Príspevok sa v druhej časti zaoberá legislatívnymi zmenami dôležitými pre samosprávu, ktoré boli prijaté v roku 2021 v oblasti školstva, stavebného práva, odpadového hospodárstva, dotácií, pracovného práva a pod.
Základná škola
S účinnosťou od 1. januára 2021 došlo najmä k týmto zmenám vyhlášky Ministerstva školstva SR č. 320/2008 Z.z. o základnej škole v z. n. p.:
a)
zriadenie metodického združenia
pre pedagogických zamestnancov prvého stupňa a predmetových komisií pre učiteľov druhého stupňa už
nie je obligatórne
(§ 4 ods. 3),b)
poverenie pedagogického zamestnanca
na vedenie metodických združení a predmetových komisií sa uvedie v zápisnici z rokovania pedagogickej rady a ak sú zriadené predmetové komisie a metodické združenia, aj v zápisnici z ich rokovania (§ 4 ods. 7),c)
pred uskutočnením výletu, exkurzie a výcvikov zodpovedný učiteľ do dokumentácie spojenej s organizovaním výletov, exkurzií, plaveckých výcvikov, lyžiarskych výcvikov, školy v prírode a ďalších aktivít
napíše záznam o organizácii a poučení o bezpečnosti a ochrane zdravia
(§ 7 ods. 1),d)
poverenie pedagogického zamestnanca na organizáciu plaveckého výcviku
a na organizáciu
lyžiarskeho výcviku
sa uvedie v dokumentácii spojenej s organizovaním výletov, exkurzií, plaveckých výcvikov, lyžiarskych výcvikov, školy v prírode a ďalších aktivít (§ 7 ods. 3 a 6),e)
školský špeciálny pedagóg, odborný zamestnanec alebo poučený zamestnanec, ktorý nie je pedagogickým zamestnancom, môže vykonávať dozor nad žiakmi pred vyučovaním, počas vyučovania, počas prestávok, v školskej jedálni, po vyučovaní, pri náhlej nevoľnosti alebo pri úraze, počas všetkých aktivít organizovaných školou alebo školským zariadením, ak škola nedokáže zabezpečiť vykonávanie dozoru iným pedagogickým zamestnancom (§ 8 ods. 3),
f)
zrušilo sa ustanovenie, podľa ktorého jednotlivé učebné predmety sa do rozvrhu rozdeľovali rovnomerne a vyučovali sa spravidla po jednotlivých vyučovacích hodinách a v blokoch sa mohli vyučovať predmety, pri ktorých si to vyžadoval obsah a organizácia vyučovacieho procesu (§ 9 ods. 2). Podľa dôvodovej správy k zmene predmetnej vyhlášky nie je potrebné uvádzať, aké má byť rozdeľovanie vyučovacích hodín v rozvrhu. Za organizáciu vyučovacieho procesu zodpovedá riaditeľ školy, v kompetencii ktorého je schváliť rozvrh hodín ako časovú organizáciu vyučovania v súlade so školským vzdelávacím programom a dodržaním hygienických zásad. Jednotlivé vyučovacie predmety môžu byť zostavované v rozvrhu aj ako dvojhodinovky, blokové vyučovanie a pod.
Škola v prírode
Od 1. januára 2021 sú účinné najmä tieto zmeny vyhlášky Ministerstva školstva SR č. 305/2008 Z.z. o škole v prírode v znení vyhlášky č. 436/2020 Z.z.:
a)
výchovno-vzdelávací proces je v škole v prírode rozvrhnutý na
päť dní v týždni
(§ 4 ods. 3). Podľa dôvodovej správy sa znížil počet dní v týždni výchovno-vzdelávacieho procesu v škole v prírode, a to zo šiestich dní na päť, vzhľadom na to, že pracovný týždeň má päť dní. Doterajší počet šiestich dní bral do úvahy eventualitu organizovania školy v prírode mimo územia SR, čo sa v súčasnosti nerealizuje,b)
výchovno-vzdelávacia činnosť materských škôl sa uskutočňuje
v súlade s organizačnými podmienkami výc