V aplikačnej praxi sú časté snahy orgánov obce, starostu obce alebo obecného zastupiteľstva pristupovať k zmenám v rozpočte základnej školy v zriaďovateľskej pôsobnosti obce. Vznikajú nedorozumenia ohľadom otázky, či je možné presúvať financie z normatívneho príspevku určeného na osobné náklady do časti prevádzkových nákladov. Z nejasností plynú časté nedorozumenia medzi obcou a zriadenou školou. Poslanci obecného zastupiteľstva často ani nevedia, či môžu žiadať údaje o čerpaní rozpočtu základnej školy. Nejasnosti ohľadom zmien v rozpočte základnej školy sa prehlbujú v obciach najmä v závere rozpočtového roka. Predkladaný príspevok interpretuje zákonné možnosti úprav rozpočtu základnej školy tak, aby boli pochopiteľné pre predstaviteľov orgánov obce.
Mzdový a prevádzkový normatív v škole
Vydáno:
6 minút čítania
FINANCOVANIE ZÁKLADNÝCH ŠKÔL ZO ŠTÁTNEHO ROZPOČTU
Obec je zriaďovateľom základnej školy. Realizácia pôsobností obcí na úseku základného školstva je ako celok preneseným výkonom štátnej správy. Takáto kvalifikácia pôsobnosti sa odvíja od základnej pôsobnosti spočívajúcej v zriadení základnej školy obcou pri prenesenom výkone štátnej správy podľa § 6 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 596/2003 Z.z.").
Financovanie prenesených kompetencií je realizované zo štátneho rozpočtu. Podľa čl. 71 Ústavy SR na obec a vyšší územný celok možno zákonom preniesť výkon určených úloh miestnej štátnej správy.
Náklady takto