10/1996 Z.z.
ZÁKON
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
zo 14. decembra 1995
o kontrole v štátnej správe
Zmena: 502/2001 Z.z.
Zmena: 461/2002 Z.z.
Zmena: 164/2008 Z.z.
Zmena: 275/2009 Z.z.
Zmena: 373/2019 Z.z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ORGÁNY KONTROLY V ŠTÁTNEJ SPRÁVE
§ 1
Základné ustanovenie
(1) Kontrolu plnenia úloh štátnej správy a úloh súvisiacich s výkonom štátnej
správy vykonávajú
a) Úrad vlády Slovenskej republiky (ďalej len "úrad vlády"),
b) iné orgány štátnej správy podľa § 6.
(2) Orgány uvedené v odseku l sú orgány kontroly podľa tohto zákona. Orgány
kontroly vykonávajú vonkajšiu kontrolu v rozsahu svojej pôsobnosti vymedzenej osobitnými
predpismi 1) a vnútornú kontrolu ako súčasť plnenia svojich úloh v príslušnom odvetví
štátnej správy.
Úrad vlády
§ 2
(1) Úrad vlády vykonáva kontrolu
a) plnenia úloh súvisiacich s výkonom štátnej správy a ďalších úloh u
subjektov podľa § 3 písm. a), b) a d),
b) plnenia úloh z uznesení vlády,
c) efektívnosti štátnej správy,
d) vybavovania petícií 2) a sťažností. 3)
(2) Úrad vlády na základe rozhodnutia vlády Slovenskej republiky alebo
predsedu vlády Slovenskej republiky vykonáva podľa tohto zákona kontrolu využívania
a efektívnosti prostriedkov štátneho rozpočtu.
(3) Úrad vlády v rozsahu svojej pôsobnosti vymedzenej osobitnými predpismi3a)
vykonáva podľa tohto zákona kontrolu na účely ochrany finančných záujmov Európskej
únie vrátane kontroly procesu poskytovania a využívania finančných prostriedkov Európskej
únie.
(4) Úrad vlády plní úlohy súvisiace s ochranou finančných záujmov Európskej
únie a spolupracuje s Európskym úradom pre boj proti podvodom. 1a) Pri plnení týchto
úloh spolupracuje s orgánmi štátnej správy, ako aj s osobami, ktorým boli poskytnuté
verejné prostriedky vrátane prostriedkov Európskej únie. Tieto subjekty sú úradu
vlády povinné poskytovať súčinnosť.
(5) V rámci kontroly plnenia úloh podľa odseku 1 písm. a) úrad vlády nie
je oprávnený meniť alebo zrušiť rozhodnutia orgánov uvedených v § 3 a 6, ako aj rozhodnutia
súdov, orgánov činných v trestnom konaní a prokuratúry.
(6) Úrad vlády je pri plnení úloh podľa odseku 4 oprávnený písomne požiadať
príslušný útvar Policajného zboru o poskytnutie ochrany zamestnancom úradu vlády
alebo zamestnancom orgánov Európskej únie a nimi povereným osobám pri kontrolách
alebo inšpekciách na mieste vykonávaných podľa osobitných predpisov,3b) ak existuje
dôvodná obava, že môže dôjsť k ohrozeniu ich života alebo zdravia; písomná forma
žiadosti nie je potrebná, ak vec neznesie odklad.
(7) Pri spolupráci s Európskym úradom pre boj proti podvodom podľa odseku
4 je úrad vlády oprávnený vyžiadať si od Policajného zboru, orgánov činných v trestnom
konaní a súdov informácie z trestného konania a tie použiť na tento účel. Tým nie
sú dotknuté ustanovenia osobitných predpisov.3c) Orgány činné v trestnom konaní a
súdy sú oprávnené neposkytnúť tie informácie, ktorých poskytnutím by mohol byť zmarený
účel trestného konania.
§ 2a
(1) Efektívnosť štátnej správy predstavuje plnenie úloh súvisiacich s výkonom
štátnej správy na požadovanej úrovni, rozsahu a kvalite, vo vzťahu k disponibilným
zdrojom prostriedkov štátneho rozpočtu vyčleneným na plnenie týchto úloh, k materiálnym
zdrojom a ľudským zdrojom, pričom minimalizácia zdrojov nie je na úkor kvality plnenia
úloh.
(2) Na účely ochrany finančných záujmov Európskej únie sa pod efektívnosťou
štátnej správy rozumie aj efektívnosť poskytovania a využívania prostriedkov verejnej
správy a prostriedkov Európskej únie.
