnutie prostriedkov, a to nad určitú sumu) alebo inou osobou.
2. Finančnú kontrolu na mieste možno realizovať na predmetnej finančnej operácii alebo jej časti v súvislosti s dodržaním súladu podľa Čl. V. ods. 3 tejto smernice.
3. Na jej výkon sa vzťahujú ustanovenia základných pravidiel finančnej kontroly.
4. Okrem fyzického overenia v súlade s výkonom administratívnej finančnej kontroly má organizácia právo výkonu finančnej kontroly na mieste na základe poverenia podľa ods. 1:
- v organizačných útvaroch podľa Organizačného poriadku,
- v organizáciách v zriaďovateľských a zakladateľských pôsobnostiach,
- u osoby, ktorej boli poskytnuté dotácie z rozpočtu organizácie ..................,
- ................... .
5. Výstupom z finančnej kontroly na mieste sú pri zistení konkrétnych a odôvodnených nedostatkoch, návrh správy a správa s náležitosťami podľa Čl. VI. ods. 7 tejto smernice. Po spracovaní je návrh správy zasielaný kontrolovanému subjektu s cieľom zaslania námietok/pripomienok k zisteniam (lehota na pripomienky nesmie byť kratšia ako 5 pracovných dní) a s lehotou na prijatie opatrení k zisteniam. Pri nezaslaní pripomienok je kontrolným orgánom spracovaná správa s uvedením lehoty na zaslanie správy o splnení opatrení, ktoré plynú z návrhu správy. Opatrenia spracúvajú kontrolované subjekty (t. j. tie, kde sa vykonáva kontrola). Súčasťou návrhu správy sú aj odporúčania pri zistení nedostatkov.
6. V prípade nezistenia nedostatkov poverenými zamestnancami je vyhotovená z finančnej kontroly na mieste správa.
7. Poverenie na vykonanie kontroly obsahuje predmet finančnej kontroly na mieste, dátum výkonu finančnej kontroly, poverenie určených zamestnancov (tituly, mená a priezviská), dátum účinnosti poverenia a podpis štatutára alebo jeho zástupcu (starosta/riaditeľ/primátor).
Čl. VIII.
Spoločné ustanovenia na výkon finančnej kontroly
- Na výkon základnej finančnej kontroly, administratívnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste sa vzťahuje povinnosť mlčanlivosti. Zároveň sa na všetky druhy finančnej kontroly vykonávanými zamestnancami, prizvanými či inými osobami a vedúcimi zamestnancami vzťahuje povinnosť oznámenia predpojatosti pri výkone finančnej kontroly, a to bezodkladne pri začatí výkonu základnej finančnej kontroly alebo pred výkonom administratívnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste.
- Predpojatosť sa oznamuje bezodkladne osobne alebo písomne e-mailom na (uviesť e-mailovú adresu) osobe .................. .
- Povinnosť mlčanlivosti sa vzťahuje na všetkých zamestnancov vykonávajúcich základnú finančnú kontrolu a administratívnu finančnú kontrolu, a taktiež na poverených zamestnancov vykonávajúcich finančnú kontrolu na mieste. Zamestnancov môže oslobodiť od povinnosti mlčanlivosti štatutárny orgán ................... .
- Na výkon finančnej kontroly môže byť povolaná i prizvaná osoba. Pri výkone každého druhu finančnej kontroly vyhotoví .................. jej písomné poverenie. Pre prizvanú osobu platia ustanovenia tejto smernice bez rozdielu.
- Štatutárny orgán .................. má právo udeliť pokutu svojmu zamestnancovi alebo prizvanej osobe do 3 000 eur za nesplnenie povinnosti podľa odseku 1 prvej vety. Udelená pokuta sa riadi postupom podľa § 28 zákona č. 357/2015 Z. z.
- Ak orgán verejnej správy poverí výkonom administratívnej finančnej kontroly alebo výkonom finančnej kontroly na mieste iný orgán verejnej správy, za vykonanie tejto finančnej kontroly zodpovedá štatutárny orgán orgánu verejnej správy, ktorý iný orgán verejnej správy poveril (pozn.: v samospráve sa v praxi spravidla nepoužíva).
