Prevažná časť škôl a školských zariadení, ktoré majú vlastné školské jedálne zabezpečujú stravovanie v školskej jedálni. Len v ojedinelých prípadoch zabezpečujú stravovanie tzv. gastrolístkami alebo finančným príspevkom. Práve počas letných prázdnin, keď školské jedálne nefungujú, treba riešiť stravovanie zamestnancov osobitným postupom. V tomto článku uvedieme konkrétne príklady, postupy aj s presnými účtovnými prípadmi.
Zákonný nárok na zabezpečenie stravovania v zmysle § 152 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“) má zamestnanec v prípade, ak na svojom pravidelnom pracovisku odpracoval viac ako štyri hodiny. To neovplyvňuje ani odstávka školskej jedálne cez školské prázdniny. Ak zamestnávateľ nevie splniť a preukázať, že svoju povinnosť (zabezpečiť stravovanie) splnil voči každému zamestnancovi, ktorý v daný deň odpracoval viac ako 4 hodiny, musí zabezpečiť stravovanie buď dovozom stravy, stravným lístkom tzv. gastrolístkom alebo finančným príspevkom.
Príspevok zamestnávateľa na stravovanie
Zamestnávateľ prispieva na stravovanie zamestnancov podľa § 152 ods. 2 Zákonníka práce v sume najmenej 55 % ceny jedla, najviac však na každé jedlo do sumy 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa osobitného predpisu. Okrem toho zamestnávateľ poskytuje príspevok podľa osobitného predpisu – v našom prípade v zmysle § 7 ods. 1 písm. a) zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnom fonde“).
V článku uvádzam príklad, ktorý školy najčastejšie využívajú, vychádzame teda zo situácie, kedy:
- škola (ako rozpočtová organizácia) prevádzkuje vlastné stravovacie zariadenie, vedie stravné na samostatnom bankovom účte – tzv. potravinový účet, z ktorého priamo uhrádza výdavky súvisiace so stravovaním, tzn., že účtovanie školskej jedálne sa uskutočňuje mimo rozpočtu školy, čo má vplyv na zostavenie výkazu FIN 1-12, kde sa tieto príjmy a výdavky školskej jedálne budú uvádzať,
- škola prispieva na stravovanie vo výške najmenej 55 % ceny jedla na bankový účet školskej jedálne – na potravinový účet na základe vystavenej faktúry vedúcou školskej jedálne,
- zamestnanec (stravník) uhrádza svoju časť finančného limitu – kupuje stravný lístok v školskej jedálni na daný mesiac vopred,
- zriaďovateľ určil všeobecným záväzným nariadením, že zákonný zástupca prispieva na úhradu režijných nákladov – vedúca školskej jedálne odvádza režijné náklady (tzv. réžiu) na príjmový účet školy,
- zamestnávateľ prispieva na stravovanie zo sociálneho fondu.
Účtovanie v školskej jedálni
Zamestnávateľ poskytuje zamestnancom stravovanie peňažnou alebo nepeňažnou formou. Najbežnejšia je nepeňažná forma, keď si zamestnanec od zamestnávateľa (od vedúcej školskej jedálne) kupuje stravné lístky za cenu nižšiu, ako je ich skutočná hodnota. Zo skutočnej hodnoty stravného lístka sa odpočítava príspevok zamestnávateľa v zmysle Zákonníka práce a príspevok zamestnávateľa zo sociálneho fondu.
Takáto nepeňažná forma zabezpečenia stravovania je pre zamestnancov výhodná, pretože na účely dane z príjmov ide o príjem oslobodený od dane. Peňažná forma už pre zamestnanca taká výhodná nie je, nakoľko takýto peňažný príspevok zamestnávateľ musí zdaniť sadzbou dane vo výške 19 %, aj keď ide o povinný príspevok podľa § 152 ods. 4 Zákonníka práce.
Väčšina školských jedální funguje na princípe výberu preddavkov, tzn., že stravníci si svoju stravu musia predplatiť na mesiac vopred. Vedúca školskej jedálne tak vyberá stravné od stravníkov a na konci mesiaca vybrané preddavky zúčtuje na základe skutočne odobratých obedov.
Účtovanie v bežnom účtovnom období |
Suma v € |
MD |
D | |
---|---|---|---|---|
1. |
Prijaté faktúry za potraviny |
1 120 |
112 |
321 |
2. |
Úhrada faktúry za potraviny |
660 |
321 |
221 AÚ MRK |
3. |
Spotreba potravín |
500 |