(3) Kontrola efektívnosti štátnej správy je činnosť, ktorou sa zisťuje
stav a úroveň plnenia úloh súvisiacich s výkonom štátnej správy, stav využívania
disponibilných zdrojov prostriedkov štátneho rozpočtu vyčlenených na plnenie týchto
úloh, materiálnych zdrojov a ľudských zdrojov vrátane kontroly spôsobu riadenia štátnej
správy.
§ 3
Kontrolná pôsobnosť úradu vlády podľa § 2 sa vzťahuje na
a) ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy, im podriadené orgány, ako
aj na iné štátne orgány, ak osobitné predpisy neustanovujú inak; 4) ďalej sa vzťahuje
na právnické osoby založené alebo zriadené ministerstvami alebo ostatnými ústrednými
orgánmi štátnej správy, im podriadenými orgánmi a ďalšími štátnymi orgánmi,
b) orgány miestnej štátnej správy a právnické osoby nimi zriadené,
c) orgány územnej samosprávy pri plnení úloh štátnej správy, 5)
d) štátne účelové fondy, verejnoprávne inštitúcie zriadené zákonom, právnické osoby,
v ktorých majú majetkovú účasť verejnoprávne inštitúcie, právnické osoby s majetkovou
účasťou štátu alebo so zvereným majetkom štátu.
§ 4
(1) Úrad vlády spolupracuje s orgánmi štátnej správy 6) a koordinuje kontrolnú
činnosť podľa tohto zákona. Na účely tohto zákona spolupracuje aj s ďalšími orgánmi
štátnej správy (§ 6) a právnickými osobami a fyzickými osobami.
(2) Úrad vlády usmerňuje činnosť orgánov miestnej štátnej správy 7) vykonávajúcich
kontrolnú činnosť podľa tohto zákona. Na požiadanie orgánov územnej samosprávy im
úrad vlády poskytuje odbornú pomoc v oblasti kontroly. 8)
(3) Úrad vlády organizuje a zabezpečuje výmenu a využitie skúseností a
poznatkov z kontroly v štátnej správe.
Iné orgány štátnej správy
§ 6
(1) Iné orgány štátnej správy podľa tohto zákona sú
a) ministerstvá a
ostatné ústredné orgány štátnej správy,
b) orgány miestnej štátnej správy,
c) ďalšie orgány štátnej správy, ak to ustanovuje osobitný predpis. 9)
(2) Iné orgány štátnej správy vykonávajú kontrolu v rozsahu svojej pôsobnosti
v kontrolovaných subjektoch podľa osobitných predpisov. 9)
(3) Pôsobnosť orgánov kontroly upravená osobitnými predpismi 10) nie je
týmto zákonom dotknutá.
§ 7
(1) Orgány kontroly sú povinné vytvoriť v rámci svojej pôsobnosti organizačné
a personálne podmienky na vykonávanie vnútornej kontroly. Orgán kontroly upraví systém
vnútornej kontroly interným predpisom. Pri výkone vnútornej kontroly sa postupuje
primerane podľa základných pravidiel kontrolnej činnosti.
(2) Vnútorná kontrola podľa tohto zákona je kontrola plnenia úloh štátnej
správy vykonávaná útvarmi kontroly a ostatnými odbornými útvarmi orgánu štátnej správy,
právnickej osoby zriadenej orgánom štátnej správy a právnickej osoby založenej orgánom
štátnej správy, alebo zamestnancom určeným vedúcim orgánu kontroly. Vnútorná kontrola
je aj kontrola plnenia úloh štátnej správy zverených zákonom orgánom územnej samosprávy,
vykonávaná odborným útvarom príslušného orgánu štátnej správy.
(3) Orgány kontroly v rámci vnútornej kontroly a v rozsahu svojej pôsobnosti
kontrolujú najmä
a) plnenie úloh štátnej správy,
b) efektívnosť štátnej správy (§ 2a),
c) vybavovanie petícií a vybavovanie sťažností,
d) dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov a interných predpisov,
e) plnenie opatrení na nápravu zistených nedostatkov.
DRUHÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ PRAVIDLÁ KONTROLNEJ ČINNOSTI
§ 8
Orgány kontroly pri vykonávaní kontroly postupujú podľa základných pravidiel
kontrolnej činnosti.
