Kontrola nakladania s majetkom obcí

Vydáno: 9 minút čítania

Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) preveril v 24 vybraných subjektoch územnej samosprávy dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri nakladaní s majetkom. Kontrolná akcia bola vykonaná na základe plánu kontrolnej činnosti NKÚ na rok 2012, jej predmetom bolo zverenie majetku do správy správcu majetku, rozpočet ako zdroj obstarania kapitálových aktív, analýza štruktúry a dynamiky pohybov dlhodobého majetku, dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri obstaraní majetku, správnosť a úplnosť evidencie majetku v účtovníctve, hospodárenie a nakladanie s majetkom a účinnosť vnútorného kontrolného systému.

Kontrolované subjekty hospodárili so svojím majetkom samostatne a prostredníctvom správcov majetku. Zriaďovacie listiny správcov v 16 prípadoch neobsahovali vecné a finančné vymedzenie zvereného majetku obce, čo bolo u škôl a školských zariadení v rozpore so zákonom o štátnej správe v školstve a školskej samospráve, v prípade ostatných organizácií v rozpore so zákonom o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Neurčenie majetku obce zvereného do správy pri zriadení správcu v zriaďovacej listine nebolo v súlade so zákonom o majetku obcí. Jedna príspevková organizácia v kontrolovanom období preukázateľne nevykonávala svoju činnosť a neplnila zverené úlohy obce. Napriek tejto skutočnosti ju jej zriaďovateľ nezrušil, čím nedodržal zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Kontrola zistila založenie neziskovej organizácie v rozpore s podmienkami stanovenými rozhodnutím obecného zastupiteľstva, čo nebolo v súlade so zákonom o obecnom zriadení.

Nedostatok vyplývajúci z nedodržania zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy bol zaznamenaný v jednej obci, keď náklady na jej podnikateľskú činnosť neboli

Související dokumenty

Súvisiace články

Kontrola hospodárenia s majetkom územnej samosprávy (II.)
Kontrola hospodárenia s majetkom územnej samosprávy (III.)
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Preddavky z verejných prostriedkov v obciach a ROPO
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Právne úkony s majetkom v správe rozpočtových a príspevkových organizácií
Obstaranie majetku z prostriedkov štátneho rozpočtu z účtovného hľadisk
Predbežná finančná kontrola a pokladnica
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Ako hospodária malé obce – výsledky kontroly hospodárenia obcí s  menej ako 1  000 obyvateľmi
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Vybrané príklady účtovania inventarizačných rozdielov v účtovníctve ROPO a obcí
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Špecifiká územnej samosprávy a ich odraz v účtovníctve a účtovnej závierke

Súvisiace otázky a odpovede

Použitie vlastného motorového vozidla SZČO
Spotrebná daň z uhlia
Očkovanie zamestnancov na zahraničnej pracovnej ceste
PHL v jednoduchom účtovníctve
Nadobudnutie benzinu v SR z EU
Poskytnuté raňajky v rámci ubytovacích služieb v zahraničí
Cestovné výdavky firmy (s. r. o.) za živnostníka
Spotrebná daň z piva - účtovanie
Cesta z práce domov ako náklad?
Doplnenie k otázke č. 4443
Zaokrúhľovanie platieb v hotovosti a účtovníctvo ROPO
Starosta obce - dovolenka
Darovanie prebytočného hnuteľného majetku štátu /tabletový počítač/ obci
Obstaranie dochádzkového systému rozpočtovou organizáciou
Vrátenie nevyčerpaných prostriedkov
Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi, resp. osobitný príjemca
Účtovanie vývozu komunálneho odpadu
Prenájom alebo služba
Osobný záujem verejného funkcionára