Začiatok rozpočtového roka sa nesie v znamení zostavenia účtovnej závierky. V súlade s ustanoveniami zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) a zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. sú obce povinné dať si overiť účtovnú závierku audítorom, ktorý pri overovaní účtovnej závierky obce overuje hospodárenie obce podľa rozpočtu a tiež aj hospodárenie s ostatnými finančnými prostriedkami, overuje stav a vývoj dlhu a dodržiavanie pravidiel používania návratných zdrojov financovania v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
! Upozornenie: S účinnosťou od 1. januára 2014 audítor overuje okrem účtovnej závierky aj dodržiavanie povinností podľa § 10 ods. 7 a 8, § 16 ods. 12, § 17 a § 19 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, t. j., či obec:
- rozpočet zostavila ako vyrovnaný alebo prebytkový;
- bežný rozpočet zostavila ako vyrovnaný alebo prebytkový (schodkový len za podmienky, ak sa vo výdavkoch bežného rozpočtu rozpočtuje použitie účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu[17a) nevyčerpaných v minulých rokoch]; výška schodku takto zostaveného bežného rozpočtu nesmie byť vyššia ako suma týchto nevyčerpaných prostriedkov);
- kapitálový rozpočet zostavila ako vyrovnaný alebo prebytkový [kapitálový rozpočet sa môže zostaviť ako schodkový, ak tento schodok možno kryť zostatkami finančných prostriedkov obce alebo vyššieho územného celku (VÚC) z minulých rokov], návratnými zdrojmi financovania, alebo je tento schodok krytý prebytkom bežného rozpočtu v príslušnom rozpočtovom roku];
- pri zostavovaní rozpočtu vychádzala z Čl. 9 ods. 1 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti, podľa ktorého je obec povinná zostavovať svoj rozpočet najmenej na tri rozpočtové roky, pričom súčasťou návrhu rozpočtu je schválený rozpočet na bežný rozpočtový rok, údaje o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka a údaje o skutočnom plnení rozpočtu za predchádzajúce dva rozpočtové roky;
- návrh záverečného účtu obec prerokovala najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka;
- splnila povinnosť a zaviedla ozdravný režim v súlade s § 19 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Legislatívna úprava spracovania návrhu záverečného účtu
Základnou legislatívnou normou, ktorá upravuje zostavenie záverečného účtu (ZÚ) obce je zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Obec pri spracovaní návrhu záverečného účtu postupuje podľa § 16 tohto zákona.
Podľa § 16 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy po skončení rozpočtového roka obec údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracuje do záverečného účtu obce.
Spracovanie návrhu z