§ 9
(1) Kontrolnou činnosťou sa zisťuje
a) stav kontrolovaných skutočností
a ich súlad so všeobecne záväznými právnymi predpismi, internými predpismi a s uzneseniami
vlády Slovenskej republiky,
b) príčiny a škodlivé následky nedostatkov zistených kontrolou,
c) úroveň efektívnosti plnenia úloh štátnej správy a spôsob riadenia štátnej správy,
d) splnenie opatrení prijatých na odstránenie zistených nedostatkov a ich účinnosť.
(2) Orgány kontroly v rozsahu svojej pôsobnosti zameriavajú kontrolnú činnosť
na vecnú a formálnu správnosť, na účelnosť a efektívnosť plnenia úloh.
(3) Kontrolu vykonávajú aspoň dvaja zamestnanci orgánu kontroly (ďalej len
"pracovníci kontroly") na základe písomného poverenia vedúceho orgánu kontroly alebo
ním splnomocneného zástupcu (ďalej len "vedúci orgánu kontroly"), ak osobitný predpis
neustanovuje inak. 11)
(4) Písomné poverenie na vykonanie kontroly obsahuje najmä
a) označenie orgánu kontroly,
b) označenie kontrolovaného subjektu,
c) mená a priezviská pracovníkov kontroly poverených vykonaním kontroly,
d) predmet kontroly,
e) kontrolované obdobie,
f) dátum začatia kontroly,
g) podpis vedúceho orgánu kontroly.
(5) Ak počas výkonu kontroly nastanú skutočnosti, v dôsledku ktorých je potrebné
zmeniť alebo doplniť písomné poverenie na vykonanie kontroly, vypracuje sa k písomnému
povereniu na vykonanie kontroly dodatok, ktorý podpisuje vedúci orgánu kontroly.
Dodatok k písomnému povereniu na vykonanie kontroly tvorí neoddeliteľnú súčasť písomného
poverenia na vykonanie kontroly.
(6) Pri výkone kontroly sú pracovníci kontroly a prizvané osoby (§ 15) povinní
postupovať tak, aby neboli dotknuté práva a právom chránené záujmy kontrolovaných
subjektov.
§ 10
Predpojatosť v kontrolnej činnosti
(1) Pracovníci kontroly a prizvané osoby, ktorí vedia o skutočnostiach zakladajúcich
pochybnosti o ich nepredpojatosti, sú povinní tieto skutočnosti bez zbytočného odkladu,
písomne oznámiť vedúcemu orgánu kontroly.
(2) Ak majú zamestnanci kontrolovaných subjektov pochybnosti o nepredpojatosti
pracovníkov kontroly alebo prizvaných osôb so zreteľom na ich vzťah k predmetu kontroly,
ku kontrolovaným subjektom alebo k ich zamestnancom, môže vedúci kontrolovaného subjektu
alebo ním splnomocnený zástupca (ďalej len "vedúci kontrolovaného subjektu") proti
ich účasti na kontrole podať písomné námietky vedúcemu orgánu kontroly s uvedením
dôvodu. Podanie námietok nemá odkladný účinok.
(3) Pracovníci kontroly a prizvané osoby, ktorí oznámili vedúcemu orgánu
kontroly pochybnosti o svojej nepredpojatosti alebo proti ktorým podal vedúci kontrolovaného
subjektu námietky zakladajúce pochybnosti o ich nepredpojatosti, sú oprávnení vykonať
pri kontrole len také úkony, ktoré nedovoľujú odklad.
