V príspevku sa bližšie venujeme problematickej stránke kritérií finančnej operácie – súladu s osobitnými predpismi a nariadeniami, ktoré sú často preverované vonkajšími kontrolnými mechanizmami v zmysle zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „ zákon o finančnej kontrole a audite“).
Finančnou operáciou sa rozumie okrem výdavkových a príjmových (hotovostných i bezhotovostných) operácií aj právny úkon. Medzi tieto právne úkony patria jednostranné i dvojstranné úkony, s ktorými sa spájajú práva a povinnosti.
Pracovná zmluva, ako aj jej dodatky a oznámenia o výške a zložení funkčného platu sa zaraďujú medzi právne úkony a tieto finančné operácie sa ošetrujú základnou finančnou kontrolou. Pri dodržaní ustanovenia § 7 zákona o finančnej kontrole a audite je potrebné dbať pri týchto právnych úkonoch na súlad s rozpočtovým krytím, ako aj súlad s osobitným predpisom.
(Pozn.: Či sme oprávnení na predmetný úkon a jeho realizáciu.)
Takýmto predpisom je napríklad zákon č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p., zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. alebo zákon č. 40/1964 Zb. Obč