Vykonávanie základnej finančnej kontroly v otázkach z praxe

Vydané: 8 minút čítania

V príspevku sa venujeme spracovaniu častých otázok z praxe vzhľadom na vykonávanie základnej finančnej kontroly podľa ustanovení § 7 ods. 2 a 3 v nadväznosti na § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Otázky sa venujú najmä náležitostiam základnej finančnej kontroly a aj čitateľovi prezentujú časté finančné operácie, ktoré musia v praxi byť overené základnou finančnou kontrolou aj vzhľadom na dikciu osobitných predpisov.

Otázka č. 1: Môžeme v príspevkovej organizácii považovať za vykonanú základnú finančnú kontrolu, ktorá je súčasťou platobného poukazu poskytovaných finančných prostriedkov na účet žiadateľa o dotáciu?

Áno, základná finančná kontrola je v tomto prípade predmetom platobného poukazu a súvisí s úhradou prostriedkov s bezhotovostným charakterom na bankový účet.

Otázka č. 2: Podlieha základnej finančnej kontrole aj príjem mylnej platby v rámci účtov organizácie?

Nie, uvedené nemusí byť overené základnou finančnou kontrolou a k tejto mylnej platbe sa priradí ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie podpoložka 292027 Iné.

Úhrada na účet prijímateľa (pri nespárovaní platby) je predmetom základnej finančnej kontroly na platobnom poukaze a tiež sa táto skutočnosť klasifikuje cez ekonomickú klasifikáciu rozpočtovej klasifikácie – podpoložka (bežné výdavky) 637032 – Mylné platby v zmysle metodického usmernenia Ministerstva financií Slovenskej republiky k opatreniu MF SR č. MF/010175/2004-42 a vysvetlivkám k ekonomickej klasifikácii rozpočtovej klasifikácie v znení neskorších predpisov.

Otázka č. 3: Postačí overiť základnou finančnou kontrolou finančné operácie hromadne, napríklad raz za týždeň?

Nie, uvedené konanie by bolo v rozpore so zákonom č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Otázka č. 4: Môžeme mať v organizácii jednu pečiatku pre výkon základnej finančnej kontroly?

Áno, pečiatka môže byť vyhotovená a nie je zakázaná zákonom či metodickým usmernením Ministerstva financií Slovenskej republiky.

Otázka č. 5: Ak sa vykonáva základná finančná kontrola napr. pri objednávke, tak sa v časti, kde treba vyškrtávať jednotlivé časti sa v časti a) vyberie možnosť finančnú operáciu alebo jej časť je možné vykonať a druhá sa škrtne, časti b) a c) sa môžu všetky vyškrtať možnosti alebo tie ostanú nezaškrtnuté a vyberie sa možno a) a škrtne sa iba nie je možné vykonať?

Subjekt verejnej správy vykonáva základnú finančnú kontrolu vzhľadom na ustanovenia § 7 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Súčasťou jej výkonu je uvedenie vyjadrenia, ktoré má byť relevantné a iba jedno z troch vyjadrení (t. j. či finančnú operáciu alebo jej časť je možné vykonať/nie je možné vykonať, vo finančnej operácii alebo jej časti je možné pokračovať/nie je možné pokračovať alebo poskytnuté plnenie je potrebné vymáhať/nie je potrebné vymáhať ak sa finančná operácia alebo jej časť už vykonala).

Ak sa uvedie jedno z predmetných vyjadrení, ostatné vyjadrenia sa nemusia povinne vyčiarknuť, či prečiarknuť alebo prekryť a môžu zostať neoznačené (pozn. autora: ak interná smernica neurčí inak). Ak sa uvedie vyjadrenie „je možné/nie je možné vykonať“, postačí podčiarknuť pozitívne alebo negatívne vyjadrenie (t. j. či je možné alebo nie je možné) alebo ho zakrúžkovať.

Alternatívou je i možnosť, keď zamestnanec prečiarkne tie vyjadrenia, ktoré sa nevzťahujú na danú finančnú operáciu alebo jej časť a zostane vyjadrenie neoznačené. Spôsob predmetného označovania si teda určí zamestnanec sám, ak tak neurčí príkaz štatutára alebo interná smernica, odporúčanie kontroly.

Otázka č. 6: Môže vyzerať vyjadrenie základnej finančnej kontroly takto? 

a) finančnú operáciu alebo jej časť je možné vykonať/ nie je možné vykonať, 

b) vo finančnej operácii alebo jej časti je možné pokračovať/ nie je možné pokračovať, 

c) poskytnuté plnenie je potrebné vymáhať/nie je potrebné vymáhať, ak sa finančná operácia alebo jej časť už vykonala.