(4) Vedúci orgánu kontroly je povinný rozhodnúť o oznámených skutočnostiach
alebo o námietkach najneskôr do piatich pracovných dní od ich uplatnenia a písomne
oboznámiť s rozhodnutím toho, kto námietku uplatnil. Na rozhodovanie o nepredpojatosti
sa nevzťahujú všeobecné právne predpisy o správnom konaní. 13)
§ 11
Oprávnenia a povinnosti pracovníkov kontroly
(1) Pracovníci kontroly sú v súvislosti s výkonom kontroly oprávnení v
nevyhnutnom rozsahu
a) vstupovať do objektov, zariadení a prevádzok, na pozemky a do iných
priestorov kontrolovaných subjektov, ak bezprostredne súvisia s predmetom kontroly;
nedotknuteľnosť obydlia nesmie byť dotknutá výkonom tohto oprávnenia, 14)
b) vyžadovať od kontrolovaného subjektu a jeho zamestnancov, aby im v určenej
lehote poskytovali doklady, 15) iné písomnosti, vyjadrenia a informácie (vrátane
technických nosičov údajov) potrebné na výkon kontroly, originály dokladov; pri vyžiadaní
dokladov a informácií obsahujúcich utajované skutočnosti alebo osobné údaje je potrebné
dodržať postup ustanovený osobitnými predpismi, 16)
c) na účely dokumentácie k protokolu o výsledku kontroly vyhotovovať fotokópie
odobratých materiálov,
d) v odôvodnených prípadoch odoberať a aj mimo priestorov kontrolovaného
subjektu na zabezpečenie dôkazov premiestňovať originály dokladov, ktorých vydanie
nie je všeobecne záväzným právnym predpisom zakázané, písomné dokumenty a iné materiály
a vykonať ďalšie nevyhnutné úkony súvisiace s kontrolou,
e) vyžadovať súčinnosť kontrolovaného subjektu, jeho zamestnancov, ako
aj ďalších štátnych orgánov potrebnú na vykonanie kontroly. Od právnických osôb a
od fyzických osôb možno vyžadovať súčinnosť v nevyhnutnom rozsahu a s ich súhlasom;
v súvislosti so zisťovaním správnosti postupov pri poskytovaní a využití prostriedkov
Európskej únie vrátane prostriedkov štátneho rozpočtu poskytnutých na plnenie týchto
úloh sú tieto osoby povinné poskytnúť požadovanú súčinnosť. Súčinnosť nemožno vyžadovať,
ak by tým bol ohrozený život alebo zdravie osôb alebo ak by bola porušená zákonom
ustanovená povinnosť mlčanlivosti, pričom kontrolovaný subjekt nebol zbavený oprávneným
orgánom povinnosti mlčanlivosti,
f) vyžadovať od kontrolovaného subjektu prepracovanie prijatých a predložených
opatrení na odstránenie zistených nedostatkov a príčin ich vzniku, ak odôvodnene
predpokladajú, že prijaté opatrenia sú vzhľadom na závažnosť zistených nedostatkov
nedostatočné, neúčinné alebo neodstraňujú všetky kontrolou zistené nedostatky, a
predloženie prepracovaných opatrení v nimi určenej lehote,
g) vyžadovať od kontrolovaného subjektu vykonanie kontroly podľa osobitného
predpisu16a) a prizvať pracovníkov kontroly na jej výkon, ak ide o kontrolu podľa
§ 2 ods. 3.
(2) Pracovníci kontroly sú v súvislosti s výkonom kontroly povinní
a) vopred oznámiť kontrolovanému subjektu predmet, účel, dátum začatia
kontroly a predpokladanú dobu trvania kontroly a preukázať sa písomným poverením
na vykonanie kontroly spolu s dokladom totožnosti alebo služobným preukazom zamestnanca,
ak osobitný predpis neustanovuje inak;9) ak by oznámenie pred začatím kontroly mohlo
viesť k zmareniu účelu kontroly, treba tak urobiť najneskôr pri začatí kontroly,
b) vydať kontrolovanému subjektu potvrdenie o odňatí originálov dokladov,
písomných dokumentov a iných materiálov a zabezpečiť ich riadnu ochranu pred stratou,
zničením, poškodením a zneužitím; ak odobraté materiály nie sú potrebné na ďalší
výkon kontroly alebo na iné konanie podľa osobitných predpisov, 17) sú povinní vrátiť
ich tomu, komu boli odňaté,
c) oznámiť orgánom činným v trestnom konaní skutočnosti nasvedčujúce tomu,
že mohol byť spáchaný trestný čin, a ďalším orgánom oznámiť skutočnosti podľa osobitných
predpisov; 18) na tieto účely sú pracovníci kontroly oprávnení vykonať opatrenia
na zabezpečenie dôkazných materiálov pred ich stratou alebo znehodnotením,
d) oboznámiť vedúceho kontrolovaného subjektu s protokolom o výsledku kontroly
(§ 13) pred jeho prerokovaním a v primeranej lehote určenej pracovníkmi kontroly
