V príspevku sa venujem jednému z prvkov „trojdelenia“ moci v územnej samospráve, a to hlavnému kontrolórovi obce, ktorý v rámci dosahovania rovnováhy medzi subjektmi obecnej samosprávy zabezpečuje univerzálny výkon kontroly v podmienkach obce. Príspevok sa zameriava na statusové otázky inštitútu hlavného kontrolóra obce, konkrétne na inštitút nezlučiteľnosti a obmedzení pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce. V článku využívam kritickú metódu, v zmysle ktorej analyzujem stav de lege lata (platnú právnu úpravu), poukazujeme na aplikačné problémy, rozhodovaciu prax súdov a v konečnom dôsledku formulujem vlastné hodnotiace názory a ponúkam návrhy v rovine de lege ferenda (zlepšenia právnej úpravy). Prezentované návrhy de lege ferenda môžu prispieť ku skvalitneniu fungovania obecnej samosprávy, a to najmä vo svetle prebiehajúcej reformy verejnej správy.
Úvod
Právna úprava obecného samosprávneho zriadenia v zmysle zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) dôsledne rozlišuje medzi:
- orgánmi obce – ktorými sú obecné zastupiteľstvo a starosta obce,
- orgánmi obecného zastupiteľstva – napr. obecná rada, komisie obecného zastupiteľstva,
- hlavným kontrolórom obce – za prvé dve samostatné skupiny treba zaradiť hlavného kontrolóra obce, ktorý má tzv. hybridné postavenie, t. j. je odborným voleným zamestnancom obce so špecifickým statusom zameraným na výkon kontroly v podmienkach tej-ktorej obce. Hlavný kontrolór obce teda nie je orgánom obce, ale je obligatórnym zamestnancom obce, z čoho následne vyplýva množstvo odlišností v jeho právnom postavení, ale aj pri realizácií jeho úloh a zákonom zverených kompetencií.
Zmyslom právnej úpravy obecného zriadenia v Slovenskej republike je teda rozdelenie právomocí a kompetencií v územnej samospráve na úrovni obcí medzi:
- obecné zastupiteľstvo ako normotvorný a koncepčný orgán,
- starostu obce ako výkonný orgán a
- hlavného kontrolóra obce zabezpečujúceho relatívne univerzálny rozsah kontroly podľa osobitného procesnoprávneho predpisu, t. j. zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
V záujme účinného naplnenia tohto trojdelenia moci v obecnej samospráve, ako aj naplnenia zásady objektívnosti ako základnej kontrolnej zásady v slovenskej verejnej správe zakotvuje zákonodarca vo vzťahu k hlavnému kontrolórovi obce inštitút inkompatibility (nezlučiteľnosti) a viaceré obmedzenia pri výkone jeho funkcie.
Inkompatibilita funkcie hlavného kontrolóra obce
Funkcia hlavného kontrolóra obce je nezlučiteľná s:
- funkciou poslanca obecného zastupiteľstva,
- starostu obce,
- člena orgánu právnickej osoby, ktorej zriaďovateľom alebo zakladateľom je obec,
- iného zamestnanca obce a
- p