Uvádzané vyjadrenia k základnej finančnej kontrole sú správne a v súlade so zákonom č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Otázka č. 7: Musí sa pri výkone základnej finančnej kontroly uvádzať aj vecná a formálna správnosť?

Nie, uvedené nie je zo zákona povinné, pričom túto povinnosť môže zadefinovať interná smernica subjektu verejnej správy. Treba dodať, že vecná a formálna správnosť je inštitútom kontroly v zmysle novelizovaného zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.

Otázka č. 8: Aký typ podpisu zodpovedný zamestnanec za finančnú operáciu a vedúci zamestnanec/štatutár môže použiť?

Zákon o finančnej kontrole stanovil, že osoby, ktoré overujú finančné operácie a ich časti odsúhlasujú finančné operácie aj svojím podpisom. Dôvodová správa k zákonu spomína, že podpis môže byť vlastnoručný alebo elektronický zaručený podpis. Iný typ podpisu (generovaný iným systémom, preskenovaný, pečiatkový a podobne) nie je z formálnej stránky v súlade so zákonom o finančnej kontrole a audite a jeho dôvodovou správou.

Otázka č. 9: Finančnou operáciou sú aj iné úkony majetkovej povahy. Ako ich možno nájsť o zakotviť v smernici?

Iné úkony majetkovej povahy zákon o finančnej kontrole a audite nedefinuje bližšie. Ide najmä o pohyb majetku (nielen majetkového, ale i finančného), a to zaradenie majetku, vyradenie majetku, presuny majetku a odpisovanie majetku, vytváranie opravných položiek a zároveň i prevody medzi účtami (napríklad z rozpočtového účtu na osobitný účet organizácie v prípade rozpočtových organizácií) a rovnako i tvorba rezervného či iného peňažného osobitného fondu v subjekte verejnej správy.

Otázka č. 10: Je potrebné, aby bola už pri podpise darovacej zmluvy známa suma daru?

Nie, nie je to potrebné. Zmluva sa overí základnou finančnou kontrolou ako právny úkon (pozn. autora: z dôvodu, že právny úkon je finančnou operáciou, ktorá podlieha overeniu základnou finančnou kontrolou), teda len z hľadiska dodržania zákona (pozn.: zákon č. 40/1964 Zb. Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov) pri koncipovaní zmluvy, a to pred podpisom takejto zmluvy. V takomto prípade sa rozpočtový súlad neoverí, pretože nie je pre túto časť finančnej operácie relevantný. V zmysle zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. sa overí najmä písomná forma právneho úkonu (zmluvného zabezpečenia) a bezodplatnosť darovania.

Je však na rozhodnutí subjektu verejnej správy, či pri overovaní finančných operácií (najčastejšie dikciou internej smernice) zakotví povinnosť uvádzania peňažného vyjadrenia finančnej operácie alebo jej časti.

Otázka č. 11: Je potrebné overiť aj tvorbu rezervného fondu v príspevkovej organizácii alebo táto operácia sa overí iba vecnou a formálnou kontrolou pri dodržaní uznesenia a dikcie zákona o rozpočtových pravidlách v nadväznosti na interný príkaz štatutára/zriaďovateľa?

Príspevková organizácia v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, vyššieho územného celku alebo štátu tvorí povinne rezervný fond, a to v prípade, keď dosiahla kladný výsledok hospodárenia počas rozpočtového roka. Túto povinnosť stanovuje zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Spôsob vedenia predmetného fondu nie je zákonom stanovené, pričom o tvorbe, jeho výške, ako aj spôsobe vedenia má rozhodovať zriaďovateľ príspevkovej organizácie alebo podľa poverenia zriaďovateľa i štatutárny orgán príspevkovej organizácie. Najčastejšie sa v praxi vyskytuje práve prípad stanovenia výšky a spôsob tvorby rezervného fondu v zmysle prijatého uznesenia kompetentného orgánu (zastupiteľstvo obce, vyššieho územného celku alebo vlády Slovenskej republiky či ministerstva). Základná finančná kontrola bude vykonaná v prípade zámeru tvorby fondu, pri dodržaní podmienky účelného nakladania s verejnými prostriedkami, čo v praxi znamená overenie súladu s osobitným predpisom (zákon o rozpočtových pravidlách) a interným predpisom (príkaz štatutára alebo zriaďovateľa, ak je v účinnosti).

Cieľom základnej finančnej kontroly je overenie správnej výšky, ako aj podmienok tvorby rezervného fondu. Výkon základnej finančnej kontroly podpíše zodpovedný zamestnanec (napríklad za úsek rozpočtu alebo ekonomiky) a vedúci zamestnanec/štatutár organizácie s uvedením mena a priezviska, dátumu, podpisu a súhlasu s vykonaním finančnej operácie (tvorby rezervného fondu organizácie).