vyžiadať od neho písomné vyjadrenia ku všetkým kontrolným zisteniam; písomné vyjadrenia
predložené v určenej lehote, ktorými vedúci kontrolovaného subjektu spochybňuje kontrolné
zistenia, sú námietky; k vyjadreniam predloženým po určenej lehote sa neprihliada,
e) preveriť opodstatnenosť námietok ku kontrolným zisteniam, opodstatnené
námietky zohľadniť v dodatku k protokolu a oboznámiť s ním vedúceho kontrolovaného
subjektu,
f) neopodstatnenosť námietok písomne zdôvodniť vedúcemu kontrolovaného
subjektu najneskôr do termínu prerokovania protokolu,
g) prerokovať protokol o výsledku kontroly vrátane jeho súčastí, priebežného
protokolu, čiastkového protokolu a dodatku k protokolu s vedúcim kontrolovaného subjektu;
pred prerokovaním protokolu upozorniť vedúceho kontrolovaného subjektu na dôsledky
porušenia právnej povinnosti podľa § 12 ods. 4,
h) v zápisnici o prerokovaní protokolu uložiť vedúcemu kontrolovaného subjektu,
aby v určenej lehote po skončení kontroly predložil orgánu kontroly opatrenia prijaté
na odstránenie zistených nedostatkov, príčin ich vzniku, určil zamestnancov zodpovedných
za kontrolou zistené nedostatky a v určenej lehote predložil orgánu kontroly písomnú
správu o splnení prijatých opatrení a uplatnení právnej zodpovednosti,
i) v odôvodnených prípadoch informovať o výsledkoch kontroly príslušný
nadriadený orgán,
j) odovzdať vedúcemu kontrolovaného subjektu protokol o výsledku kontroly,
priebežný protokol, čiastkový protokol, dodatok k protokolu a zápisnicu o prerokovaní
protokolu alebo záznam o kontrole,
k) zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedeli pri
výkone kontroly, ak ich od tejto povinnosti písomne neoslobodí ten, v záujme koho
túto povinnosť majú, alebo vo verejnom záujme vedúci orgánu kontroly; tým nie je
dotknutá povinnosť zachovávať mlčanlivosť o utajovaných skutočnostiach a osobných
údajoch. 16)
(3) Oprávnenia podľa odseku 1 písm. a) až d) a povinnosti podľa odseku 2
písm. b), d), e), g) a k) sa vzťahujú aj na prizvané osoby. Na pracovníkov kontroly
pri výkone vnútornej kontroly sa povinnosti podľa odseku 2 vzťahujú v rozsahu upravenom
interným predpisom.
§ 12
Oprávnenie a povinnosti kontrolovaného subjektu
(1) Vedúci kontrolovaného subjektu je oprávnený počas výkonu kontroly písomne
sa vyjadrovať ku kontrolným zisteniam. V čase oboznámenia sa s protokolom, do termínu
určeného pracovníkmi kontroly, je oprávnený podať ku kontrolným zisteniam námietky.
(2) Vedúci kontrolovaného subjektu je povinný orgánu kontroly poskytnúť požadovanú
súčinnosť zodpovedajúcu oprávneniam pracovníkov kontroly podľa § 11 ods. 1.
(3) Vedúci kontrolovaného subjektu je povinný
a) oboznámiť pracovníkov kontroly a prizvané osoby s osobitnými bezpečnostnými
predpismi, ktoré sa vzťahujú na priestory kontrolovaného subjektu, najneskôr v deň
začatia kontroly,
b) predložiť pracovníkom kontroly na základe ich požiadania výsledky kontrol
vykonaných inými orgánmi, ktoré majú vzťah k predmetu kontroly,
c) vydať pracovníkom kontroly potvrdenie o prevzatí vrátených dokladov
a o ich úplnosti,
d) vytvárať vhodné materiálne a technické podmienky na vykonanie kontroly,
e) na požiadanie vykonať kontrolu podľa osobitného predpisu16a) a prizvať
pracovníkov kontroly na jej výkon, ak ide o kontrolu podľa § 2 ods. 3.
(4) Vedúci kontrolovaného subjektu je povinný na požiadanie pracovníkov kontroly
dostaviť sa na prerokovanie protokolu.
(5) Vedúci kontrolovaného subjektu je v určenej lehote povinný na základe
výsledku kontroly
a) prijať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a príčin
ich vzniku a predložiť ich orgánu kontroly,
b) prepracovať a predložiť orgánu kontroly opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov
a príčin ich vzniku, ak orgán kontroly vyžaduje podľa § 11 ods. 1 písm. f) ich prepracovanie
a predloženie,
c) predložiť orgánu kontroly písomnú správu o splnení opatrení prijatých na odstránenie
zistených nedostatkov a o vyvodení dôsledkov voči zamestnancom zodpovedným za tieto
nedostatky.
§ 13
Výsledné materiály z vykonanej kontroly
(1) O výsledku vykonanej kontroly, ktorou boli zistené nedostatky, vypracujú
pracovníci kontroly protokol, ktorý obsahuje najmä
a) označenie orgánu kontroly, ktorý kontrolu vykonal,
b) označenie kontrolovaného subjektu,
c) meno, priezvisko a titul pracovníkov kontroly, ktorí kontrolu vykonali,
d) miesto a termín vykonania kontroly,
e) predmet kontroly,
f) kontrolované obdobie,
g) preukázané kontrolné zistenia,
h) zoznam príloh protokolu,
i) dátum vypracovania protokolu,
j) dátum oboznámenia vedúceho kontrolovaného subjektu s protokolom,
k) vlastnoručné podpisy pracovníkov kontroly,
l) podpis vedúceho kontrolovaného subjektu, ktorý bol s protokolom oboznámený,
m) prílohy k protokolu,
n) zrušené od 1.1.2020.
(2) Pri kontrole, ktorej predmet je osobitý alebo náročný a vyžaduje
a) zaznamenať stav predmetu kontroly priamo na mieste v určenom čase, vypracujú
pracovníci kontroly za účasti zamestnancov, ktorí sú za príslušný úsek zodpovední,
alebo ďalších zamestnancov, priebežný protokol; priebežný protokol obsahuje opis
dôležitých skutočností a zistení o skutkovom stave predmetu kontroly počas výkonu
kontroly alebo o priebehu výkonu kontroly, ktoré nemožno doložiť písomnými dokladmi
ani inými písomnosťami a ktoré majú význam pre vykonávanú kontrolu, vrátane vlastnoručných
podpisov prítomných zamestnancov, ktorí sú za príslušný úsek zodpovední, alebo aj
ďalších prítomných zamestnancov,
b) zaznamenať stav časti predmetu kontroly z dôvodu potreby osobitného
postupu pri kontrole alebo osobitného spôsobu riešenia zistených nedostatkov, vypracujú
pracovníci kontroly čiastkový protokol.
(3) Pri vypracovaní priebežného protokolu a čiastkového protokolu sa postupuje
primerane podľa odseku 1.
(4) Ak sú proti kontrolným zisteniam podané opodstatnené námietky podľa §
11 ods. 2 písm. e), pracovníci kontroly vypracujú dodatok k protokolu, ktorý je jeho
súčasťou. Pri jeho vypracovaní sa postupuje primerane podľa odseku 1.
(5) Vyjadrenia vedúceho kontrolovaného subjektu ku kontrolným zisteniam a
ďalšie písomnosti a materiály potvrdzujúce kontrolné zistenia, písomné potvrdenie
kontrolovaného subjektu o vrátení dokladov a písomností, priebežný protokol, čiastkový
protokol a dodatok k protokolu sú súčasťou protokolu o výsledku kontroly.
(6) O prerokovaní protokolu vypracujú pracovníci kontroly zápisnicu, ktorá
musí obsahovať dátum oboznámenia vedúceho kontrolovaného subjektu s protokolom, dátum
prerokovania protokolu, mená prítomných na prerokovaní a ich vlastnoručné podpisy.
Zápisnica o prerokovaní protokolu sa prikladá k protokolu o výsledku kontroly. V
zápisnici sa uloží povinnosť vedúcemu kontrolovaného subjektu v určenej lehote
a)
prijať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a ich príčin a predložiť ich
orgánu kontroly,
b) určiť zamestnancov zodpovedných za zistené nedostatky,
c) predložiť orgánu kontroly písomnú správu o splnení opatrení prijatých na odstránenie
zistených nedostatkov a o vyvodení dôsledkov voči zamestnancom zodpovedným za tieto
nedostatky,
d) uplatniť zodpovednosť za zistené nedostatky voči zamestnancom zodpovedným za tieto
nedostatky.
(7) Ak sa kontrolou nezistí porušenie všeobecne záväzných právnych predpisov
alebo interných predpisov, vypracuje sa záznam o kontrole. Pri jeho vypracovaní sa
postupuje primerane podľa odseku 1.
(8) Kontrola je skončená prerokovaním protokolu. Protokol sa považuje za
prerokovaný aj vtedy, ak sa vedúci kontrolovaného subjektu bezdôvodne nedostaví na
prerokovanie protokolu alebo odmietne podpísať zápisnicu o prerokovaní protokolu.
Tieto skutočnosti pracovníci kontroly uvedú v zápisnici o prerokovaní protokolu.
