V októbrovom čísle časopisu sme priniesli 1. časť článku o finančnej kontrole, v ktorom sme sa zamerali na základnú finančnú kontrolu. V nasledujúcom článku sa venujeme administratívnej finančnej kontrole.
Administratívnu finančnú kontrolu je orgán verejnej správy povinný vykonať, ak poskytne alebo poskytol verejné financie inej právnickej osobe alebo fyzickej osobe alebo ak sa verejné financie poskytujú v súlade s osobitným predpisom (finančné prostriedky určené na cieľ Európska územná spolupráca).
Administratívna finančná kontrola sa vykonáva od momentu vzniku právneho nároku na poskytnutie verejných financií, a to spravidla od uzatvorenia zmluvy alebo vydania rozhodnutia o poskytnutí verejných financií až po ich vyplatenie a splnenie všetkých podmienok, na základe ktorých sa verejné financie poskytli.
Administratívna finančná kontrola
je nástroj orgánu verejnej správy na získanie uistenia o tom, že sú splnené všetky podmienky na to, aby poskytol verejné financie inej osobe, ktorá má na poskytnutie verejných financií právny nárok, alebo o tom, že nie je potrebné pristúpiť k vymáhaniu verejných financií, ktoré už inej osobe poskytol. Proces administratívnej finančnej kontroly formalizuje proces overovania súladu poskytnutia verejných financií s relevantnými skutočnosťami podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 357/2015 Z.z.") vo vzťahu k prijímateľovi verejných financií, t.j. vo vzťahu k povinnej osobe.Administratívna finančná kontrola začína vykonaním prvého úkonu povinnej osoby voči oprávnenej osobe. Zákon č. 357/2015 Z.z. bližšie nešpecifikuje prvý úkon povinnej osoby voči oprávnenej osobe. Je preto na uvážení orgánu verejnej správy vyhodnotiť, s ohľadom na charakter finančnej operácie a mechanizmus poskytovania verejných financií, ktorý úkon povinnej osoby sa bude považovať na účely administratívnej finančnej kontroly za prvý úkon.
Je vhodné, aby si tieto úkony orgán verejnej správy interne upravil napr. vo vnútornom predpise, smernici alebo manuáli a zároveň aby o skutočnosti, ktorým úkonom začína administratívna finančná kontrola, bola informovaná aj povinná osoba (napr. v zmluve o poskytnutí verejných financií). Prvým úkonom povinnej osoby voči oprávnenej osobe môže byť napr. predloženie žiadosti o platbu