Obecné nájomné byty

Vydáno: 11 minút čítania

V súvislosti s príspevkom o tvorbe a použití fondu prevádzky, opráv a údržby vznikla medzi čitateľmi odborná diskusia na tému obecných nájomných bytov, účtovania nájomného a služieb spojených s nájmom obecných nájomných bytov. Na základe tejto diskusie uverejňujeme príspevok, ktorý by mal ešte bližšie objasniť uvedenú problematiku. Tento príspevok tiež reflektuje na novelu zákona č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní zákonom č. 277/2015 Z. z. Zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2016 okrem § 10 ods. 4 a 5 v dvanástom bode Čl. I a písmena e) v § 9e ods. 1 štvrtom bode Čl. II, ktoré nadobudnú účinnosť 1. januára 2017.

Obec je vo všeobecnosti vlastníkom obecných bytov. Ide o nájomné byty v nájomných bytových domoch, ktoré sú vo vlastníctve obce a sú určené na nájom za podmienok ustanovených v osobitných predpisoch.

Obec prenajíma obecné nájomné byty na základe nájomnej zmluvy alebo zmluvy o nájme obecného bytu (ďalej len „nájomná zmluva“). Podmienky nájmu, uzatvorenie nájomnej zmluvy, jej obsah a náležitosti, práva a povinnosti, ktoré vzniknú na základe nájomnej zmluvy upravujú príslušné ustanovenia zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p.

Forma a obsah nájomnej zmluvy u nájomných bytov získaných na základe dotácií na rozvoj bývania je určená osobitným predpisom, ktorým je zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v z. n. p. (ďalej len „zákon o dotáciách na rozvoj bývania“). Ide o nájomné byty určené na účel sociálneho bývania, na obstaranie ktorých bola obci poskytnutá dotácia v zmysle zákona o dotáciách na rozvoj bývania.

Podľa § 12 ods. 1 zákona o dotáciách na rozvoj bývania nájomná zmluva musí mať písomnú formu a musí obsahovať najmä:

  1. začiatok nájmu,
  2. dobu nájmu,
  3. výšku mesačného nájomného,
  4. podmienky opakovaného uzavretia nájomnej zmluvy,
  5. výšku úhrady za plnenia spojené s užívaním nájomného bytu alebo spôsob ich výpočtu,
  6. opis stavu nájomného bytu a opis príslušenstva nájomného bytu,
  7. podmienky na zachovanie pôvodného stavu a vybavenia nájomného bytu,
  8. skončenie nájmu,
  9. zoznam osôb tvoriacich domácnosť nájomcu.

! Upozornenie: Citovaný zákon bol novelizovaný zákonom č. 277/2015 Z. z. a podľa novelizovaného § 12 ods. 1 sa do obsahu nájomnej zmluvy dopĺňa pod písm. i) spôsob a lehota vysporiadania finančnej zábezpeky, ak je súčasťou nájomnej zmluvy dohoda o finančnej zábezpeke.

Na základe platnej legislatívnej úpravy je obec povinná pre nájomcov v nájomnej zmluve stanoviť výšku mesačného nájomného a tiež výšku úhrady za plnenia spojené s užívaním nájomného bytu alebo spôsob ich výpočtu.

Obec účtuje v súlade s opatrením Ministerstva financií SR č. MF/ 16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania“) a vnútorným predpisom účtovnej jednotky.

V zmysle Postupov účtovania sa predpis pohľadávky nájomného účtuje na ťarchu účtov účtovej skupiny 31 – Pohľadávky a v prospech účtu 648 – Ostatné výnosy z prevádzkovej činnosti. Úhrada nájomného na bankový účet sa účtuje na ťarchu účtu 221 – Bankové účty a v prospech účtov účtovej skupiny 31 – Pohľadávky.

Účtovanie nájomného a úhrad za plnenia spojené s užívaním nájomného bytu je v závislosti na podmienkach dohodnutých v nájomnej zmluve uzatvorenej medzi prenajímateľom a nájomcom. Ak podľa nájomnej zmluvy nájomca mesačne platí preddavok za plnenia spojené s užívaním nájomného bytu (za odobratú elektrickú energiu, plyn, vykurovanie, vodné stočné a pod.), preddavok sa vysporiada na základe vyúčtovania skutočne odobratého množstva jednotlivých energií a služieb.

♦ Príklad č.1:

Účtovanie nájomného vrátane platieb do fondu prevádzky, údržby a opráv a úhrad za plnenia za služby spojené s nájmom obecného bytu – úhrada preplatku

P. č.

Text účtovného prípadu

Kód zdroja

Rozpočt.

Související dokumenty

Súvisiace články

Peňažné fondy obce – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Fond prevádzky, údržby a opráv – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Finančné zábezpeky
Tvorba fondu prevádzky, údržby a opráv
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Fond rozvoja bývania – tvorba a použitie v podmienkach obcí
Fondy tvorené z prebytku v obci
Tvorba, použitie sociálneho fondu a jeho účtovanie v štátnych ROPO
Tvorba a použitie fondu rozvoja bývania v podmienkach obcí
Tvorba a použitie fondu prevádzky, opráv a údržby v podmienkach obcí od 1. januára 2018
Účtovné prípady súvisiace so šírením ochorenia COVID-19
Praktické príklady účtovania špecifických prípadov súvisiacich s pandémiou COVID-19
Peňažné fondy a základná finančná kontrola
Stravovanie zamestnancov školy nielen z pohľadu účtovníctva
Dotácie zo štátneho rozpočtu a z rozpočtov obcí
Účtovanie v centrách voľného času
Účtovanie návratných zdrojov financovania v podmienkach miest a obcí
Účtovanie zostatkovej hodnoty dlhodobého majetku – detského ihriska

Súvisiace otázky a odpovede

Predčasný starobný dôchodok
Použitie fondu opráv nájomných bytov
Ochrana pred prepustením počas materskej a rodičovskej dovolenky
Hygiena v materskej škôlke.
Dotácia z rozpočtu mesta pre vlastnú obchodnú spoločnosť
Stravovanie zamestnancov školy v školskej jedálni RO
Použitie vlastného motorového vozidla SZČO
Očkovanie zamestnancov na zahraničnej pracovnej ceste
PHL v jednoduchom účtovníctve
Poskytnuté raňajky v rámci ubytovacích služieb v zahraničí
Cestovné výdavky firmy (s. r. o.) za živnostníka
Cesta z práce domov ako náklad?
Doplnenie k otázke č. 4443
Darovanie prebytočného hnuteľného majetku štátu /tabletový počítač/ obci
Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo
Zriadenie Infocentra a Multifunkčnej miestnosti
Zamestnanec príspevkovej organizácie a nárok na odchodné
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Zaokrúhľovanie platieb v hotovosti a účtovníctvo ROPO
Starosta obce - dovolenka