Cieľom príspevku je poukázanie na výkon kontrolnej činnosti v oblasti pokladničnej agendy (v rámci overenia účtovného a skutočného stavu, resp. dodržania ustanovení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov vzhľadom na stav pokladničnej hotovosti v zmysle hlavnej knihy, pokladničnej knihy v predmetný deň a zostatku pokladničnej hotovosti – bankoviek a mincí vo fyzickej forme).
Uvedený typ kontroly je v praxi samosprávy spravidla náhodný (tematický) a vykonávaný podľa plánu kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra ako riadna kontrola (podľa schváleného plánu kontrolnej činnosti na predmetný polrok účtovného roka). Alternatívu predstavuje využitie inštitútu finančnej kontroly na mieste podľa ustanovenia § 9 zákona č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o finančnej kontrole a audite"). Tiež treba upozorniť, že hlavný kontrolór obce (resp. miestny kontrolór mestskej časti alebo hlavný kontrolór mesta) vždy postupuje pri tejto kontrole podľa zákona o finančnej kontrole a audite a nepoužíva v praxi zákon č. 10/1996 Z.z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov.
Je vhodné dodať, že kontrolný orgán môže podľa zákona o finančnej kontrole a audite začať samotnú kontrolu až v deň výkonu kontrolu a v tento deň ju aj oznámiť povinnej osobe (kontrolovanému subjektu). Vtedy musí povinne oznámiť cieľ kontroly pri začatí kontroly ihneď (pozn. autora: neoznámi výkon kontrolnej činnosti a jej zámer vopred, napríklad písomne alebo e-mailom, resp. osobne).
Pri kontrole v oblasti pokladničnej agendy sa preveruje najmä:
1.
súlad účtovného a skutočného stavu pokladničnej hotovosti,