Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly príjmových finančných operácií

Vydáno: 7 minút čítania

V tejto časti príspevku o vykonávaní predbežnej finančnej kontroly pripravovaných finančných operácií som sa zameral na príjmové finančné operácie. Tie zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite“) charakterizuje ako finančné operácie v súlade s ustanovením § 2 ods. 2 písm. j) zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite.

Cit. zákon ustanovuje, že príjmové finančné operácie, ktoré podliehajú vykonávaniu predbežnej finančnej kontroly, sú hotovostné alebo bezhotovostné. Upozorňujem, že realizácia predbežnej finančnej kontroly príjmových finančných operácií v hotovostnej či bezhotovostnej forme musí spĺňať charakteristiku verejných financií.

Charakteristika príjmových finančných operácií

Pri definovaní predbežnej finančnej kontroly príjmových finančných operácií orgánu verejnej správy je vhodné vychádzať zo všeobecného, no podstatného ust. § 6 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite, podľa ktorého predbežnou finančnou kontrolou orgán verejnej správy overuje každú pripravovanú finančnú operáciu.

Dodržiavať ust. § 6 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite, podľa ktorého orgán verejnej správy predbežnou finančnou kontrolou overuje každú svoju pripravovanú finančnú operáciu, je často v podmienkach samosprávy miest a obcí a v ich rozpočtových a príspevkových organizáciách náročné a diskutabilné.

Príjmové finančné operácie, ktoré spĺňajú znaky verejných financií (najčastejšie sú rozpočtované a očakávané) je možné charakterizovať ako:

Související dokumenty

Súvisiace články

Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Finančná kontrola v roku 2016 v podmienkach územnej samosprávy – základná finančná kontrola
Nedostatky v hospodárení tzv. malých obcí
Inštitút zápisnice o  prešetrení sťažnosti v  zmysle zákona o  sťažnostiach
Účtovanie pohybu majetku v ROPO a základná finančná kontrola
Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Vnútorná administratívna kontrola v otázkach a odpovediach
Nový zákon o finančnej kontrole a audite v podmienkach územnej samosprávy
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Inkompatibilita a obmedzenia pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce (II.)
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly bezhotovostných výdavkových finančných operácií
Vykonávanie kontrolnej činnosť poslancami
Usmernenie obcí pri výkone dozoru v oblasti hazardných hier
Preddavky z verejných prostriedkov v obciach a ROPO
Hlavný kontrolór obce
Poskytovanie čiastkových informácií z výkonu kontroly
Predkladanie výsledkov vyhodnocovania hospodárenia územnej samosprávy

Súvisiace otázky a odpovede

Spotrebná daň z uhlia
Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj nehnuteľnosti
Služby poskytnuté nemeckou spoločnosťou pre slovenskú spoločnosť na území SR
Certifikácia ISO, účtovanie a daňový výdavok
Audit a závierka
Jednorazová náhrada
Prenájom automobilu do spoločnosti
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie
Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Predaj elektriny výnosový účet
N.o. a technické zhodnotenie majetku
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