V predchádzajúcej časti príspevku som sa venoval inštitútu inkompatibility (nezlučiteľnosti) výkonu funkcie hlavného kontrolóra obce s inými funkciami a činnosťami. Pokračovanie článku je venované druhému odlišnému inštitútu, a to obmedzeniam pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce. Rozdelenie je takto názorné z dôvodu, že oba inštitúty sa v aplikačnej praxi častokrát nesprávne zamieňajú.
Obmedzenia pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce
Od inštitútu inkompatibility funkcie hlavného kontrolóra obce treba odlíšiť inštitút obmedzení pri výkone funkcie hlavného kontrolóra, ktorý podlieha odlišnému právnemu režimu.
Pri výkone funkcie podlieha hlavný kontrolór obce tiež niektorým zákonným obmedzeniam. V zmysle § 18 ods. 1 zákona o obecnom zriadení hlavný kontrolór obce nesmie bez súhlasu obecného zastupiteľstva podnikať alebo vykonávať inú zárobkovú činnosť a byť členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov právnických osôb, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť.
K výkonu viacerých činností teda potrebuje hlavný kontrolór predchádzajúci súhlas obecného zastupiteľstva, ide o:
- Podnikanie – legálna definícia podnikania je upravená v § 2 ods. 1 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len „Obchodný zákonník“). Podnikaním sa rozumie sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku. Podnikateľom podľa tohto zákona je osoba zapísaná v obchodnom registri, osoba, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia, osoba, ktorá podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov a fyzická osoba, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu a je zapísaná do evidencie podľa osobitného predpisu. <