Čl. IX.
Záverečné ustanovenia, účinnosť
- Na výkon finančnej kontroly sa vzťahuje plne zákon č. 357/2015 Z. z. a metodické usmernenie k finančnej kontrole, ktoré má záväzný charakter.
- V prípade zmien Organizačného poriadku/Podpisového poriadku či Kompetenčného poriadku subjektu platia zmeny i pre túto smernicu.
- Smernica je prístupná všetkým zamestnancom prichádzajúcim do styku s finančnými operáciami. Podpisové vzory slúžia zároveň ako preukázateľná forma oboznámenia sa s ustanoveniami internej smernice.
- Prílohou k tejto smernici je vzor pečiatky/krycieho listu, zjednodušený vzor do praxe a súhrnný krycí list.
- Touto smernicou sa ruší Smernica č. .................. zo dňa ............. o výkone finančnej kontroly ... (pozn.: ak je potrebné zrušiť zastaralú/neaktuálnu smernicu).
- Smernica o finančnej kontrole je účinná od ...... 2023.
.........................
meno a priezvisko štatutára
Príloha č. 1 – pečiatka výkonu základnej finančnej kontroly
do praxe obce/školy/rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie
Zodpovedný zamestnanec za overenie finančnej operácie
|
finančnú operáciu je/nie je možné vykonať vo finančnej operácii je/nie je možné pokračovať
|
|
(uvedie sa meno, priezvisko zamestnanca) |
||
Dátum: |
Podpis: |
|
Zodpovedný vedúci zamestnanec za overenie |
finančnú operáciu je/nie je možné vykonať vo finančnej operácii je/nie je možné pokračovať
|
|
(uvedie sa meno, priezvisko vedúceho zamestnanca) |
||
Dátum: |
Podpis: |
|
Štatutár (ak je potrebné), resp. jeho zástupca |
finančnú operáciu je/nie je možné vykonať vo finančnej operácii je/nie je možné pokračovať
|
|
(uvedie sa meno, priezvisko štatutára) |
||
Dátum: |
Podpis: |
Príloha č. 2 –
Skrátená odporúčaná verzia výkonu
základnej finančnej kontroly - pre školy alebo malé obce
Zodpovedný zamestnanec za overenie finančnej operácie |
vo finančnej operácii je/nie je možné pokračovať
|
|
(uvedie sa meno, priezvisko zamestnanca) |
||
Dátum: |
Podpis: |
|
Štatutár alebo jeho zástupca |
finančnú operáciu je/nie je možné vykonať
|
|
(uvedie sa meno, priezvisko štatutára) |
||
Dátum: |
Podpis: |
Príloha č. 3 – Súhrnný krycí list
(overenie viacerých finančných operácií alebo ich časť naraz, ak sú časovo a obsahovo totožné)
Súhrnný krycí list
k základnej finančnej kontrole č. ..../2023
Poradové číslo FO |
Druh dokladu |
Číslo dokladu |
Suma s/bez DPH |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zodpovedný zamestnanec za overenie finančnej operácie
|
finančnú operáciu je/nie je možné vykonať vo finančnej operácii je/nie je možné pokračovať
|
|
(uvedie sa meno, priezvisko zamestnanca) |
||
Dátum: |
Podpis: |
|
Zodpovedný vedúci zamestnanec za overenie |
finančnú operáciu je/nie je možné vykonať vo finančnej operácii je/nie je možné pokračovať
|
|
(uvedie sa meno, priezvisko vedúceho zamestnanca) |
||
Dátum: |
Podpis: |
|
Štatutár (ak je potrebné), resp. jeho zástupca |
finančnú operáciu je/nie je možné vykonať vo finančnej operácii je/nie je možné pokračovať
|
|
(uvedie sa meno, priezvisko štatutára) |
||
Dátum: |
Podpis: |
[1]) Podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov