V príspevku sa zameriame na problematiku kontroly základných umeleckých škôl, jazykových škôl, materských škôl a školských zariadení, ktorých zriaďovateľom je štátom uznaná cirkev a náboženská spoločnosť alebo iná právnická a fyzická osoba (ďalej len „súkromné a cirkevné školy a školské zariadenia“). Príspevok tiež upozorňuje na legislatívne zmeny v súvislosti s charakterom finančných prostriedkov, ktoré obce poskytujú zriaďovateľom súkromných a cirkevných škôl a školských zariadení.
Financovanie súkromných a cirkevných škôl a školských zariadení
Súkromné a cirkevné školy a školské zariadenia v územnej pôsobnosti obce sú financované z rozpočtu obce podľa podmienok ustanovených v zákone č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o štátnej správe v školstve").
Novelou zákona o štátnej správe v školstve účinnou od 1. januára 2022 sa zmenilo financovanie súkromných a cirkevných škôl a školských zariadení v územnej pôsobnosti obcí, resp. došlo k zmene charakteru finančných prostriedkov, ktoré obec poskytuje zriaďovateľom súkromných a cirkevných škôl a školských zariadení.
Podľa § 6 ods. 12 písm. b) zákona o štátnej správe v školstve
obec poskytuje na základe zmluvy o poskytnutí finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku
na dieťa, žiaka alebo na poslucháča (ďalej len "zmluva o financovaní") z finančných prostriedkov poukázaných podľa osobitného predpisu (zákon č. 564/2004 Z.z.o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samosp