Obce a vyššie územné celky zostavujú svoj rozpočet ako základný nástroj svojho hospodárenia, zachovania bilančnej kontinuity a zabezpečenia všetkých samosprávnych funkcií, ktoré musia počas roka zabezpečovať. Po zostavení rozpočtu obec a vyšší územný celok zverejňujú svoje návrhy rozpočtov najmenej 15 dní spôsobom obci obvyklým, aby sa k nemu mohli vyjadriť obyvatelia obce a až následne ho predkladajú do zastupiteľstiev na schválenie.
Komunálne voľby sa konajú na konci roka, t.j. v čase, ktorý je pre samosprávu veľmi dôležitý a podstatný práve v tom, že obce a mestá, ako aj vyššie územné celky predkladajú svoje návrhy rozpočtov na nasledujúci rozpočtový rok. Často sa v praxi stretávame so situáciou, keď po komunálnych voľbách príde zmena na pozícii starostu obce/primátora mesta a zmeny nastávajú aj v zložení obecných a mestských zastupiteľstiev. Dosluhujúci starostovia už rozpočet nepredkladajú, niekedy ho už ani vopred nepripravujú a noví zástupcovia samospráv často nechcú schvaľovať rozpočty, ktoré zostavoval niekto iný, nie sú v nich zahrnuté ich priority a ciele. Súčasná legislatíva ani iný predpis neustanovuje povinnosť pre samosprávy a vyš