Témou príspevku zo seriálu o inštitúte predbežnej finančnej kontroly v územnej samospráve je realizovanie predbežnej finančnej kontroly výdavkových finančných operácií, ktoré majú hotovostný charakter. V príspevku je definovaný spôsob vykonávania predbežnej finančnej kontroly na praktických príkladoch z praxe. Výdavkové finančné operácie v subjektoch územnej samosprávy predstavujú nepochybne najväčší objem, pričom tok týchto výdavkových operácií je pravidelne kontrolovaný mechanizmami vnútornej kontroly aj vonkajšej kontroly.
V zmysle ust. § 6 ods. 1 zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite“) sa každá pripravovaná finančná operácia overuje predbežnou finančnou kontrolou.
V predchádzajúcej časti príspevku zo seriálu o vykonávaní predbežnej finančnej kontroly som špecifikoval príjmové finančné operácie, kde je dodržanie charakteru predbežnosti v podmienkach územnej samosprávy náročnejšie z hľadiska ošetrenia príjmu predbežnou finančnou kontrolou. Pri výdavkových finančných operáciách tento problém nastáva len výnimočne, keďže pripravenosť (očakávanosť) výdavkovej finančnej operácie je na vôli subjektu územnej samosprávy. Aj pri týchto finančných operáciách prichádza často k nedodržaniu ustanovení zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite, a to najmä pri platbách z pokladnice.
Neúplné či nedôsledné vykonávanie predbežnej finančnej kontroly alebo nevykonávanie predbežnej finančnej kontroly pri všetkých hotovostných výdavkových operáciách je dôvodom často sa vyskytujúcich operácií a zväčša nízkych objemov verejných finančných prostriedkov z pokladnice organizácie. Nízky objem finančných prostriedkov je následko