Peňažné fondy obce v roku 2022

Vydáno: 15 minút čítania

V príspevku rozoberieme problematiku peňažných fondov obce s dôrazom na jej rezervný fond. Vysvetlíme ich tvorbu a podmienky použitia, poskytneme vzory uznesení zastupiteľstva a príklady účtovania.

Oprávnenie obce vytvárať peňažné fondy vyplýva z ustanovenia:
-
§ 7 ods. 2 a 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), podľa ktorého obec môže na plne­nie svojich úloh zriadiť mimorozpočtové peňažné fondy a obec môže na plnenie svojich úloh použiť prostriedky mimorozpočtových peňažných fondov,
-
§ 9 ods. 3 zákona o obecnom zriadení, podľa ktorého prebytky rozpočtu obce možno previesť do mimorozpočtového peňažného fondu obce,
-
§ 15 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z."), podľa ktorého obec môže vytvárať peňažné fondy.
Zdroje tvorby peňažných fondov, ako aj podmienky ich použitia ustanovuje zákon č. 583/2004 Z.z., podľa ktorého obec môže vytvárať peňažné fondy, zdrojmi ktorých môžu byť najmä:
a)
prebytok rozpočtu za uplynulý rozpočtový rok,
b)
prostriedky získané z rozdielu medzi výnosmi a nákladmi z podnikateľskej činnosti po zdanení,
c)
zostatky peňažných fondov z predchádzajúcich rozpočtových rokov a zostatky príjmových finančných operácií s výnimkou zostatkov nepoužitých návratných zdrojov financovania.
O použití peňažných fondov rozhoduje obecné zastupiteľstvo, a to pri schvaľovaní rozpočtu alebo pri schvaľovaní záverečného účtu. O použití peňažných fondov môže však zastupiteľstvo rozhodovať aj v priebehu celého rozpočtového roka, pokiaľ vznikne potreba použiť prostriedky peňažných fondov.
Prostriedky peňažných fondov obec používa prostredníctvom rozpočtu; zapája ich do rozpočtu prostredníctvom príjmových finančných operácií s cieľom krytia schodku kapitálového rozpočtu, splátok návratných zdrojov financovania, vkladov do majetku inej právnickej osoby, založenia alebo zriadenia inej právnickej osoby, prípadne na iné finančné operácie.
Prostriedky peňažných fondov sú vždy mimorozpočtovými zdrojmi obce z minulých rokov a podmienkou ich použitia je ich zapojenie do rozpočtu prostredníctvom príjmových finančných operácií. Výnimku tvoria len prevody prostriedkov medzi jednotlivými peňažnými fondmi navzájom a prípady, keď sa prostriedky peňažných fondov použijú len na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami svojho rozpočtu v priebehu rozpočtového roka.
 
Rezervný fond
Okrem oprávnenia vytvárať peňažné fondy má obec podľa § 15 ods. 4 zákona č. 583/2004 Z.z. povinnosť vytvárať rezervný fond vo výške určenej zastupiteľstvom, najmenej však 10% z prebytku rozpočtu zisteného podľa § 16 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z.z., t.j. po vylúčení nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov, ktoré sú poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu EÚ alebo na základe osobitného predpisu, a ktoré je možné v súlade s osobitnými predpismi použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku. Celkovú výšku rezervného fondu určuje zastupiteľstvo, keďže v mnohých obciach je rezervný fond jediným peňažným fondom, ktorý obec vytvára.
Obec má oprávnenie vytvárať peňažné fondy, avšak v prípade rezervného fondu, jeho tvorba je zo strany obce obligatórna.
Obec tvorí rezer

Související dokumenty

Súvisiace články

Tvorba, použitie sociálneho fondu a jeho účtovanie v štátnych ROPO
Peňažné fondy obce – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Fond prevádzky, údržby a opráv – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Fond rozvoja bývania – tvorba a použitie v podmienkach obcí
Obecné nájomné byty
Finančné zábezpeky
Fondy tvorené z prebytku v obci
Tvorba fondu prevádzky, údržby a opráv
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Tvorba a použitie fondu rozvoja bývania v podmienkach obcí
Tvorba a použitie fondu prevádzky, opráv a údržby v podmienkach obcí od 1. januára 2018
Peňažné fondy a základná finančná kontrola
Tvorba a použitie fondu prevádzky, údržby a opráv v roku 2022
Stravovanie zamestnancov školy nielen z pohľadu účtovníctva
Škoda a manko v účtovníctve štátnych rozpočtových organizácií
Účtovanie v centrách voľného času
Účtovanie vráteného garančného poistenia
Opatrenia z Fondu na spravodlivú transformáciu

Súvisiace otázky a odpovede

Dve pracovné pozície na jednu pracovnú zmluv
Konateľ - povinnosť platiť zdravotní nebo sociálne poistenie?
Majiteľ/konateľ s. r. o. a odchod do predčasného starobného dôchodku
Vymeriavací základ na účely materskej dovolenky
Predčasný starobný dôchodok
Pozastavená živnosť a výpočet základu dane
Práceneschopnosť a doplnkové dôchodkové poistenie
Postup pri zrušení živnosti
Použitie fondu opráv nájomných bytov
Výpočet nemocenskej dávky
Ochrana pred prepustením počas materskej a rodičovskej dovolenky
Nepeňažný príjem za používanie motorového vozidla
Odvody z príkaznej zmluvy
Vymeriavací základ na poistné do Sociálnej poisťovne
Povinnosti zamestnávateľa vyplývajúce z ukončenia pracovného pomeru
Odvody a daň z odmeny konateľa
Povinnosť poistenia podnikajúceho študenta
Vymeriavací základ na účely sociálneho poistenia
Určenie vymeriavacieho základu z dvoch pracovných pomerov
Určenie vymeriavacieho základu z vykonávaného pracovného pomeru a súčasne samostatnej zárobkovej činnosti

Súvisiace predpisy

369/1990 Zb. o obecnom zriadení
583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov