Inkompatibilita a obmedzenia pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce

Vydáno: 21 minút čítania

V príspevku sa venujem jednému z prvkov „trojdelenia“ moci v územnej samospráve, a to hlavnému kontrolórovi obce, ktorý v rámci dosahovania rovnováhy medzi subjektmi obecnej samosprávy zabezpečuje univerzálny výkon kontroly v podmienkach obce. Príspevok sa zameriava na statusové otázky inštitútu hlavného kontrolóra obce, konkrétne na inštitút nezlučiteľnosti a obmedzení pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce. V článku využívam kritickú metódu, v zmysle ktorej analyzujem stav de lege lata (platnú právnu úpravu), poukazujeme na aplikačné problémy, rozhodovaciu prax súdov a v konečnom dôsledku formulujem vlastné hodnotiace názory a ponúkam návrhy v rovine de lege ferenda (zlepšenia právnej úpravy). Prezentované návrhy de lege ferenda môžu prispieť ku skvalitneniu fungovania obecnej samosprávy, a to najmä vo svetle prebiehajúcej reformy verejnej správy.

Úvod

Právna úprava obecného samosprávneho zriadenia v zmysle zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) dôsledne rozlišuje medzi:

  1. orgánmi obce – ktorými sú obecné zastupiteľstvo a starosta obce,
  2. orgánmi obecného zastupiteľstva – napr. obecná rada, komisie obecného zastupiteľstva,
  3. hlavným kontrolórom obce – za prvé dve samostatné skupiny treba zaradiť hlavného kontrolóra obce, ktorý má tzv. hybridné postavenie, t. j. je odborným voleným zamestnancom obce so špecifickým statusom zameraným na výkon kontroly v podmienkach tej-ktorej obce. Hlavný kontrolór obce teda nie je orgánom obce, ale je obligatórnym zamestnancom obce, z čoho následne vyplýva množstvo odlišností v jeho právnom postavení, ale aj pri realizácií jeho úloh a zákonom zverených kompetencií.

Zmyslom právnej úpravy obecného zriadenia v Slovenskej republike je teda rozdelenie právomocí a kompetencií v územnej samospráve na úrovni obcí medzi:

  1. obecné zastupiteľstvo ako normotvorný a koncepčný orgán,
  2. starostu obce ako výkonný orgán a
  3. hlavného kontrolóra obce zabezpečujúceho relatívne univerzálny rozsah kontroly podľa osobitného procesnoprávneho predpisu, t. j. zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

V záujme účinného naplnenia tohto trojdelenia moci v obecnej samospráve, ako aj naplnenia zásady objektívnosti ako základnej kontrolnej zásady v slovenskej verejnej správe zakotvuje zákonodarca vo vzťahu k hlavnému kontrolórovi obce inštitút inkompatibility (nezlučiteľnosti) a viaceré obmedzenia pri výkone jeho funkcie.

Inkompatibilita funkcie hlavného kontrolóra obce

Funkcia hlavného kontrolóra obce je nezlučiteľná s:

  • funkciou poslanca obecného zastupiteľstva,
  • starostu obce,
  • člena orgánu právnickej osoby, ktorej zriaďovateľom alebo zakladateľom je obec,
  • iného zamestnanca obce a
  • p

Související dokumenty

Súvisiace články

Vykonávanie kontrolnej činnosť poslancami
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (I.)
Spracovanie administratívy obecného zastupiteľstva, obecnej rady a komisií obecného zastupiteľstva
Poskytovanie čiastkových informácií z výkonu kontroly
Porušenie niektorých povinností obcami
Konflikt záujmov a nezlučiteľnosť funkcií - odpovede na otázky z praxe
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Voľby do orgánov samosprávy obcí a zostavenie rozpočtu obce na roky 2015 až 2017
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly bezhotovostných výdavkových finančných operácií
Postavenie starostu
Administratívna finančná kontrola a finančná kontrola na mieste v podmienkach územnej samosprávy
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (III.)
Postavenie poslancov obecného zastupiteľstva v mzdovej učtárni
Účinnosť uznesenia o zvýšení platu starostu
Výsledok rozpočtového hospodárenia obce
Hlavný kontrolór obce a výkon jeho funkcie v praxi
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Inkompatibilita a obmedzenia pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce (II.)
Predaj obecných pozemkov

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Uznanie výdavkov na obstaranie bytu pri predaji bytu občanom
Zmluva o dielo a autorská zmluva od občana nepodnikateľa
Predaj obchodného podielu
Zmluva o prevzatí dlhu
Kandidát za poslanca do obecného zastupiteľstva, ktorý je v podmienke
Odmeňovanie starostov a primátorov
Zasielanie zápisnice a uznesení z rokovaní obecného zastupiteľstva
Prenájom automobilu do spoločnosti
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie
Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Predaj elektriny výnosový účet
N.o. a technické zhodnotenie majetku
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