Zverenie majetku do správy a základná finančná kontrola

Vydáno: 14 minút čítania

Majetok obce podľa § 8 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) tvoria veci vo vlastníctve obce a majetkové práva obce. Podľa § 1 ods. 2 zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len „zákon o majetku obcí“) majetok obce tvoria nehnuteľné a hnuteľné veci vrátane finančných prostriedkov, ako aj pohľadávky a iné majetkové práva, ktoré sú vo vlastníctve obce podľa zákona o majetku obcí, alebo ktoré nadobudne obec do vlastníctva prechodom z majetku Slovenskej republiky na základe tohto zákona, alebo osobitného predpisu, alebo vlastnou činnosťou.

Obec môže so svojím majetkom hospodáriť sama alebo prostredníctvom svojej zriadenej rozpočtovej a príspevkovej organizácie (ROPO), a to spôsobom, že časť svojho majetku jej môže zveriť do správy. ROPO sa tak stávajú správcom majetku obce.

Správa majetku obce je súhrn oprávnení a povinností ROPO k tej časti majetku, ktorú im obec zverila do správy, alebo ktorú ROPO nadobudli vlastnou činnosťou.

ROPO ako správca majetku sú oprávnené a povinné majetok obce držať, užívať na plnenie úloh v rámci predmetu činnosti alebo v súvislosti s ním, brať z neho úžitky a nakladať s ním v súlade s týmto zákonom a so zásadami hospodárenia s majetkom obce.

ROPO ako správca majetku nemôže nadobudnúť majetok do svojho vlastníctva. Majetok, ktorý ROPO ako správca majetku nadobúda, je vlastníctvom obce. ROPO ako správca majetku vykonáva právne úkony pri správe majetku obce v mene obce. Všetky právne úkony spojené s nakladaním s majetkom obce musia mať písomnú formu, inak sú neplatné.

Správa majetku obce vzniká:
      a) zverením majetku obce do správy ROPO ako správca majetku,
      b) prevodom správy majetku obce,
      c) nadobudnutím majetku do vlastníctva obce vlastnou činnosťou ROPO ako správca majetku.

Obce a ROPO vedú účtovníctvo podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a na základe opatrenia MF SR č. 16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania“).

Podľa § 25 ods. 2 Postupov účtovania v účtovnej triede 0 – Dlhodobý majetok sa účtuje aj o dlhodobom majetku, ku ktorému má účtovná jednotka vlastnícke právo alebo právo správy (majetku obce). Z uvedeného vyplýva, že ROPO ako správcovia majetku obce o tomto majetku účtujú a rovnako tento majetok odpisujú.

Účtovanie zverenia majetku obce do správy ROPO

Majetok obce zverený do správy určí obec pri zriadení ROPO v jej zriaďovacej listine. Obec môže za podmienok určených v „Zásadách hospodárenia s majetkom obce“ ROPO ako správcovi majetku zveriť do správy ďalší majetok obce alebo odňať správu majetku obce.

Zverenie majetku obce do správy je právny úkon, ktorý musí byť vykonaný písomne a orgánom, oprávneným konať za obec, t. j. orgánmi obce podľa kompetencie určenej v „Zásadách hospodárenia s majetkom obce“.

Zverenie majetku obce do správy ROPO predstavuje rozhodnutie oprávneného orgánu:
     • pri zriadení ROPO – v zriaďovacej listine,
     • pri ďalšom zverení majetku do správy – v písomnom rozhodnutí starostu alebo uznesením zastupiteľstva.

Zverenie majetku obce do správy ROPO v praxi:

  • sa vykoná na základe písomného dokladu, zvyčajne ide o odovzdávajúci a preberajúci protokol majetku, ktorý sa zveruje do správy,
  • tento doklad sa vyhotovuje len na základe rozhodnutia oprávneného orgánu a obsahuje presnú identifikáciu majetku, ktorý sa zveruje do správy ROPO – dôvodom je správne odúčtovanie zvereného majetku v obci a naúčtovanie zvereného majetku v ROPO.

♦ Príklad č. 1:

Související dokumenty

Súvisiace články

Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Preddavky z verejných prostriedkov v obciach a ROPO
Právne úkony s majetkom v správe rozpočtových a príspevkových organizácií
Dlhodobý majetok nadobudnutý bezodplatne
Účtovanie pohybu majetku v ROPO a základná finančná kontrola
Odňatie majetku zo správy v rozpočtových a príspevkových organizáciách
Vyraďovanie a likvidácia majetku
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Postup účtovania rozpočtových výdavkov v organizáciách zriadených samosprávou
Účtovanie rekonštrukcie ihriska
Majetok a evidencia majetku
Výpožička majetku a lízing v zriadených organizáciách
Rámcová účtová osnova pre ROPO, podnikateľov a ich rozdiely v kontexte konsolidovanej účtovnej závierky zostavenej obcou
Odpisovanie nehnuteľnosti, ktorá bola vyhlásená za nehnuteľnú kultúrnu pamiatku
Predbežná finančná kontrola a pokladnica
Nedostatky v hospodárení tzv. malých obcí
Vybrané problémy pri uplatnení daňových odpisov z hmotného majetku u subjektov územnej samosprávy
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Obstarávanie majetku formou lízingu (II.)

Súvisiace otázky a odpovede

Spotrebná daň z uhlia
Odpisovanie majetku
Zahrňovanie dotácie do základu dane
Uplatnenie daňových odpisov
Zaúčtovanie a zaradenie daru do obchodného majetku
Nehmotný majetok alebo služba
Účtovné a daňové odpisy pri finančnom prenájme
Posúdenie zaradenia majetku a vplyv na daňové odpisy
Investície do zariadenia firmy
Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Odpisovanie majetku obstaraného cez finančný lízing z ČR
Odpisovanie nehmotného majetku
Nepeňažný vklad
Technické zhodnotenie odpísaného nehmotného majetku
Daňový odpis z prenajatého majetku
Riadky DP a oprava chýb minulých účtovných období
Zaradenie majetku do obchodného majetku s.r.o.
Preradenie nehnuteľnosti z obchodného majetku do osobného uzívania
Mólo - PONTÓN účtovanie
Odpis pohľadávky