Príspevok sa venuje častým príkladom z praxe hlavných kontrolórov obce vzhľadom na nárok na stravné lístky, odmeny, nárok na úpravu úväzku a pod. Súčasťou príspevku je aj objasnenie výstupov o kontrole smerom k obecnému zastupiteľstvu.
Nároky hlavného kontrolóra obce ako zamestnanca obce
Stravné lístky pre hlavného kontrolóra obce
Hlavný kontrolór obce, ktorý má riadne účinné funkčné obdobie na základe uznesenia obecného zastupiteľstva s určeným rozsahom pracovného času (čiastočný pracovný úväzok), vykonáva svoju funkciu na základe pracovnej zmluvy. Podľa ustanovenia § 18 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) je hlavný kontrolór obce v postavení ostatného vedúceho zamestnanca, pričom vykonáva prácu vo verejnom záujme. V zmysle zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 552/2003 Z. z.“) sa na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov pri výkone práce (kam sa zaraďuje okrem zamestnancov obce i hlavný kontrolór obce) vo verejnom záujme vzťahuje zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“). V zmysle spomínaného právneho aktu je zamestnávateľ (obec) povinný zabezpečiť stravovanie zamestnancov, a to aj zamestnaných na čiastočný pomer, ak ich pracovný čas strávený na pracovisku presahuje štyri hodiny. Je vhodné spomenúť, že hlavného kontrolóra nemožno v prípade jeho pracovného času počas niektorých dní, keď je na pracovisku viac ako štyri hodiny, ukrátiť na príspevku na stravu formou stravných lístkov. Obec v prípade zamestnancov, ktorí pracujú na čiastočný pomer, by mala evidovať pracovný čas. Práve týmto konaním je zabezpečené, že hlavný kontrolór v prípade nepravidelne rozvrhnutého pracovného času (úväzku) bude mať nárok na stravné po odpracovaní štyroch hodín.
Druhou alternatívou je rozvrhnutie pracovného času hlavného kontrolóra obce na obdobie kalendárneho mesiaca, čím obec má prehľad o dňoch, kedy je jeho pracovný čas strávený na pracovisku viac ako štyri hodiny. V prípade nižšieho fondu pracovného času počas jednotlivých dní hlavný kontrolór nemá nárok na str