Finančná kontrola v podmienkach samosprávy (III.)

Vydáno: 14 minút čítania
V októbrovom a novembrovom čísle časopisu sme sa venovali základnej finančnej kontrole a administratívnej finančnej kontrole. V tomto vydaní prinášame záverečnú časť nášho seriálu o finančnej kontrole a tentokrát sa zameriame na finančnú kontrolu na mieste.
Finančná kontrola na mieste je nástroj orgánu verejnej správy na získanie dôkazov, preverenie a zisťovanie skutočností, ktoré považuje za potrebné na účely overenia finančnej operácie alebo jej časti so skutočnosťami podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 357/2015 Z.z.").
Vykonávanie finančnej kontroly na mieste je pre orgán verejnej správy možnosť, nie povinnosť.
Finančná kontrola na mieste sa vykonáva na základe rozhodnutia štatutárneho orgánu, prípadne na základe interného alebo externého podnetu. Môže slúžiť aj ako doplnok k základnej finančnej kontrole, najmä však k administratívnej finančnej kontrole. Finančnou kontrolou na mieste je orgán verejnej správy oprávnený overovať súlad finančnej operácie alebo jej časti so skutočnosťami podľa § 6 ods. 4 zákona 357/2015 Z.z. aj opakovane.
Finančná kontrola na mieste je, rovnako ako administratívna finančná kontrola, vykonávaná navonok voči povinnej osobe a priamo u povinnej osoby na mieste. Začína sa vykonaním prvého úkonu oprávnenej osoby voči povinnej osobe. Prvým úkonom voči povinnej osobe je napr. zaslanie oznámenia o výkone finančnej kontroly na mieste, ktoré môže byť spojené s vyžiadaním dokladov, podkladov a informácií. V prípade, keď oprávnená osoba oznamuje začatie až pri vstupe do priestorov povinnej osoby, prvým úkonom je vstup oprávnenej osoby do priestorov povinnej osoby.
______________________________
Prvý úkon, ktorým sa začne výkon kontroly na mieste, je vhodné uviesť vo vnútornej smernici orgánu verejnej správy, pr

Související dokumenty

Súvisiace články

Kontrola poskytovania a čerpania dotácií
Účtovanie príspevku na rekreáciu a základná finančná kontrola
Poskytovanie dotácie z rozpočtu obce a výkon administratívnej finančnej kontroly
Vedenie pokladnice a základná finančná kontrola
Novela zákona o finančnej kontrole účinná od 1. januára 2019
Obeh pokladničných dokladov a základná finančná kontrola
Pečiatka základnej finančnej kontroly
Schodok obce – spôsob financovania a finančná kontrola
Vzor pečiatok na vykonávanie základnej finančnej kontroly
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Právne úkony s majetkom v správe rozpočtových a príspevkových organizácií
Odňatie majetku zo správy v rozpočtových a príspevkových organizáciách
Novela zákona o finančnej kontrole – zmena základných pravidiel vykonávania finančnej kontroly
Novela zákona o finančnej kontrole – zmena pri výkone základnej finančnej kontroly
Výkon finančnej kontroly po novele zákona o finančnej kontrole a audite
Kontrola súkromných a cirkevných škôl a školských zariadení
Odvolanie hlavného kontrolóra obce
Účasť hlavného kontrolóra v príprave uznesení
Praktické riešenia situácií v súvislosti s COVID-19 v územnej samospráve

Súvisiace otázky a odpovede

Spotrebná daň z uhlia
Daňové priznanie k spotrebnej dani z elektriny
Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Víno – veľkoobchod a výroba
Nadobudnutie benzinu v SR z EU
Doplnenie otázky ID 3752
DPH a oprávnenie na distribúciu SBL
Prerušenie alebo zrušenie živnosti a vysporiadanie používania automobilu v podnikaní
Spotrebná daň z piva - účtovanie
Kaviareň a spotrebná daň a iné povolenia
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
VZN o vydávaní VZN
Obecné zastupiteľstvo a verejné obstarávanie
Nadobudnutie pozemku do vlastníctva obce od SPF.
Zaokrúhľovanie platieb v hotovosti a účtovníctvo ROPO
Účtovanie vratných obalov
Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Nadobudnutie majetku neziskovou organizáciou od zdriaďovateľa za 1 €
Kód zdroja
Nákup lodného kontajnera - rozpočtová klasifikácia