Predmetom príspevku je objasnenie výkonu základnej finančnej kontroly v prostredí územnej samosprávy na príkladoch z praxe. Jednotlivé otázky smerujú k výkonu základnej finančnej kontroly za prvé mesiace účinnosti zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“). V príspevku sa venujem najmä vecnej stránke overovania súladu finančnej operácie alebo jej časti s kritériami podľa ust. § 6 ods. 4 tohto zákona. Otázky k formálnej stránke výkonu špecifikujem v závere príspevku. Čitateľovi prezentujem okruh otázok s praktickým charakterom, ktorý sa počas niekoľkých mesiacov často vyskytuje, a to vzhľadom na nový zákon o finančnej kontrole.
Nákup cudzej meny
V obci máme zriadenú hlavnú pokladnicu v mene euro, z ktorej realizujeme výdaj/nákup cudzej meny, tú následne prijmeme ako dotáciu pokladnice v CZK. Treba finančnou kontrolu overovať aj takýto interný presun prostriedkov z hlavnej pokladnice do pokladnice cudzích mien?
Predmetné prevody sa neoverujú základnou finančnou kontrolou, keďže nie sú iným úkonom majetkovej povahy.
Odvod z pokladnice subjektu na bankový účet
Overuje sa základnou finančnou kontrolou aj prevod prostriedkov z pokladnice na bankový účet?
Základnou finančnou kontrolou sa takýto prevod prostriedkov overí, a to v zmysle internej smernice o stanovení pokladničného limitu (ak je v účinnosti). Ide o iný úkon majetkovej povahy a takýto úkon podlieha ako časť finančnej operácie základnej finančnej kontrole.
Preddavok na pracovnú cesta zamestnanca
Overuje sa aj ukončenie pracovnej cesty základnou finančnou kontrolou? Pracovnej ceste predchádzalo overenie cestovného príkazu a následne vyplatenie preddavku.