Výkon kontrolnej činnosti podľa pravidiel finančnej kontroly

Vydáno: 13 minút čítania

Príspevok sa venuje častým otázkam hlavných kontrolórov obcí a miest v súvislosti s plnením si základných povinností (výkon kontrolnej činnosti podľa pravidiel finančnej kontroly v súlade so zákonom č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov – ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“). Príspevok je rozdelený do jednotlivých oblastí, ktoré sú často sporné, alebo sú predmetom diskusií hlavných kontrolórov a povinných osôb pri výkone kontroly alebo po jej skončení.

Následná finančná kontrola

V praxi sa stále vyskytuje pojem následná finančná kontrola, ktorá nie je v súčasnosti zákonom o finančnej kontrole a audite definovaná a rovnako ani zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) pri kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra obce nestanovuje pojem následná finančná kontrola. Je vhodné upozorniť na to, že následná finančná kontrola sa nesprávne zamieňa za kontrolu splnenia opatrení zistených predošlou kontrolou. Hlavný kontrolór obce teda nevykonáva následnú finančnú kontrolu, ale kontrolu podľa zákonného rámca podľa zákona o obecnom zriadení, čo sa v podmienkach obcí a zriadených či založených organizáciách (i osobách, ktorým boli poskytnuté verejné prostriedky, alebo ktoré nakladajú s obecným majetkom) myslí kontrolná činnosť hlavného kontrolóra obce.

Prerokovanie správ o kontrole

Prerokovanie správ o kontrole (ak boli zistené nedostatky pri výkone kontrolnej činnosti) bolo zákonom o finančnej kontrole a audite od roku 2016 vypustené, pričom:

  1. prerokovanie správy o kontrole nebolo iným inštitútom nahradené a
  2. prerokovanie správy o kontrole sa vzťahuje výlučne na audity (vnútorné a vládne).

Prerokovanie správy o kontrole stratilo od roku 2016 svoju opodstatnenosť, pričom povinnej osobe (kontrolovanému subjektu) zasiela hlavný kontrolór obce (ako oprávnená osoba) návrh správy s návrhom opatrení alebo odporúčaní. V takom prípade je právom povinnej osoby sa vyjadriť k zisteným či odporúčaným skutočnostiam a rovnako k lehotám s

Související dokumenty

Súvisiace články

Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Základná finančná kontrola v príkladoch
Stravovanie zamestnancov školy nielen z pohľadu účtovníctva
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Predbežná finančná kontrola a pokladnica
Účtovanie stravného
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Osobitosti rozpočtového hospodárenia a účtovania v školách a školských zariadeniach
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Účtovanie pohybu majetku v ROPO a základná finančná kontrola
Zodpovednosť zamestnancov za výkon finančnej kontroly
Kontrolná právomoc obce vo vzťahu k školám a školským zariadeniam
Odmena hlavného kontrolóra
Úryvok z publikácie Hlavný kontrolór. Otázky a odpovede.
Vybrané otázky pracovnoprávnych vzťahov hlavného kontrolóra obce
Účtovanie školského stravovania
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (5. časť)
Osobitosti sociálneho fondu na školách
Refundácia mzdových nákladov

Súvisiace otázky a odpovede

Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Poskytnuté raňajky v rámci ubytovacích služieb v zahraničí
Použitie vlastného motorového vozidla SZČO
Spotrebná daň z uhlia
Očkovanie zamestnancov na zahraničnej pracovnej ceste
PHL v jednoduchom účtovníctve
Cestovné výdavky firmy (s. r. o.) za živnostníka
Cesta z práce domov ako náklad?
Doplnenie k otázke č. 4443
Starosta obce - dovolenka
Hlavný kontrolór a jeho právne istoty
Práva a nároky starostu obce
Úväzok hlavného kontrolóra
Hlavný kontrolór obce
Ochrana osobných údajov
Nárok na odchodné hlavného kontrolóra obce
Súbeh činností poslanca
Pracovný pomer hlavného kontrolóra
Forma zamestnania matrikárky
Odmena hlavného kontrolóra