V októbrovom a novembrovom čísle časopisu sme sa venovali základnej finančnej kontrole a administratívnej finančnej kontrole. V tomto vydaní prinášame záverečnú časť nášho seriálu o finančnej kontrole a tentokrát sa zameriame na finančnú kontrolu na mieste.
Finančná kontrola na mieste je nástroj orgánu verejnej správy na získanie dôkazov, preverenie a zisťovanie skutočností, ktoré považuje za potrebné na účely overenia finančnej operácie alebo jej časti so skutočnosťami podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 357/2015 Z.z.").
Vykonávanie finančnej kontroly na mieste je pre orgán verejnej správy možnosť, nie povinnosť.
Finančná kontrola na mieste sa vykonáva na základe rozhodnutia štatutárneho orgánu, prípadne na základe interného alebo externého podnetu. Môže slúžiť aj ako doplnok k základnej finančnej kontrole, najmä však k administratívnej finančnej kontrole. Finančnou kontrolou na mieste je orgán verejnej správy oprávnený overovať súlad finančnej operácie alebo jej časti so skutočnosťami podľa § 6 ods. 4 zákona 357/2015 Z.z. aj opakovane.
Finančná kontrola na mieste je, rovnako ako administratívna finančná kontrola, vykonávaná navonok voči povinnej osobe a priamo u povinnej osoby na mieste. Začína sa vykonaním prvého úkonu oprávnenej osoby voči povinnej osobe. Prvým úkonom voči povinnej osobe je napr. zaslanie oznámenia o výkone finančnej kontroly na mieste, ktoré môže byť spojené s vyžiadaním dokladov, podkladov a informácií. V prípade, keď oprávnená osoba oznamuje začatie až pri vstupe do priestorov povinnej osoby, prvým úkonom je vstup oprávnenej osoby do priestorov povinnej osoby.
______________________________
Prvý úkon, ktorým sa začne výkon kontroly na mieste, je vhodné uviesť vo vnútornej smernici orgánu verejnej správy, pr