Kontrola, z ktorej sa vypracúva záznam, je skončená jeho podpísaním pracovníkmi kontroly
a doručením vedúcemu kontrolovaného subjektu.
TRETIA ČASŤ
SPOLOČNÉ A PRECHODNÉ USTANOVENIA
§ 14
Súčinnosť
(1) Orgány kontroly pri plnení povinností podľa tohto zákona vzájomne spolupracujú
vrátane vykonávania spoločných kontrolných úloh a poskytujú si informácie súvisiace
s kontrolnou činnosťou.
(2) Orgány kontroly sú povinné upozorňovať príslušné orgány na nedostatky
zistené kontrolou, ktorých riešenie patrí do pôsobnosti týchto orgánov, najmä na
porušenie všeobecne záväzných právnych predpisov a opatrení vydaných na ich základe.
O plnení prijatých opatrení na odstránenie zistených nedostatkov vrátane uplatnenia
právnej zodpovednosti sú orgány kontroly oprávnené vyžadovať od nich informácie v
určenej lehote.
(3) Orgány štátnej správy, orgány územnej samosprávy, právnické osoby a fyzické
osoby, v ktorých je orgán kontroly oprávnený vykonať kontrolu, sú povinné tomuto
orgánu poskytovať informácie, doklady, vyjadrenia a ďalšie materiály vzťahujúce sa
na plnenie úloh súvisiacich s výkonom štátnej správy a ďalších úloh u subjektov podľa
§ 3 potrebné na zabezpečenie prípravy kontroly a na plnenie povinností podľa tohto
zákona.
§ 15
Nadpis zrušený od 1.6.2008
Ak je to odôvodnené osobitnou povahou kontroly, na jej vykonanie môže orgán
kontroly prizvať zamestnancov iného orgánu štátnej správy, orgánu samosprávy a právnickej
osoby alebo fyzické osoby s ich súhlasom (ďalej len "prizvané osoby"). Účasť týchto
zamestnancov na kontrole je iným úkonom vo všeobecnom záujme. 19)
§ 16
Poriadková pokuta
(1) Kontrolovanému subjektu, ktorý neplní povinnosti podľa tohto zákona a
tým znemožňuje priebeh kontroly, marí výsledok kontroly alebo nápravu zistených nedostatkov,
môže orgán kontroly uložiť poriadkovú pokutu do výšky 650 eur. Pri určovaní výšky
poriadkovej pokuty orgán kontroly prihliada na mieru sťaženia výkonu kontroly alebo
marenia výsledku kontroly.
(2) Poriadkovú pokutu podľa odseku 1 možno uložiť opakovane, avšak najviac
do úhrnnej výšky pokuty 6 500 eur.
(3) Poriadkovú pokutu možno uložiť do dvoch mesiacov odo dňa zistenia porušenia
právnej povinnosti, najneskôr do jedného roka od porušenia právnej povinnosti.
(4) Uloženie poriadkovej pokuty nezbavuje kontrolovaný subjekt povinnosti
postupovať v súlade s týmto zákonom.
(5) Pri ukladaní poriadkovej pokuty orgán kontroly postupuje podľa všeobecného
predpisu o správnom konaní. 13)
(6) Poriadková pokuta je príjmom štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
§ 17
Prechodné ustanovenie
(1) Kontrola začatá pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona sa vykoná podľa
predpisov platných v čase jej začatia.
(2) Začaté konanie o uložení poriadkovej pokuty do nadobudnutia účinnosti
tohto zákona dokončí orgán kontroly podľa doterajšieho predpisu.
§ 18
Zrušovacie ustanovenie
Zrušujú sa:
1. zákon Slovenskej národnej rady č. 418/1991 Zb. o štátnej kontrole,
2. čl. III zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 74/1995 Z.z., ktorým
sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev
a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších
predpisov.
§ 19
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Zákon č. 502/2001 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2002.
Zákon č. 461/2002 Z.z. nadobudol účinnosť 1. septembrom 2002.
Zákon č. 164/2008 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júnom 2008.
Zákon č. 275/2009 Z.z. nadobudol účinnosť 1. septembrom 2009.
Zákon č. 373/2019 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2020.
Michal Kováč v.r.
Ivan Gašparovič v.r.
Vladimír Mečiar v.r.
