V príspevku sa venujeme spôsobu vykonávania základnej finančnej kontroly v praxi organizácií verejnej správy formou otázok a odpovedí. Rozoberáme najmä oblasť mzdovej agendy a verejného obstarávania tovarov a služieb, nakladania s majetkom a formálnej správnosti základnej finančnej kontroly.
Treba spomenúť, že v priebehu jesene 2018 bude predložený na rokovanie Národnej rady SR návrh novely zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“). Novela zákona o finančnej kontrole sa týka i výkonu základnej finančnej kontroly, pričom rozsah formálnych náležitostí má byť podľa navrhovanej novely nezmenený. Povinným má byť striktné označenie súhlasu (vyjadrenia), či možno finančnú operáciu vykonať alebo v nej pokračovať, prípadne vymáhať poskytnuté plnenie. Odpovede na časté otázky položené zamestnancom, ktorým sa v príspevku venujeme, korešpondujú so záväzným aktom – Metodickým usmernením sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií SR č. MF/010871/2016 - 1411 k finančnej kontrole vykonávanej podľa zákona o finančnej kontrole.
? Otázka č. 1
Je postačujúce, aby všetky doklady predkladané spoločne a súvisiace s výplatou a zrážkami platu za daný mesiac boli overené spoločne jednou základnou finančnou kontrolou, a teda nie je potrebné overovať všetky prílohy predkladané finančnému orgánu aj samostatne?
Je postačujúce a tiež administratívne menej náročné, ak súvisiace finančné operácie sú overené základnou finančnou kontrolou na spoločnom krycom liste, kde prílohami krycieho listu sú príslušné doklady. Základná finančná kontrola sa vykoná na spoločnom krycom liste zodpovednými zamestnancami (pozn. autora: vždy treba brať do úvahy ustanovenia § 7 ods. 2 a 3 zákona o finančnej kontrole a audite).
? Otázka č. 2
Možno v obci považovať za časť finančnej operácie v procese prípravy verejného obstarávania aj zadanie Požiadavky na zabezp