Príspevok sa svojím obsahom venuje dvom zákonným požiadavkám, a to správnemu spôsobu účtovania v prostredí organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti obce (príspevkové a rozpočtové organizácie) a zároveň výkonu základnej finančnej kontroly. Obe zákonné požiadavky sa vzájomné prekrývajú, a to v čase účtovania, kedy sa zodpovednými zamestnancami overujú účtovné prípady aj základnou finančnou kontrolou.
Účtovný prípad v postavení finančnej operácie
Z hľadiska zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“) sa pohyby majetku (nárast, presun, vyradenie majetku a pod.) definujú ako finančné operácie. Tieto skutočnosti sú zároveň účtovnými prípadmi. Zákon o finančnej kontrole ich zaraďuje do oblasti iných úkonov majetkovej povahy.
Finančná kontrola sa vykonáva ako základná finančná kontrola, administratívna finančná kontrola a môže sa na základe poverenia vydaného štatutárnym orgánom verejnej správy alebo ním povereným vedúcim zamestnancom vykonávať aj ako finančná kontrola na mieste.
Akým spôsobom sa vykonáva finančná kontrola pri iných úkonoch majetkovej povahy?
K predmetnej otázke uvádzam, že od augusta 2015 je v účinnosti metodické usmernenie sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií SR č. MF/010871/2016-1411k finančnej kontrole vykonávanej podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „metodické usmernenie MF SR“), ktoré objasňuje výkon základnej finančnej kontroly tak, že:
- finančnú operáciu overuje vždy zodpovedný zamestnanec a vedúci zamestnanec či štatutár, a to v rámci každého z relevantných kritérií súladu v zmysle ust. § 6 ods. 4 zákona o finančnej kontrole a
- nie je potrebné definovať priamo súlad kritéria (napr. súlad so zmluvou č. xxx/2016 alebo súlad so zákonom č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a pod.).
Metodické usmernenie (Pozn. autora: od augusta 2016 je záväznou normou pre všetky subjekty verejnej správy vykonávajúce povinne základnú finančnú kontrolu) stanovilo, že každá finančná operácia/jej časť sa má overovať prostredníctvom dodržania zásady „kontroly štyroch očí“ aj s uvedením súhlasu s vykonaním finančnej operácie alebo pokračovaním v nej, či vymáhaním poskytnutého plnenia.
V praxi to znamená, že v procese zaradenia majetku sa overí zamestnancom zodpovedným za majetok a vedúcim zamestnancom/štatutárom súlad so zmluvou či osobitným predpisom alebo interným predpisom (Zásadami hospodárenia, Obehom účtovných dokladov), pričom za každé kritérium sa majú uvedené osoby vyjadriť.
* *