Zriadenie, hospodárenie a zrušenie rozpočtovej a príspevkovej organizácie

Vydáno: 10 minút čítania

Zriadenie, hospodárenie a zrušenie rozpočtovej aj príspevkovej organizácie je upravené v zákone č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“).

Základné pojmy

Rozpočtová organizácia je len taká právnická osoba štátu, obce alebo vyššieho územného celku (VÚC), ktorá je svojimi príjmami a výdavkami napojená na štátny rozpočet, rozpočet obce alebo na rozpočet VÚC. Hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu. Rozpočtovými organizáciami sú všetky štátne orgány s výnimkou štátnych orgánov, ktoré sú preddavkovými organizáciami.

Základnou charakteristikourozpočtového hospodárenia všetkých rozpočtových organizácií, bez ohľadu na ich zriaďovateľa, je sústreďovanie všetkých príjmov na ich príjmovom účte a úhrada výdavkov z ich výdavkového účtu, t. j. medzi príjmami a výdavkami nie je priama závislosť. Príjmy sa nepoužívajú na financovanie výdavkov, ale sa odvádzajú do rozpočtu zriaďovateľa, ktorý ich následne zasiela organizáciám na výdavkový účet, čím sa zamedzuje tzv. samofinancovaniu rozpočtových organizácií, a tak sa zabezpečuje nezávislosť príjmov a výdavkov.

Príspevková organizácia je taká právnická osoba štátu, obce a VÚC, ktorej menej ako 50 % výrobných nákladov je pokrytých tržbami a ktorá je na štátny rozpočet, rozpočet obce alebo na rozpočet VÚC napojená príspevkom. Platia pre ňu finančné vzťahy určené zriaďovateľom v rámci jeho rozpočtu. Medzi zriaďovateľom a príspevkovou organizáciou existuje jediný finančný vzťah – príspevok.

Zriadenie rozpočtovej a príspevkovej organizácie

V súlade s ust. § 21 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy rozpočtovú alebo príspevkovú organizáciu možno zriadiť zákonom alebo rozhodnutím zriaďovateľa. Zriaďovateľom rozpočtovej/ príspevkovej organizácie môže byť štát (ústredný orgán štátnej správy, ak osobitný predpis neustanovuje inak), obec alebo VÚC. Rozpočtové/príspevkové organizácie možno zriadiť na plnenie úloh štátu, obce alebo VÚC vyplývajúcich z osobitných predpisov.

Rozpočtové/príspevkové organizácie nemožno zriadiť na výkon rozhodovacích právomocí, ktoré pre zriaďovateľa vyplývajú z osobitných predpisov.

Zriaďovateľskú funkciu k rozpočtovej/príspevkovej organizácii zriadenej zákonom na účely rozpočtových pravidiel verejnej správy vykonáva orgán, na ktorého rozpočet je napojená finančnými vzťahmi. Ak je zriaďovateľom obce, prípadne VÚC, nevyžaduje sa predchádzajúci písomný súhlas ministerstva financií na zriadenie organizácie.

Zriaďovateľ vydá o zriadení rozpočtovej/príspevkovej organizácie zriaďovateľskú listinu, ktorá obsahuje:

  1. označenie zriaďovateľa organizácie,
  2. názov organizácie, jej sídlo a identifikačné číslo,
  3. formu hospodárenia organizácie,
  4. dátum zriadenia organizácie,
  5. vymedzenie predmetu činnosti organizácie,
  6. označenie štatutárneho orgánu organizácie,
  7. vecné a finančné vymedzenie majetku, ktorý organizácia spravuje,
  8. určenie doby, na ktorú sa organizácia zriaďuje.

Rozpočtové/príspevkové organi­zá­cie sú právnickými osobami, ma­jú

Související dokumenty

Súvisiace články

Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (I.)
Pravidlá rozpočtového hospodárenia pri použití nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Podnikateľská činnosť rozpočtových a príspevkových organizácií
Tvorba, použitie sociálneho fondu a jeho účtovanie v štátnych ROPO
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Spracovanie záverečného účtu obce
Pokladničný limit obcí, rozpočtových a príspevkových organizácií
Zmeny v rozpočtovaní rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií v roku 2018
Účtovanie miezd za mesiac december v obciach, v rozpočtových a príspevkových organizáciách zriadených obcou
Praktické príklady účtovania špecifických prípadov súvisiacich s pandémiou COVID-19
Nevyčerpané prostriedky z predchádzajúcich rokov použité v roku 2021
Postup účtovania rozpočtových výdavkov v organizáciách zriadených samosprávou
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Zákonnosť reprezentačných výdavkov a ich účtovanie v praxi

Súvisiace otázky a odpovede

Daň z príjmov a príspevková organizácia
Príjmy z príležitostných činností fyzickej osoby 2018
Čerpanie sociálneho fondu-gastrolístky
Zrážková daň zahraničných umelcov
Prenájom automobilu do spoločnosti
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie
Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj elektriny výnosový účet
N.o. a technické zhodnotenie majetku
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Výber dividend
Predaj nehnuteľnosti
Banková záruka účtovanie