Kontrola bola vykonaná v mestách, ktoré nie sú sídlom okresu, v mestských častiach a v obciach s počtom obyvateľov nad 3 000. Najvyšší kontrolný úrad SR v rámci kontrolnej akcie preveril v 13 subjektoch územnej samosprávy v šiestich mestách, v piatich obciach a v dvoch mestských častiach za obdobie roka 2012 so zameraním na dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom, aj financovanie základných škôl s osobitným zreteľom na mzdové prostriedky.
Pri kontrole zostavenia, úprav a plnenia rozpočtov kontrolovaných subjektov sa zistili viaceré porušenia zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. V niektorých rozpočtoch uplatnená rozpočtová klasifikácia – neviedla sa operatívna evidencia o vykonaných rozpočtových opatreniach, zmeny rozpočtu sa neuskutočnili formou rozpočtových opatrení, nevykonalo sa monitorovanie a hodnotenie plnenia programov, resp. boli vykonané nesprávne alebo nedostatočne. V jednom prípade nebol zostavený programový rozpočet na tri rozpočtové roky, súčasťou rozpočtu nebol rozpočet základnej a materskej školy, v rámci jednotlivých programov neboli rozpísané kapitálové výdavky, rozpočet neobsahoval zámery a ciele programov a dotácie neboli rozpočtované na konkrétnu akciu, úlohu alebo účel použitia prostriedkov.
Porušenie zákona o obecnom zriadení bolo zistené v prípade, keď návrh rozpočtu pred jeho schválením v zastupiteľstve nebol zverejnený spôsobom obvyklým.
Záverečný účet bol vo všetkých prípadoch zostavený v stanovenom termíne ako súhrnný dokument o rozpočtovom hospodárení. Kontrolou procesu zostavenia a úplnosti záverečných účtov za rok 2012 sa zistili porušenia zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, keď došlo k nesprávnemu vyčísleniu prebytku hospodárenia, rezervný fond bol tvorený v nižšej ako predpís