Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) predpokladá, že každá obec má mať obsadenú pozíciu hlavného kontrolóra. V tomto smere sa treba bližšie zaoberať výkonom funkcie hlavného kontrolóra, ako aj skutočnosťami, ktoré počas výkonu jeho funkcie môžu nastať, pričom v tomto článku som sa zameral hlavne na dlhodobú práceneschopnosť hlavného kontrolóra, prípadne odchod hlavnej kontrolórky na materskú dovolenku alebo rodičovskú dovolenku, čím je spôsobená dlhodobá absencia hlavného kontrolóra v práci. V praxi sa často stretávam s takýmito prípadmi, pričom treba poukázať na jednotlivé úskalia tohto problému.
Zákon o obecnom zriadení upravuje v ust. § 10 orgány obce, pričom medzi orgány obce patrí obecné zastupiteľstvo a starosta obce.
Obecné zastupiteľstvo môže zriadiť a zrušiť podľa potreby stále alebo dočasné výkonné, kontrolné a poradné orgány, najmä obecnú radu, komisiu a určuje im náplň práce.
Funkcia hlavného kontrolóra je upravená v § 18 zákona o obecnom zriadení, pričom hlavný kontrolór je volený a odvolávaný obecným zastupiteľstvom.
Zákon ustanovuje funkčné obdobie hlavného kontrolóra na 6 rokov.
Hlavný kontrolór vykonáva svoju činnosť v pracovnoprávnom vzťahu k obci, je teda zamestnancom obce. Okrem zákonom stanovených výnimiek, sa ne neho vzťahujú všetky práva a povinnosti vedúceho zamestnanca.
Hlavný kontrolór nesmie bez súhlasu obecného zastupiteľstva podnikať alebo vykonávať inú zárobkovú činnosť a byť členom riadiaceho, kontrolného alebo dozorného orgánu právnických osôb, kto