Zostavenie rozpočtu na prelome rokov 2018/2019 v otázkach a odpovediach

Vydáno: 9 minút čítania

Príspevok sa venuje aktuálnej téme v oblasti územnej samosprávy miest a obcí – zostavenie a schválenie rozpočtu na rok 2019 vzhľadom na roky 2020 a 2021. Viaceré samosprávy vstupujú do roku 2019 v provizóriu a čaká ich následne schválenie predloženého rozpočtu zastupiteľstvom obce a miest. Príspevok objasňuje vybrané problémy z praxe na prelome rokov 2018/2019 v otázkach a odpovediach. Príspevok po schválení novely (pozn.: v Zbierke zákonov SR zverejnená pod č. 372/2018 Z. z.) zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov rea­guje aj na novelu zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., ktorá takisto prináša novelizácie od roku 2019 najmä pre príspevkové organizácie (povinnosť zrušenia pri neplnení činnosti, pre ktoré boli zriadené).

? Obecné zastupiteľstvo v obci schválilo rozpočet s tým, že medzi príjmovými finančnými operáciami schválilo položku 450 (454001) – použitie ostatných peňažných fondov na konkrétny kapitálový výdavok. Treba ešte dodatočne schváliť uznesením, že ostatné peňažné fondy obce sa použijú na konkrétny kapitálový výdavok?

Subjekt územnej samosprávy má povinnosť v zmysle použitia prostriedkov peňažného fondu (rezervného fondu) mať takýto účel schválený uznesením, a to v zmysle § 15 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Uvedené ustanovenie zakotvuje, že zostatky peňažných fondov koncom roka neprepadajú a o použití peňažných fondov rozhoduje obecné zastupiteľstvo. Treba uviesť, že v prípade schválenia rozpočtu na roky 2019 – 2021 s určeným uznesením o použití prostriedkov rezervného fondu (zapojenie objemu prostriedkov do rozpočtu ako príjmová finančná operácia) obec nemusí opätovne schvaľovať takýto zámer, ak konkrétne určí použitie prostriedkov vo schválenom rozpočte (t. j. aj v predloženom a navrhovanom rozpočte na rokovanie obecného zastupiteľstva). Ak v návrh

Související dokumenty

Súvisiace články

Výsledok rozpočtového hospodárenia obce
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Voľby do orgánov samosprávy obcí a zostavenie rozpočtu obce na roky 2015 až 2017
Zostavovanie rozpočtov miest a obcí na rok 2015 po aktualizácii výšky dlhu verejnej správy za rok 2013
Účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Mzdový a prevádzkový normatív v škole
Fond prevádzky, údržby a opráv – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Fond rozvoja bývania – tvorba a použitie v podmienkach obcí
Kompetencie obcí a ich oprávnenie vydávať všeobecne záväzné nariadenia
Nižší počet poslancov
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2019
Splátky úveru z rezervného fondu
Zostavenie záverečného účtu obce za rok 2017
Poskytovanie dotácií z rozpočtu obcí
Ozdravný režim a nútená správa obce
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Uznanie výdavkov na obstaranie bytu pri predaji bytu občanom
Zmluva o dielo a autorská zmluva od občana nepodnikateľa
Predaj obchodného podielu
Zmluva o prevzatí dlhu
Kandidát za poslanca do obecného zastupiteľstva, ktorý je v podmienke
Predaj nehnuteľnosti
Súčinnosť tretích osôb
Jednorazová náhrada
Dotácie obce právnickej osobe
Prenájom automobilu do spoločnosti
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie
Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Predaj elektriny výnosový účet