Stravovanie zamestnancov školy nielen z pohľadu účtovníctva

Vydáno: 22 minút čítania

Prevažná časť škôl a školských zariadení, ktoré majú vlastné školské jedálne zabezpečujú stravovanie v školskej jedálni. Len v ojedinelých prípadoch zabezpečujú stravovanie tzv. gastrolístkami alebo finančným príspevkom. Práve počas letných prázdnin, keď školské jedálne nefungujú, treba riešiť stravovanie zamestnancov osobitným postupom. V tomto článku uvedieme konkrétne príklady, postupy aj s presnými účtovnými prípadmi.

Zákonný nárok na zabezpečenie stravovania v zmysle § 152 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“) má zamestnanec v prípade, ak na svojom pravidelnom pracovisku odpracoval viac ako štyri hodiny. To neovplyvňuje ani odstávka školskej jedálne cez školské prázdniny. Ak zamestnávateľ nevie splniť a preukázať, že svoju povinnosť (zabezpečiť stravovanie) splnil voči každému zamestnancovi, ktorý v daný deň odpracoval viac ako 4 hodiny, musí zabezpečiť stravovanie buď dovozom stravy, stravným lístkom tzv. gastrolístkom alebo finančným príspevkom.

Príspevok zamestnávateľa na stravovanie

Zamestnávateľ prispieva na stravovanie zamestnancov podľa § 152 ods. 2 Zákonníka práce v sume najmenej 55 % ceny jedla, najviac však na každé jedlo do sumy 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa osobitného predpisu. Okrem toho zamestnávateľ poskytuje príspevok podľa osobitného predpisu – v našom prípade v zmysle § 7 ods. 1 písm. a) zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnom fonde“).

V článku uvádzam príklad, ktorý školy najčastejšie využívajú, vychádzame teda zo situácie, kedy:

  • škola (ako rozpočtová organizácia) prevádzkuje vlastné stravovacie zariadenie, vedie stravné na samostatnom bankovom účte – tzv. potravinový účet, z ktorého priamo uhrádza výdavky súvisiace so stravovaním, tzn., že účtovanie školskej jedálne sa uskutočňuje mimo rozpočtu školy, čo má vplyv na zostavenie výkazu FIN 1-12, kde sa tieto príjmy a výdavky školskej jedálne budú uvádzať,
  • škola prispieva na stravovanie vo výške najmenej 55 % ceny jedla na bankový účet školskej jedálne – na potravinový účet na základe vystavenej faktúry vedúcou školskej jedálne,
  • zamestnanec (stravník) uhrádza svoju časť finančného limitu – kupuje stravný lístok v školskej jedálni na daný mesiac vopred,
  • zriaďovateľ určil všeobecným záväzným nariadením, že zákonný zástupca prispieva na úhradu režijných nákladov – vedúca školskej jedálne odvádza režijné náklady (tzv. réžiu) na príjmový účet školy,
  • zamestnávateľ prispieva na stravovanie zo sociálneho fondu.

Účtovanie v školskej jedálni

Zamestnávateľ poskytuje zamestnancom stravovanie peňažnou alebo nepeňažnou formou. Najbežnejšia je nepeňažná forma, keď si zamestnanec od zamestnávateľa (od vedúcej školskej jedálne) kupuje stravné lístky za cenu nižšiu, ako je ich skutočná hodnota. Zo skutočnej hodnoty stravného lístka sa odpočítava príspevok zamestnávateľa v zmysle Zákonníka práce a príspevok zamestnávateľa zo sociálneho fondu.

Takáto nepeňažná forma zabezpečenia stravovania je pre zamestnancov výhodná, pretože na účely dane z príjmov ide o príjem oslobodený od dane. Peňažná forma už pre zamestnanca taká výhodná nie je, nakoľko takýto peňažný príspevok zamestnávateľ musí zdaniť sadzbou dane vo výške 19 %, aj keď ide o povinný príspevok podľa § 152 ods. 4 Zákonníka práce.

Väčšina školských jedální funguje na princípe výberu preddavkov, tzn., že stravníci si svoju stravu musia predplatiť na mesiac vopred. Vedúca školskej jedálne tak vyberá stravné od stravníkov a na konci mesiaca vybrané preddavky zúčtuje na základe skutočne odobratých obedov.

Účtovanie v bežnom účtovnom období

Suma v €

MD

D

1.

Prijaté faktúry za potraviny

1 120

112

321

2.

Úhrada faktúry za potraviny

660

321

221 AÚ

MRK

3.

Spotreba potravín

500

Související dokumenty

Súvisiace články

Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Účtovanie v centrách voľného času
Účtovanie miezd za mesiac december v obciach, v rozpočtových a príspevkových organizáciách zriadených obcou
Osobitosti rozpočtového hospodárenia a účtovania v školách a školských zariadeniach
Stravovanie základnej školy podľa aktuálneho zákona o  rozpočtových pravidlách
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Finančné zábezpeky
Účtovanie vráteného garančného poistenia
Vybrané príklady účtovania inventarizačných rozdielov v účtovníctve ROPO a obcí
Predbežná finančná kontrola a pokladnica
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Stravovanie zamestnancov štátnych ROPO a spôsoby jeho účtovania
Tvorba, použitie sociálneho fondu a jeho účtovanie v štátnych ROPO
Osobitosti sociálneho fondu na školách
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Príklad účtovania novozisteného dlhodobého majetku
Praktické príklady účtovania špecifických prípadov súvisiacich s pandémiou COVID-19
Škoda a manko v účtovníctve štátnych rozpočtových organizácií

Súvisiace otázky a odpovede

Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Použitie vlastného motorového vozidla SZČO
Očkovanie zamestnancov na zahraničnej pracovnej ceste
PHL v jednoduchom účtovníctve
Poskytnuté raňajky v rámci ubytovacích služieb v zahraničí
Cestovné výdavky firmy (s. r. o.) za živnostníka
Cesta z práce domov ako náklad?
Doplnenie k otázke č. 4443
Práva a nároky starostu obce
Príspevok na stravovanie
Príplatok na stravné
Starosta obce - dovolenka
Účtovanie stabilizačného príspevku v rozpočtovej organizácii
Pracovná náplň riaditeľa ZŠ
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Práceneschopnosť a výkon funkcie starostu obce?
Starosta obce a pracovný pomer na určitú dobu
Hlavný kontrolór a jeho právne istoty
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Dohoda o vykonaní práce