Príspevok sa venuje aktuálnej téme v oblasti územnej samosprávy miest a obcí – zostavenie a schválenie rozpočtu na rok 2019 vzhľadom na roky 2020 a 2021. Viaceré samosprávy vstupujú do roku 2019 v provizóriu a čaká ich následne schválenie predloženého rozpočtu zastupiteľstvom obce a miest. Príspevok objasňuje vybrané problémy z praxe na prelome rokov 2018/2019 v otázkach a odpovediach. Príspevok po schválení novely (pozn.: v Zbierke zákonov SR zverejnená pod č. 372/2018 Z. z.) zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov reaguje aj na novelu zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., ktorá takisto prináša novelizácie od roku 2019 najmä pre príspevkové organizácie (povinnosť zrušenia pri neplnení činnosti, pre ktoré boli zriadené).
? Obecné zastupiteľstvo v obci schválilo rozpočet s tým, že medzi príjmovými finančnými operáciami schválilo položku 450 (454001) – použitie ostatných peňažných fondov na konkrétny kapitálový výdavok. Treba ešte dodatočne schváliť uznesením, že ostatné peňažné fondy obce sa použijú na konkrétny kapitálový výdavok?
Subjekt územnej samosprávy má povinnosť v zmysle použitia prostriedkov peňažného fondu (rezervného fondu) mať takýto účel schválený uznesením, a to v zmysle § 15 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Uvedené ustanovenie zakotvuje, že zostatky peňažných fondov koncom roka neprepadajú a o použití peňažných fondov rozhoduje obecné zastupiteľstvo. Treba uviesť, že v prípade schválenia rozpočtu na roky 2019 – 2021 s určeným uznesením o použití prostriedkov rezervného fondu (zapojenie objemu prostriedkov do rozpočtu ako príjmová finančná operácia) obec nemusí opätovne schvaľovať takýto zámer, ak konkrétne určí použitie prostriedkov vo schválenom rozpočte (t. j. aj v predloženom a navrhovanom rozpočte na rokovanie obecného zastupiteľstva). Ak v návrh