Tretia časť príspevku prináša prehľad legislatívnych zmien v roku 2022 dôležitých pre samosprávu, a to v oblasti pracovného práva, verejného obstarávania a znižovania administratívnej náročnosti.
Pracovné právo
Novela Zákonníka práce účinná od 1. novembra 2022
S účinnosťou od 1. novembra 2022 boli prijaté najmä nasledujúce zmeny zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len "Zákonník práce"):
a)
forma poskytovania informácií
- zamestnávateľ poskytne zamestnancovi informáciu, ktorá sa podľa pracovnoprávneho predpisu poskytuje v písomnej forme, v listinnej podobe; zamestnávateľ môže túto informáciu poskytnúť
v elektronickej podobe
, ak zamestnanec má k elektronickej podobe informácie prístup, môže si ju uložiť a vytlačiť a zamestnávateľ uchová doklad o jej odoslaní alebo o jej prijatí, ak zákon neustanovuje inak. Rovnako to platí aj na písomnú odpoveď zamestnávateľa, ak je zamestnávateľ povinný zamestnancovi písomne odpovedať (§ 38a);b)
skúšobná doba
- u zamestnanca s pracovným pomerom na určitú dobu nesmie byť dohodnutá skúšobná doba dlhšia ako polovica dohodnutej doby trvania pracovného pomeru (§ 45 ods. 2);c)
informovanie o pracovných podmienkach a podmienkach zamestnávania
- zamestnávateľ je povinný informovať zamestnanca okrem iného aj o lehote na podanie žaloby o určenie neplatnosti skončenia pracovného pomeru a tiež o práve na odbornú prípravu poskytovanú zamestnávateľom, ak sa poskytuje, a o jej rozsahu. Ak pracovná zmluva neobsahuje tieto informácie, zamestnávateľ je povinný ich poskytnúť zamestnancovi do štyroch týždňov od vzniku pracovného pomeru (§ 47a);d)
prechod na inú formu zamestnania
- zamestnávateľ je povinný zamestnancovi s pracovným pomerom na určitú dobu alebo s pracovným pomerom na kratší pracovný čas, ktorého pracovný pomer trvá viac ako šesť mesiacov a ktorému uplynula skúšobná doba, ak bola dohodnutá, na jeho žiadosť o prechod na pracovný pomer na neurčitý čas alebo na ustanovený týždenný pracovný čas poskytnúť písomnú odôvodnenú odpoveď do jedného mesiaca odo dňa podania žiadosti. Uvedené sa vzťahuje aj na každú ďalšiu žiadosť zamestnanca podanú najskôr po uplynutí 12 mesiacov od podania predchádzajúcej žiadosti. Zamestnávateľ, ktorý zamestnáva menej ako 50 zamestnancov, je povinný na túto žiadosť odpovedať najneskôr do troch mesiacov odo dňa podania žiadosti a pri opakovanej žiadosti môže poskytnúť odpoveď v ústnej forme, ak sa odôvodnenie odpovede nezmenilo (§ 49b);e)