Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií

Vydáno: 6 minút čítania

Témou príspevku zo seriálu o inštitúte predbežnej finančnej kontroly v územnej samospráve je realizovanie predbežnej finančnej kontroly výdavkových finančných operácií, ktoré majú hotovostný charakter. V príspevku je definovaný spôsob vykonávania predbežnej finančnej kontroly na praktických príkladoch z praxe. Výdavkové finančné operácie v subjektoch územnej samosprávy predstavujú nepochybne najväčší objem, pričom tok týchto výdavkových operácií je pravidelne kontrolovaný mechanizmami vnútornej kontroly aj vonkajšej kontroly.

V zmysle ust. § 6 ods. 1 zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite“) sa každá pripravovaná finančná operácia overuje predbežnou finančnou kontrolou.

V predchádzajúcej časti príspevku zo seriálu o vykonávaní predbežnej finančnej kontroly som špecifikoval príjmové finančné operácie, kde je dodržanie charakteru predbežnosti v podmienkach územnej samosprávy náročnejšie z hľadiska ošetrenia príjmu predbežnou finančnou kontrolou. Pri výdavkových finančných operáciách tento problém nastáva len výnimočne, keďže pripravenosť (očakávanosť) výdavkovej finančnej operácie je na vôli subjektu územnej samosprávy. Aj pri týchto finančných operáciách prichádza často k nedodržaniu ustanovení zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite, a to najmä pri platbách z pokladnice.

Neúplné či nedôsledné vykonávanie predbežnej finančnej kontroly alebo nevykonávanie predbežnej finančnej kontroly pri všetkých hotovostných výdavkových operá­ciách je dôvodom často sa vyskytujúcich operácií a zväčša nízkych objemov verejných finančných prostriedkov z pokladnice organizácie. Nízky objem finančných prostriedkov je následko

Související dokumenty

Súvisiace články

Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Ako hospodária malé obce – výsledky kontroly hospodárenia obcí s  menej ako 1  000 obyvateľmi
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Výsledky kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom
Inštitút zápisnice o  prešetrení sťažnosti v  zmysle zákona o  sťažnostiach
Vypracovanie správy či protokolu z vykonanej kontroly?
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Kontrola nakladania s majetkom obcí
Preverenie plnení povinností obce pri overovaní jej účtovnej závierky audítorom
Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Základná finančná kontrola v príkladoch
Vybavovanie sťažností hlavným kontrolórom obce
Predbežná finančná kontrola a pokladnica
Vykonávanie zmien rozpočtu v podmienkach územnej samosprávy
Ozdravný režim a nútená správa obce
Voľby do orgánov samosprávy obcí a zostavenie rozpočtu obce na roky 2015 až 2017

Súvisiace otázky a odpovede

Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Poistenie ako daňový výdavok
Spotreba PHM
Zdanenie cestovných náhrad
Cestovné náhrady ako daňový výdavok stálej prevádzkarne
Cestovné náhrady, jazykový kurz komplementára
Použitie vlastného motorového vozidla SZČO
Výdavok za umytie automobilu a pokuta za prekročenie rýchlosti ako neuznaný výdavok
Vyúčtovanie nárokových a nenárokových výdavkov pri použití súkromného vozidla na pracovnú cestu
Spotrebná daň z uhlia
Očkovanie zamestnancov na zahraničnej pracovnej ceste
Daň z motorových vozidiel a cestovné náhrady
PHL v jednoduchom účtovníctve
Cestovné poistenie ako daňový výdavok
Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Cestovné náhrady a daňový výdavok
Pracovná cesta podnikateľa – FO a daňové výdavky
Nárok spoločníka a konateľa v jednej osobe na cestovné náhrady a stravné
Nárok na stravné a cestovné náhrady SZČO
Náklady pri pracovnej ceste