Konanie o preskúmaní zániku funkcie hlavného kontrolóra

Vydáno: 14 minút čítania
Článok sa zaoberá konaním o preskúmaní zániku funkcie hlavného kontrolóra a jeho priebehom, pričom poukazuje tiež na základnú charakteristiku tohto osobitného konania vo veciach územnej samosprávy a na dôvody zániku funkcie hlavného kontrolóra.
Konanie o preskúmaní zániku funkcie hlavného kontrolóra obce, mesta, samosprávneho kraja, kontrolóra mestskej časti, miestneho kontrolóra alebo mestského kontrolóra patrí medzi konania vo veciach územnej samosprávy, ktorej právna úprava je obsiahnutá v § 337 až § 347 zákona č. 162/2015 Z.z. Správny súdny poriadok v z. n. p. (ďalej len "Správny súdny poriadok"). Ide o nové osobitné konanie, ktoré predchádzajúca právna úprava neobsahovala.
Nová procesná úprava subsumuje do právomoci správneho súdu preskúmanie uznesení zastupiteľstiev o odvolaní hlavného kontrolóra obce, mesta, mestskej časti alebo samosprávneho kraja z funkcie, nakoľko aj v tejto problematike sa ukázala nejednotnosť v posudzovaní kompetencie súdu a často dochádzalo k tomu, že odvolanie z funkcie hlavného kontrolóra obce, mesta, mestskej časti alebo samosprávneho kraja nesprávne prejednávali a rozhodovali súdy vo všeobecnom súdnictve v civilnom konaní. Preto je právna úprava tohto konania v Správnom súdnom poriadkuvýznamná.
______________________________
Účelom tohto konania je zabezpečiť ochranu pred nezákonným odvolávaním z funkcie hlavného kontrolóra obce, mesta, mestskej časti alebo samosprávneho kraja. Žalobca sa môže žalobou domáhať aj určenia, že jeho funkcia hlavného kontrolóra obce, mesta, mestskej časti alebo samosprávneho kraja naďalej trvá (uvedené vyplýva z dôvodovej správy k Správnemu súdnemu poriadku).
______________________________
Okrem tohto konania Správny súdny poriadok upravuje aj tieto osobitné konania vo veciach územnej samosprávy:
-
konanie o preskúmaní zániku mandátu poslanca obecného zastupiteľstva, mestského zastupiteľstva

Související dokumenty

Súvisiace články

Praktický pohľad na vybrané povinnosti a kompetencie hlavného kontrolóra
Príklady z praxe hlavného kontrolóra obce
Nadčas hlavného kontrolóra
Výsledok rozpočtového hospodárenia obce
Výkon kontroly v územnej samospráve v otázkach a odpovediach
Ozdravný režim a nútená správa obce
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Preverenie plnení povinností obce pri overovaní jej účtovnej závierky audítorom
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Hlavný kontrolór obce a výkon jeho funkcie v praxi
Inkompatibilita a obmedzenia pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly príjmových finančných operácií
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Inkompatibilita a obmedzenia pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce (II.)
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Výsledky kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom
Zlučiteľnosť funkcií
Zákonnosť a transparentnosť prevodov majetku obce
Spracovanie záverečného účtu obce

Súvisiace otázky a odpovede

Kandidát za poslanca do obecného zastupiteľstva, ktorý je v podmienke
Prenájom automobilu do spoločnosti
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie
Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj elektriny výnosový účet
N.o. a technické zhodnotenie majetku
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Výber dividend
Predaj nehnuteľnosti
Banková záruka účtovanie
Zdaňovanie nepeňažného príjmu konateľa
Predaj nehnuteľnosti
Tvorba rezervy na nevyfakturované dodávky