Kontrola pokladničnej hotovosti v rámci kontrolnej činnosti

Vydáno: 9 minút čítania

Cieľom príspevku je poukázanie na výkon kontrolnej činnosti v oblasti pokladničnej agendy (v rámci overenia účtovného a skutočného stavu, resp. dodržania ustanovení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov vzhľadom na stav pokladničnej hotovosti v zmysle hlavnej knihy, pokladničnej knihy v predmetný deň a zostatku pokladničnej hotovosti – bankoviek a mincí vo fyzickej forme).

Uvedený typ kontroly je v praxi samosprávy spravidla náhodný (tematický) a vykonávaný podľa plánu kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra ako riadna kontrola (podľa schváleného plánu kontrolnej činnosti na predmetný polrok účtovného roka). Alternatívu predstavuje využitie inštitútu finančnej kontroly na mieste podľa ustanovenia § 9 zákona č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o finančnej kontrole a audite"). Tiež treba upozorniť, že hlavný kontrolór obce (resp. miestny kontrolór mestskej časti alebo hlavný kontrolór mesta) vždy postupuje pri tejto kontrole podľa zákona o finančnej kontrole a audite a nepoužíva v praxi zákon č. 10/1996 Z.z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov.
Je vhodné dodať, že kontrolný orgán môže podľa zákona o finančnej kontrole a audite začať samotnú kontrolu až v deň výkonu kontrolu a v tento deň ju aj oznámiť povinnej osobe (kontrolovanému subjektu). Vtedy musí povinne oznámiť cieľ kontroly pri začatí kontroly ­ihneď (pozn. autora: neoznámi výkon kontrolnej činnosti a jej zámer vopred, napríklad písomne alebo ­e-mailom, resp. osobne).
Pri kontrole v oblasti pokladničnej agendy sa preveruje najmä:
1.
súlad účtovného a skutočného stavu pokladničnej hotovosti,

Související dokumenty

Súvisiace články

Ako sa vyhýbať chybám v účtovníctve
Ako sa vyhýbať chybám v účtovníctve (II.)
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Povinnosti obcí na konci roka
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Preddavky z verejných prostriedkov v obciach a ROPO
Účtovanie pohybu majetku v ROPO a základná finančná kontrola
Účtovanie sociálneho fondu a základná finančná kontrola
Zúčtovanie dotácií a finančných vzťahov so štátnym rozpočtom
Základná finančná kontrola v príkladoch
Účtovanie odpisovania a základná finančná kontrola v praxi
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Výkon kontrolnej činnosti podľa pravidiel finančnej kontroly
Zverenie majetku do správy a základná finančná kontrola
Obstaranie majetku z prostriedkov štátneho rozpočtu z účtovného hľadisk
Kontrola nakladania s majetkom obcí
Predbežná finančná kontrola a pokladnica
Školy a obeh účtovných dokladov
Kontrola hospodárenia s majetkom územnej samosprávy (II.)

Súvisiace otázky a odpovede

Spotrebná daň z uhlia
Nadobudnutie benzinu v SR z EU
Spotrebná daň z piva - účtovanie
Platba kartou - preplatok
Elektronická registračná pokladnica
Účtovanie neuplatnenej DPH
Vyradenie účtovných dokladov, skartácia.
Povinnosť vystaviť faktúru
Nadobudnutie pozemku do vlastníctva obce od SPF.
Zaokrúhľovanie platieb v hotovosti a účtovníctvo ROPO
Účtovanie vratných obalov
Kód zdroja
Účtovanie kontokorentného úveru
Vratky nevyčerpaných FP v danom roku
Ďalší peňažný vklad nezvyšujúci základné imanie
Vodovod a kanalizácia - refakturacia
Darovanie prebytočného hnuteľného majetku štátu /tabletový počítač/ obci
Zmluva o užívaní priestorov
Obstaranie dochádzkového systému rozpočtovou organizáciou
Poskytnutie návratnej finančnej pôžičky OZ

Súvisiace predpisy

431/2002 Z.z. o účtovníctve
357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov
311/2001 Z.z. Zákonník práce
523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov