Rozpočtové provizórium

Vydáno: 6 minút čítania

Obce a vyššie územné celky zostavujú svoj rozpočet ako základný nástroj svojho hospodárenia, zachovania bilančnej kontinuity a zabezpečenia všetkých samosprávnych funkcií, ktoré musia počas roka zabezpečovať. Po zostavení rozpočtu obec a vyšší územný celok zverejňujú svoje návrhy rozpočtov najmenej 15 dní spôsobom obci obvyklým, aby sa k nemu mohli vyjadriť obyvatelia obce a až následne ho predkladajú do zastupiteľstiev na schválenie.

Komunálne voľby sa konajú na konci roka, t.j. v čase, ktorý je pre samosprávu veľmi dôležitý a podstatný práve v tom, že obce a mestá, ako aj vyššie územné celky predkladajú svoje návrhy rozpočtov na nasledujúci rozpočtový rok. Často sa v praxi stretávame so situáciou, keď po komunálnych voľbách príde zmena na pozícii starostu obce/primátora mesta a zmeny nastávajú aj v zložení obecných a mestských zastupiteľstiev. Dosluhujúci starostovia už rozpočet nepredkladajú, niekedy ho už ani vopred nepripravujú a noví zástupcovia samospráv často nechcú schvaľovať rozpočty, ktoré zostavoval niekto iný, nie sú v nich zahrnuté ich priority a ciele. Súčasná legislatíva ani iný predpis neustanovuje povinnosť pre samosprávy a vyš

Související dokumenty

Súvisiace články

Ozdravný režim a nútená správa obce
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Spracovanie záverečného účtu obce (II.)
Aktuálne otázky v oblasti rozpočtových pravidiel pre subjekty územnej samosprávy
Zriadenie, hospodárenie a zrušenie rozpočtovej a príspevkovej organizácie
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Nevyčerpané účelovo určené prostriedky a ich použitie v nasledujúcich rozpočtových rokoch
Pravidlá rozpočtového hospodárenia pri použití nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Voľby do orgánov samosprávy obcí a zostavenie rozpočtu obce na roky 2015 až 2017
Povinnosť zúčtovania finančných vzťahov
Zákonnosť reprezentačných výdavkov a ich účtovanie v praxi
Osobitosti rozpočtového hospodárenia a účtovania v školách a školských zariadeniach
Pokladničný limit obcí, rozpočtových a príspevkových organizácií
Príprava obcí na zostavenie rozpočtu na roky 2016 až 2018
Účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Výsledok rozpočtového hospodárenia podľa jednotnej metodiky platnej pre Európsku úniu
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Tvorba rozpočtu obce – legislatívne východiská

Súvisiace otázky a odpovede

Tvorba rezervného fondu z prebytku – účtovanie
Budovanie kanalizácie
Sponzorstvo obce
Tvorba rezervného fondu
Účtovanie Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka
Úprava rozpočtu
Úprava rozpočtu
Účtovanie prebytku hospodárenia
Výpočet výšky rezervného fondu za rok 2009
Ako zapojiť prebytok do hospodárenia
Výdavky na ročný prístup k vzdelávacím materiálom
Čerpanie finančných prostriedkov z minulých rokov
Príspevok z environmentálneho fondu
Financovanie výdavkov na opatrovateľskú činnosť
Odkúpenie pohľadávky
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
VZN o vydávaní VZN
Obecné zastupiteľstvo a verejné obstarávanie
Nadobudnutie pozemku do vlastníctva obce od SPF.
Zaokrúhľovanie platieb v hotovosti a účtovníctvo ROPO

Súvisiace predpisy

583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov