Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)

Vydáno: 25 minút čítania

Školská jedáleň je vo väčšine škôl súčasťou školy, ako právneho subjektu (rozpočtovej organizácie). Škola ako rozpočtová organizácia hospodári v súlade s rozpočtovými pravidlami a je povinná aplikovať pri svojich finančných tokoch a hospodárení aj zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“).

Zákon o finančnej kontrole a audite ustanovuje riaditeľovi školy povinnosť nastaviť systém finančného riadenia, pričom finančným riadením sa rozumie súhrn postupov orgánu verejnej správy pri riadení rizík, zodpovednom plánovaní, rozpočtovaní, použití, poskytovaní, účtovaní, výkazníctve verejných financií, finančnej kontrole a audite, ktorého cieľom je hospodárne, efektívne, účinné a účelné využívanie verejných financií. Súčasťou systému finančného riadenia je aj školská jedáleň školy. Preto sa v tomto článku venujeme ustanoveniam, ktoré treba aplikovať aj v školských jedálňach.

Treba skonštatovať, že základné znalosti ekonomiky sú nutné na aplikáciu jednotlivých zákonov už aj pre vedúce školských jedální.

Ak pri nastavení systému finančného riadenia vychádzame z toho, že každá finančná operácia, ktorá je súčasťou systému finančného riadenia školy, musí prejsť základnou finančnou kontrolou, tak budú potrebné pre vedúce školských jedální minimálne elementárne znalosti zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“), znalosti o základoch ekonomiky a základnej ekonomickej dokumentácie školskej jedálne, ako aj základné znalosti zo zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) pre prípravu podkladov na účtovníctvo školy.

Rozpočtová organizácia

Väčšina škôl, školských zariadení sú zriadené ako samostatné rozpočtové organizácie. Rozpočtová organizácia je právnická osoba štátu, obce alebo vyššieho územného celku, ktorá je svojimi príjmami a výdavkami zapojená na štátny rozpočet, rozpočet obce alebo na rozpočet vyššieho územného celku. Hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu. Rozpočtová organizácia hospodári s rozpočtovými prostriedkami a s prostriedkami prijatými od iných subjektov. Rozpočtová organizácia zostavuje svoj rozpočet príjmov a výdavkov. Pritom sa riadi záväznými ukazovateľmi štátneho rozpočtu určenými zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a zriaďovateľom. Účelovo určené peňažné dary sa použijú v súlade s ich určením.

Rozpočet verejnej správy

Rozpočtom verejnej správy sa prerozdeľujú verejné prostriedky na zabezpečenie financovania funkcií štátu. Zostavuje sa každoročne najmenej na tri rozpočtové roky. Rozpočtový rok je zhodný s kalendárnym rokom. Rozpočet verejnej správy tvoria štátny rozpočet na príslušný rozpočtový rok a súhrn rozpočtov ostatných subjektov verejnej správy na príslušný rozpočtový rok a na nasledujúce dva rozpočtové roky, pričom záväzný je len rozpočet na príslušný rozpočtový rok. Rozpočet tvoria príjmy, výdavky a finančné operácie. Nesúlad medzi rozpočtovými príjmami a výdavkami sa prejavuje prebytkom (kladný rozdiel medzi príjmami a výdavkami) alebo schodkom (záporný rozdiel medzi príjmami a výdavkami).

Rozpočtová klasifikácia

V rozpočte verejnej správy, pri sledovaní plnenia rozpočtu a pri pohyboch na účtoch finančných aktív sa uplatňuje rozpočtová klasifikácia, podľa ktorej sa jednotne určujú a triedia príjmy a výdavky rozpočtu verejnej správy vrátane ich vecného vymedzenia a finančné operácie s finančnými aktívami. Vynakladanie rozpočtových prostriedkov alebo inkaso príjmov nemožno opierať o zaradenie daného titulu do rozpočtovej klasifikácie. Vždy treba vychádzať z príslušných právnych predpisov, ktoré oprávňujú organizáciu na výber rozpočtových príjmov alebo na realizáciu príslušných výdavkov. Rozpočtová klasifikácia nikdy tieto právne predpisy nenahradzuje

Související dokumenty

Súvisiace články

Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Stravovanie zamestnancov školy nielen z pohľadu účtovníctva
Osobitosti rozpočtového hospodárenia a účtovania v školách a školských zariadeniach
Vybrané príklady účtovania inventarizačných rozdielov v účtovníctve ROPO a obcí
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Účtovanie rekonštrukcie ihriska
Účtovanie v centrách voľného času
Príklad účtovania novozisteného dlhodobého majetku
Predbežná finančná kontrola a pokladnica
Účtovanie miezd za mesiac december v obciach, v rozpočtových a príspevkových organizáciách zriadených obcou
Právne úkony s majetkom v správe rozpočtových a príspevkových organizácií
Zúčtovanie finančných vzťahov so štátnym rozpočtom za rok 2016
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Škoda a manko v účtovníctve štátnych rozpočtových organizácií
Fondy tvorené z prebytku v obci
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO (II.)
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Finančné zábezpeky
Stravovanie základnej školy podľa aktuálneho zákona o  rozpočtových pravidlách

Súvisiace otázky a odpovede

Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Použitie vlastného motorového vozidla SZČO
Očkovanie zamestnancov na zahraničnej pracovnej ceste
PHL v jednoduchom účtovníctve
Poskytnuté raňajky v rámci ubytovacích služieb v zahraničí
Cestovné výdavky firmy (s. r. o.) za živnostníka
Cesta z práce domov ako náklad?
Doplnenie k otázke č. 4443
Starosta obce - dovolenka
Súbeh činností poslanca
Forma zamestnania matrikárky
Účtovanie stabilizačného príspevku v rozpočtovej organizácii
Pracovná náplň riaditeľa ZŠ
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Vedúca školskej jedálne
Práceneschopnosť a výkon funkcie starostu obce?
Starosta obce a pracovný pomer na určitú dobu
Hlavný kontrolór a jeho právne istoty
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Dohoda o vykonaní práce