1) Napríklad zákon č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej
štátnej správy v znení neskorších predpisov, zákon č. 534/2003 Z.z. o organizácii
štátnej správy na úseku cestnej dopravy a pozemných komunikácií a o zmene a doplnení
niektorých zákonov, zákon č. 652/2004 Z.z. o orgánoch štátnej správy v colníctve
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon Slovenskej
národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva,
obvodných pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v
znení neskorších predpisov, zákon č. 319/2002 Z.z. o obrane Slovenskej republiky
v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995
Z.z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam
(katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov, zákon č. 359/2007 Z.z. o prevencii
a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
1a) Nariadenie (ES) Európskeho parlamentu a Rady č. 1073/1999 z 25. mája 1999
o vyšetrovaniach vykonávaných Európskym úradom pre boj proti podvodom (OLAF).
Nariadenie
Rady (EURATOM) č. 1074/1999 z 25. mája 1999 o vyšetrovaniach Európskeho úradu pre
boj proti podvodom (OLAF).
Nariadenie Rady (EURATOM, ES) č. 2185/96 z 11. novembra 1996 o kontrolách a inšpekciách
na mieste, vykonávaných Komisiou za účelom ochrany finančných záujmov Európskych
spoločenstiev pred podvodmi a inými nezrovnalosťami.
Nariadenie Rady (ES, EURATOM) č. 2988/1995 z 18. decembra 1995 o ochrane finančných
záujmov Európskych spoločenstiev.
2) Zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov.
3) Zákon č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov.
3a) Napríklad § 24 ods. 4 zákona č. 575/2001 Z.z. v znení neskorších predpisov,
§ 5 zákona č. 528/2008 Z.z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva
v znení neskorších predpisov, § 5 zákona č. 292/2014 Z.z. o príspevku poskytovanom
z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých
zákonov, § 5 zákona č. 323/2015 Z.z. o finančných nástrojoch financovaných z európskych
štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3b) Napríklad nariadenie (EURATOM, ES) č. 2185/96, nariadenie Európskeho parlamentu
a Rady (EÚ, Euratom) č. 883/2013 z 11. septembra 2013 o vyšetrovaniach vykonávaných
Európskym úradom pre boj proti podvodom (OLAF), ktorým sa zrušuje nariadenie Európskeho
parlamentu a Rady (ES) č. 1073/1999 a nariadenie Rady (Euratom) č. 1074/1999 (Ú.v.
EÚ L 248, 18.9.2013) v platnom znení.
3c) Napríklad zákon č. 215/2004 Z.z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
4) Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z.z. o Najvyššom
kontrolnom úrade Slovenskej republiky.
5) Napríklad zákon č. 416/2001 Z.z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej
správy na obce a na vyššie územné celky v znení neskorších predpisov, § 117 zákona
č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení
neskorších predpisov.
6) Napríklad zákon č. 575/2001 Z.z., zákon č. 515/2003 Z.z. o krajských úradoch a
obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
7) Zákon č. 515/2003 Z.z. v znení neskorších predpisov.
8) Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Z.z. o obecnom zriadení v znení neskorších
predpisov.
Zákon č. 302/2001 Z.z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych
krajoch) v znení neskorších predpisov.
8a) Čl. 8 ústavného zákona č. 227/2002 Z.z. o bezpečnosti štátu v čase vojny,
vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu.
9) Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z.z. v znení neskorších
predpisov, zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v
znení neskorších predpisov, zákon č. 128/2002 Z.z. o štátnej kontrole vnútorného
trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov, zákon č. 534/2003 Z.z., zákon č. 478/2002 Z.z. o ochrane ovzdušia
a ktorým sa dopĺňa zákon č. 401/1998 Z.z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia
v znení neskorších predpisov (zákon o ovzduší), zákon Národnej rady Slovenskej republiky
č. 42/1994 Z.z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov, zákon
č. 364/2004 Z.z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb.
o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov,
zákon č. 245/2003 Z.z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného
prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
10) Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z.z. o Najvyššom
kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, zákon č. 502/2001
Z.z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
11) Napríklad § 31 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 132/1994 Z.z.,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský
zákon) v znení neskorších predpisov.
13) Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších
predpisov.
14) Čl. 21 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky.
15) Napríklad zákon č. 563/1991 Zb. o účtovníctve.
16) Zákon č. 215/2007 Z.z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 428/2002 Z.z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov.
16a) Zákon č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
17) Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a
poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov.
18) Napríklad zákon č. 301/2005 Z.z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov,
zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších
predpisov.
19) § 137 zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov.