Legislatívna úprava vykonávania finančnej kontroly

Vydané: 7 minút čítania

Základné pravidlá, ciele a spôsob vykonávania finančnej kontroly upravuje zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a metodické usmernenie sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií SR č. MF/008005/2019-1411 k finančnej kontrole vykonávanej podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „metodické usmernenie“).

Zákon o finančnej kontrole a audite sa vzťahuje na vykonávanie finančnej kontroly na obci a v rozpočtových a príspevkových organizáciách (ďalej len ,,ROPO“) a takisto vymedzuje povinnosti obce a ROPO:

  • vytvoriť, zachovávať a rozvíjať finančné riadenie,
  • určiť pri poskytovaní a použití verejných financií také podmienky, aby bolo zabezpečené hospodárne, efektívne, účinné a účelné hospodárenie s verejnými financiami.

Poznámka. Zákon o finančnej kontrole a audite sa nevzťahuje na výkon kontroly, ktorú obec vykonáva podľa zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov (výkon kontroly pri prenesenom výkone štátnej správy, ktorú vykonáva obec).

Otázka č. 1: Má zariadenie sociálnych služieb zriadené ako rozpočtová organizácia, ktorej zriaďovateľom je samosprávny kraj, vykonávať základnú finančnú kontrolu?

Odpoveď: Zariadenie sociálnych služieb je podľa definície uvedenej v § 3 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. subjektom verejnej správy. Ako rozpočtová organizácia je právnickou osobou zapísanou v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom SR zaradená vo verejnej správe v súlade s jednotnou metodikou platnou pre Európsku úniu, a to v územnej samospráve, v ktorej sa vykazujú obce a vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie, ako aj ďalšie subjekty, ktoré sú zapísané a zaradené v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom SR v územnej samospráve.

Zariadenie sociálnych služieb spĺňa podmienky definície orgánu verejnej správy tak, ako sú uvedené v zákone o finančnej kontrole a audite, a preto sa na ňu vzťahujú povinnosti orgánu verejnej správy uvedené v cit. zákone. Má povinnosť vytvoriť, zachovávať a rozvíjať finančné riadenie, v rámci ktorého zabezpečuje vykonávanie finančnej kontroly tak, aby sa predchádzalo porušovaniu všeobecne záväzných právnych predpisov a má povinnosť vykonávať základnú finančnú kontrolu.

Otázka č. 2: Nezisková organizácia je zapísaná v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom SR, ale nie je uvedená na stránke Štatistického úradu SR v databáze subjektov verejnej správy. Má táto nezisková organizácia povinnosť vykonávať základnú finančnú kontrolu?
Odpoveď: Podľa § 3 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. subjektmi verejnej správy sú právnické osoby zapísané v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom SR podľa § 19 až 21 zákona o štátnej štatistike zaradené vo verejnej správe v súlade s jednotnou metodikou platnou pre Európsku úniu.

Register organizácií vedený Štatistickým úradom SR je zverejnený na webovom sídle Štatistického úradu SR. Právnická osoba, ktorá je zaradená v tomto registri v časti databázy – subjekty verejnej správy, sa považuje za subjekt verejnej správy.

Z otázky je zrejmé, že nezisková organizácia je zapísaná a zaradená v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom SR podľa § 19 až 21 zákona o štátnej štatistike, avšak nie je zaradená v časti databázy – subjekty verejnej správy, t. j. nie je zaradená vo verejnej správe v súlade s jednotnou metodikou platnou pre Európsku úniu.Nespĺňa tak podmienky definície subjektu verejnej správy a nevzťahujú sa na ňu povinnosti orgánu verejnej správy uvedené v zákone o finančnej kontrole a audite.

Otázka č. 3: Neštátna cirkevná škola má právnu subjektivitu a jej zriaďovateľom je rímskokatolícka cirkev. Organizácia nie je zapísaná na Štatistickom úrade SR ako subjekt verejnej správy a ani nemá pridelený kód inštitucionálneho sektora ESA. Je neštátna cirkevná škola s právnou subjektivitou povinná vykonávať základnú finančnú kontrolu?
Odpoveď: Podľa zákona o finančnej kontrole a audite orgánom verejnej správy je subjekt verejnej správy podľa osobitného predpisu a právnická osoba, prostredníctvom ktorej sa poskytujú verejné financie. Osobitným predpisom je zákon č. 523/2004 Z. z. Podľa § 3 ods. 1 cit. zákona subjektmi verejnej správy sú právnické osoby zapísané v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom SR podľa § 19 až 21 zákona o štátnej štatistike zaradené vo verejnej správe v súlade s jednotnou metodikou platnou pre Európsku úniu.

Podľa § 20 ods. 1 písm. a) zákona č. 523/2004 Z. z. Štatistický úrad SR vedie register organizácií, v ktorom zapisuje právnickú osobu alebo fyzickú osobu, ktorá je podnikateľom alebo vykonáva inú zárobkovú činnosť, podľa osobitných predpisov. Register organizácií vedený Štatistickým úradom SR je zverejnený na webovom sídle Štatistického úradu SR.

Subjekt verejnej správy je právnická osoba zapísaná v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom SR a je zaradená vo verejnej správe v súlade s jednotnou metodikou platnou pre Európsku úniu. V registri organizácií vedenom Štatistickým úradom SR je uvedená v časti databázy – subjekty verejnej správy.

Neštátna cirkevná škola nie je subjektom verejnej správy, nespĺňa ani definíciu orgánu verejnej správy tak, ako je uvedená v zákone o finančnej kontrole a audite, a preto sa na ňu nevzťahujú povinnosti orgánu verejnej správy uvedené v zákone o finančnej kontrole a audite.

Otázka č. 4: Musí súkromná škola s právnou subjektivitou, ktorá je financovaná z verejných financií, vykonávať základnú finančnú kontrolu? Škola je zaradená do siete škôl a je financovaná zo štátneho rozpočtu. Nie je orgánom verejnej správy a ani subjektom verejnej správy. Musí dodržiavať nejaké pravidlá pri hospodárení s verejnými financiami?

Odpoveď: Zákon č. 523/2004 Z. z. upravuje okrem iného aj pravidlá hospodárenia a nakladania s verejnými financiami. Súkromná škola pri hospodárení a nakladaní s verejnými prostriedkami musí dodržiavať pravidlá rozpočtového hospodárenia podľa § 19 zákona č. 523/2004 Z. z., pretože hospodári a nakladá s verejnými financiami.

Zákon o finančnej kontrole a audite upravuje základné pravidlá, ciele a spôsob vykonávania finančnej kontroly a auditu a ustanovenia tohto zákona sa nevzťahujú na kontrolu a audit vykonávané podľa osobitných predpisov.

Súkromná škola, ak nie je subjektom verejnej správy a ani orgánom verejnej správy, nemusí podľa zákona o finančnej kontrole a audite vykonávať základnú finančnú kontrolu.

Otázka č. 5: Môže sa subjekt (napr. nezisková organizácia, občianske združenie, súkromná alebo cirkevná škola/školské zariadenie), ktorý nie je orgánom verejnej správy rozhodnúť, že bude iniciatívne vykonávať základnú finančnú kontrolu a to preto, že mu boli a sú poskytované verejné financie?

Odpoveď: Uvedený subjekt aj keď nie je orgánom verejnej správy, sa môže iniciatívne rozhodnúť, že bude vykonávať základnú finančnú kontrolu, a to z dôvodu napr., že hospodári s verejnými financiami. V tom prípade si tento subjekt môže samostatne určiť spôsob a pravidlá vykonávania základnej finančnej kontroly vo vlastnom vnútornom predpise, pričom môže primerane použiť postup podľa zákona o finančnej kontrole a audite.

Ministerstvo financií vzhľadom na novelu zákona o finančnej kontrole a audite účinnú od 1. januára 2019 (zákonom č. 272/2018 Z. z.) vydalo metodické usmernenie, ktoré zrušilo „Metodické usmernenie sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií SR č. MF/010871/2016 – 1411 k finančnej kontrole vykonávanej podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov“, zverejnené vo Finančnom spravodajcovi č. 5/2016, Príspevok č. 19. Nové metodické usmernenie nadobudlo platnosť a účinnosť 5. apríla 2019.

Otázka č. 6: Majú orgány verejnej správy povinnosť postupovať pri vykonávaní finančnej kontroly aj podľa metodického usmernenia, ktoré vydalo Ministerstvo financií SR?

Odpoveď: Ministerstvo financií vydalo metodické usmernenie v súlade s § 3 písm. b) zákona o finančnej kontrole a audite, podľa ktorého ministerstvo financií ako ústredný orgán štátnej správy pre finančnú kontrolu a audit usmerňuje vykonávanie finančnej kontroly a auditu a príslušné orgány verejnej správy sú povinné tieto usmernenia dodržiavať. Z uvedeného ustanovenia teda vyplýva pre orgány verejnej správy povinnosť postupovať pri vykonávaní finančnej kontroly aj podľa uvedeného metodického usmernenia.